داریوش مختاری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه فعالیت نهادهای مدنی به ویژه سازمانهای مردم نهاد غیرانتفاعی، یکی از ارکان توسعه هر کشوری در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است، گفت: منظور از غیرانتفاعی، عدم برداشت مستقیم یا غیرمستقیم سود و سایر منافع اقتصادی حاصل از انجام فعالیتها، به نفع اعضا، مؤسسان، مدیران و کارکنان یا افراد وابسته آنان است.
مختاری با بیان اینکه در کلانشهر شیراز صدها سازمان مردمنهاد در حوزههای مختلف مورد نیاز است، گفت: با فعال شدن چنین سمنهایی که در حوزههای مختلف یاریگر موسسه عمومی شهرداری باشند. امکان مشارکت عموم شهروندان در حوزههای مختلف فراهم میشود. در حوزه حفظ و نگهداری فضای سبز، ترافیک، مصرف آب و برق، حفظ باغهای شهری، حفظ بافت تاریخی میتوان از ظرفیت مشارکت مردم کمک گرفت. مطابق آییننامه تشکیل سازمانهای مردمنهاد، این سازمانها به شرط فعالیت غیرانتفاعی میتوانند از کمکهای موسسات عمومی دولتی همانند شهرداری برخوردار شوند.
کارشناس ارشد حوزه آب، باغها و منابع طبیعی گفت: این در شرایطی است که تمرکز بودجه 15 هزار میلیارد تومانی شهرداری شیراز بر ساخت پلهای اضافی و تکراری و بیهوده است که چنین اقداماتی عملا رگهای حیاتی تنفس شهروندان و پایداری ذخایر زیستی شهر را از بین برده.
او با بیان اینکه یک کاستی جدی قانونی در این رابطه داریم و لازم است یک بند روشن در قانون شهرداریها برای حمایت مالی و نهادی از جامعه مدنی پیشبینی شود، گفت: در قانون سازمانهای مردمنهاد یک کاستی جدی داریم. با این حال شهرداری میتواند حمایت مالی لازم را داشته باشد؛ در این صورت دستگاه و معاونت فرهنگی شهرداری میتواند به نحو اثربخشی فعالیتهای خود را ادامه دهد. در چهارچوب حکمرانی خوب و برای کمک به قوای مقننه، قضاییه و مجریه، لازم است جامعه مدنی نیز رشد کند.
مختاری گفت: سازمانهای مردمنهاد به واقع ستون جامعه مدنی تلقی میشوند ولی رشد جامعه مدنی نیازمند پشتیبانی دولت است. جامعه مدنی به طور مشخص شامل سازمانهای مردم نهاد و کنشگران میشود. برابر بندهای (1)، (6) و (16) ماده (19) وظایف و اختیارات کلی شوراهای اسلامی از قانون تشکیلات شوراهای اسلامی کشوری (1361)، بررسی و شـناخت کمبودهـا و نیازهـا و نارسـاییهای اجتمـاعی، اقتـصادی و عمرانـی، بهداشـتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی حوزه انتخابیه و ارایه راهحل به مقامات مسئول، برنامهریزی و اقدام برای مـشارکت مـردم در انجـام خـدمات اجتمـاعی، اقتـصادی، عمرانـی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی با موافقت و هماهنگی مراجع ذیربط و شوراها میتوانند با همـاهنگی ارگانهـای اجرایـی مـسئول بـه تـشکیل انجمـنهـا و نهادهـای اجتماعی، امدادی، ارشادی و تأسیس تعاونیهای تولید، توزیـع، مـصرف بـا مـشارکت مـردم در حـوزه فعالیت خود اقدام کنند.
این کنشگر مسائل اجتماعی گفت: میتوان استنباط کرد که به آسانی شورای شهر میتواند مصوباتی در حمایت از تشکیل سازمانهای مردم نهاد داشته باشد. در این میان لازم است یک اصلاحیه برای قانون شهرداریها فراهم کرد که بر اساس آن، کمک مالی و نهادی به سازمانهای مردم نهاد جزو وظایف اصلی مجموعه مدیریت شهری باشد. در قانون تاسیس شهرداریها به جز امور معمول شهری، برای رشد جامعه مدنی وظایفی برای شهرداری پیشبینی نشده و لازم است این وظیفه به وظایف شهرداریها افزوده شود.
مختاری ضمن بیان اینکه بهتر است حمایت مالی و معنوی از سازمانهای مردم نهاد جزو وظیفه اصلی و ذاتی شهرداری باشد، هدف و فلسفه اصلی این کار را رشد جامعه مدنی دانست و گفت: البته کنشگران مستقل حوزه مدیریت شهری الزاما باید مورد حمایت ویژه شهرداریها قرار گیرند. در این صورت بالندگی لازم در مدیریت شهری پدید میآید.
این کارشناس ارشد مدیریت آب و منابع طبیعی با یادآوری اینکه جامعه مدنی را نباید با جامعه محلی اشتباه گرفت، گفت: جامعه محلی در کنار دولت و بازار تعریف و بازشناسی میشود و در هر حوزهای شامل ذینفعان آن حوزه میشود. برای نمونه برای دستیابی به حکمرانی خوب آب، تشکلهای آببران در کنار سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه یک جامعه محلی در بخش کشاورزی قلمداد میشود. یا شرکت تعاونی باغداران قصردشت برای ساماندهی وضعیت و رسیدگی به باغهای قصردشت شیراز و رفع دغدغههای باغداران، یک جامعه محلی قلمداد میشود؛ اینها را نمیتوان جزو جامعه مدنی محسوب کرد.
انتهای پیام
نظرات