• سه‌شنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۱ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401071909580
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اعلام کرد؛

زنگ خطر بحران تأمین آب شرب اصفهان / چشم امید به بارش‌های آذر داریم

زنگ خطر بحران تأمین آب شرب اصفهان / چشم امید به بارش‌های آذر داریم

ایسنا/اصفهان سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با تایید اینکه زنگ خطر بحران تأمین آب شرب اصفهان به صدا در آمده است، گفت: طی ۶ ماهه امسال، ۶۰۰ لیتر بر ثانیه از منابع آب‌های زیرزمینی کاهش یافته، آبدهی چاه‌های فلمن با ظرفیت ۳.۲ مترمکعب بر ثانیه در شرایط جریان زاینده‌رود، به صفر رسیده و اکنون تنها منبع تأمین آب شرب اصفهان، آب‌های سطحی است.

مجید مختاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به شرایط نامساعد سد زاینده‌رود و نگرانی‌های برای تأمین آب شرب، اظهار کرد: منابع تأمین آب استان اصفهان همواره محدود است، بنابراین توصیه ما به مردم صرفه‌جویی در مصرف آب است، اما پاییز امسال با توجه به تأخیر بارش‌ها و کاهش ذخیره سد زاینده‌رود که کمتر از ۱۶۰ میلیون مترمکعب است، شرایط تأمین آب شرب خاص‌تر است و این نگرانی‌ها وجود دارد که در زمینه تامین آب با مشکلاتی مواجه شویم.

وی با بیان اینکه در کوتاه‌مدت در نظر داریم که از ظرفیت سیستم‌های تله کنترل، تله‌متری و تکمیل سیستم‌های هوشمند برای تقسیم عادلانه آب استفاده کنیم، افزود: در بلندمدت اصلاح شبکه فرسوده آب در برنامه است، چراکه بخشی از پرت آب مربوط به قدمت شبکه است، بنابراین سعی داریم با زون‌بندی، اصلاح و پهنه‌بندی شبکه میزان پرت آب را کاهش دهیم.

سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان پرت آب اصفهان ۳۰ درصد نسبت به میانگین کشور کمتر است و جزو استان‌هایی هستیم که در اصلاح شبکه خوب عمل کرده‌ایم، توضیح داد: به همین منظور می‌توانیم با برنامه‌های فرهنگی، هنری و آموزش همگانی موضوع مدیریت مصرف را در مردم نهادینه کنیم.

۱۴ مترمکعب بر ثانیه مصرف ماهیانه آب در اصفهان

وی با بیان اینکه الگوی مصرف ماهیانه آب در استان اصفهان ۱۴ مترمکعب و به بیان ساده‌تر ۱۴ هزار لیتر است، اظهار کرد: خوشبختانه ۶۵ درصد مشترکین اصفهان در بخش خانگی در حد الگوی مصرف می‌کنند، اما ۳۵ درصد مشترکین در حوزه تجاری، صنعت و ... مازاد بر الگوی مصرف دارند.

مختاری در توضیح جزئی میزان مصرف ۱۴ مترمکعب مشترکین، اظهار کرد: این میزان، به اندازه ۲۳ ظروف ۲۰ لیتری آب است که هر فرد در روز مصرف آب دارد و به بیان ساده‌تر هر خانوار در روز ۳۱۱ عدد بطری آب‌معدنی یک و نیم لیتری مصرف می‌کند، گفت: اگر قرار باشد این میزان بطری آب‌معدنی را خرید کنیم، هزینه‌ای بیش از یک و ۲۰۰ هزار میلیون تومان در روز به یک خانواده تحمیل خواهد شد.

وی به محدودیت آب‌های زیرزمینی اشاره کرد و گفت: طی ۶ ماهه امسال ۶۰۰ لیتر بر ثانیه از منابع آب‌های زیرزمینی کاهش یافته است، از سوی دیگر آبدهی چاه‌های فلمن با ظرفیت ۳.۲ مترمکعب بر ثانیه در شرایط جریان زاینده‌رود، به صفر رسیده است و اکنون تنها منبع تأمین آب شرب اصفهان، آب‌های سطحی است.

چشم امید به بارش‌های آذر ماه

سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در پاسخ به این سوال که این میزان ذخیره سد زاینده‌رود کفاف چند ماه آب شرب اصفهان را می‌دهد؟ توضیح داد: این موضوع نیاز به یک نگاه بلندمدت دارد و همواره منابع تأمین آب ما محدود است، بنابراین باید در بلندمدت استفاده صنعت و کشاورزی را ذخیره سد زاینده‌رود محدود کنیم و اکنون در حال برنامه‌ریزی این موضوع در توزیع آب هستیم.

وی افزود: سعی داریم موضوع پساب و بازچرخانی آب را داشته باشیم و قراردادهایی با صنعت منعقد شده است تا بار مصرف صنعت و کشاورزی غیرمثمر را از موجودی سد کاهش دهیم.

مختاری گفت: با توجه به ذخیره سد زاینده‌رود امیدواریم مطابق پیش‌بینی هواشناسی با بارش‌هایی که از آذرماه خواهیم داشت به مشکل نخوریم و با همراهی مردم از این بحران عبور کنیم.

وی با تایید اینکه زنگ خطر بحران تامین آب شرب اصفهان به صدا در آمده است، تأکید کرد: با توجه به منابع محدود پشت سد و کاهش منابع آب زیرزمینی، به‌طورقطع تنها راه ما در اصفهان توزیع عادلانه آب با استفاده از هوشمندسازی شبکه و همراهی مردم در مدیریت مصرف است.

احتمال کم آبی و افت فشار آب در پاییز

سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان همچنین درباره نگرانی‌ها برای حفظ کیفیت آب شرب، گفت: خط قرمز شرکت آب و فاضلاب حفظ کیفیت آب شرب است و تابستان امسال نیز با ورود سیلاب به تصفیه‌خانه، با توجه به حساسیت موضوع کیفیت، خروجی آب از تصفیه‌خانه باباشیخعلی کاهش پیدا کرد که در برخی نقاط شهر شاهد مشکل افت فشار و کم‌آبی شدیم، اما در حال حاضر در زمینه تأمین آب شرب بهداشتی و سالم حداکثر تلاش خود را خواهیم کرد.

وی درباره اینکه با توجه به ذخیره اندک پشت سد زاینده‌رود احتمال قطعی و افت فشار آب در پاییز را خواهیم داشت؟ اظهار کرد: در این راستا بحث رینگ شبکه آبرسانی، اصلاح شبکه، هوشمندسازی و تله‌متری شبکه را خواهیم داشت و تمام تلاش خود را می‌کنیم که با توجه به محدودیت منابع در توزیع آب مشکلی نداشته باشیم، اما اگر محدودیتی در تأمین آب شرب پیدا کنیم، یکی از نخستین نقاطی که دچار مشکل خواهد شد، نقاط مرتفع شهر و طبقات بالا هستند، بنابراین پیشنهاد ما استفاده از مخزن و نصب پمپ بعد از مخزن است تا در صورت بروز مشکل، با توجه به ذخیره آب در شب، آب در روز مورد استفاده قرار گیرد.

تامین آب شرب اصفهان تنها از محل تصفیه خانه باباشیخعلی

مختاری از مردم اصفهان خواست با توجه به محدودیت منابع آب و تأخیر بارش‌های پاییز حداکثر صرفه‌جویی را در مصرف آب داشته باشند.

وی درباره آخرین وضعیت فاز اضطراری سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ، گفت: فاز اضطراری سامانه دوم آبرسانی اصفهان طی تابستان امسال وارد مدار شد و اکنون بحث سیستم‌های کنترلی و هوشمندی آن در حال انجام و تکمیل است و امیدواریم با حداکثر ظرفیت وارد مدار شود.

سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان البته گفت: در حال حاضر برای تأمین آب شرب اصفهان از سامانه اول آبرسانی اصفهان بزرگ استفاده می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha