• سه‌شنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۱ / ۰۹:۲۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401071909495
  • خبرنگار : 71592

بیروت و تل آویو: توافق ترسیم مرزهای دریایی نزدیک است

بیروت و تل آویو: توافق ترسیم مرزهای دریایی نزدیک است

معاون رئیس پارلمان لبنان با بیان اینکه پیش نویس طرح آمریکا پیرامون ترسیم مرزهای دریایی میان تل‌آویو و بیروت تمامی خواسته‌های لبنان را در بردارد، گفت که احتمالا توافق به زودی صورت می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، الیاس بوصعب، معاون رئیس پارلمان لبنان گفت، کشورش پیش نویس نهایی توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی را از عاموس هوکشتاین، میانجی آمریکا در این پرونده تحویل گرفت و در حال بررسی آن است.

وی افزود، این پیش نویس تمامی خواسته های لبنان را در بردارد و احتمالا یک توافق تاریخی قریب الوقوع است.

بوصعب همچنین طی اظهاراتی در کاخ بعبدا گفت: در مورد موضوع ترسیم مرزهای دریایی به راه حلی دست یافته‌ایم که برای هر دو طرف رضایت بخش است و لبنان به همه مطالباتش رسیده است.
وی افزود، میشل عون، رئیس جمهوری لبنان در مورد متن نهایی توافقنامه مشورت های لازم را انجام خواهد داد.
بوصعب تاکید کرد، پیشنهاد آمریکا راجع به ترسیم مرزهای دریایی توافقنامه یا معاهده با رژیم صهیونیستی نیست و بیروت این رژیم را به رسمیت نمی شناسد.
وی همچنین گفت، تصمیم نهایی در مورد قبول این پیشنهاد برعهده رئیس جمهوری، رئیس پارلمان و نخست وزیر است.
وی تاکید کرد: لبنان به حقوق کانل خود در میدان گازی قانا خواهد رسید و اسرائیل می تواند غرامت خود را از شرکت کوتاه دریافت کند نه لبنان، زیرا لبنان در سال ۲۰۱۷ با این شرکت قرارداد بسته است.

مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز گفت که بیروت و تل‌آویو در مسیر توافق "تاریخی" قرار گرفته‌اند.

به نوشته روزنامه الشرق الاوسط، ایال هولاتا، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در سخنانی گفت که این رژیم از پیش‌نویس توافق ارائه شده درباره ترسیم مرزها با لبنان رضایت دارد.

وی در این باره گفت: همه خواسته‌های ما برآورده شد و تغییراتی که درخواست کردیم اعمال شد.ما منافع امنیتی اسرائیل را حفظ کرده‌ایم و در راه رسیدن به یک توافق تاریخی هستیم.

منابع خبری دوشنبه شب اعلام کردند که آموس هوکشتاین میانجی آمریکا رد پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان رژیم صهیونیستی و لبنان نسخه نهایی پیش‌نویس توافق در این پرونده را به دو طرف ارائه کرده است و اطلاعات اولیه حاکی از آن است که آخرین گره موجود در این پرونده در پیش نویس ارائه شده از سوی واشنگتن حل شده و مطالبات دو طرف نیز در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha