• یکشنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۱ / ۱۰:۵۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401071004306
  • خبرنگار : 71496

رئیس پارلمان لبنان: "پیش‌نویس توافقنامه" ارائه شده از سوی آمریکا را بررسی می‌کنیم

رئیس پارلمان لبنان: "پیش‌نویس توافقنامه" ارائه شده از سوی آمریکا را بررسی می‌کنیم

رئیس پارلمان لبنان پیشنهاد مکتوب در پرونده ترسیم مرزهای دریایی ارائه شده از سوی میانجی آمریکایی را "پیشنویس توافقنامه"خواند و گفت، این پیشنهاد خواسته‌های لبنانی‌ها را برآورده می‌کند و در صورت توافق درباره آن در النالقوره به امضا خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان پس از دریافت پیشنهاد مکتوب آموس هوکشتاین، میانجی آمریکایی در پرونده ترسیم مرزهای دریایی از سوی دوروتی شیا، سفیر آمریکا در این کشور، در گفتگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط این پیشنهاد را"پیشنویس توافقنامه" خواند و گفت: این پیشنهاد اصولا خواسته‌های لبنانی‌ها را که مخالف هرگونه تاثیرگذاری بر توافق با اسرائیل درباره مرزهای دریایی هستند، برآورده می‌کند.

رئیس پارلمان لبنان اظهار کرد: این پیشنهاد ۱۰ صفحه به زبان انگلیسی است و لازم است پیش از اعلام پاسخ نهایی بررسی شود.

بری در ادامه گفت: من، میشل عون (رئیس جمهور لبنان) و نجیب میقاتی (نخست وزیر مکلف این کشور) با معاونانمان در حال بررسی این پیشنهاد هستیم و پیش از اعلام پاسخ نهایی، درباره آن رایزنی می‌کنیم.

رئیس پارلمان لبنان تاکید کرد: این پیشنهاد در صورتی که مورد توافق قرار بگیرد، در شهر مرزی الناقوره و طبق توافقی سال گذشته با آمریکایی‌ها حاصل شد، امضا خواهد شد.

عون، میقاتی و بری شنبه پیشنهاد مکتوب هوکشتاین را دریافت کردند.

یک منبع آگاه و عالی رتبه لبنانی که نخواست نامش فاش شود، روز شنبه اظهار کرد، پیشنهاد میانجی آمریکایی درباره ترسیم مرزهای دریایی با اسرائیل مثبت است و در آن حقوق لبنان در میدان قانا و خط ۲۳ مرز دریایی و میدان‌های گازی (واقع در مرزهای آن) به شکل کامل حفظ شده است.

این منبع در ادامه گفت: پیشنهاد ارائه شده اصولا مثبت است و شرکت فرانسوی توتال می‌تواند (طبق توافقی که قبلا با بیروت امضا کرده بود) کار حفاری گاز در میدان‌های گازی لبنان را آغاز کند.

رئیس جمهور لبنان پس از دریافت پیشنهاد مکتوب میانجی آمریکایی در تماس‌های تلفنی با بری و میقاتی با آن دو درباره این پیشنهاد و چگونگی اعلام هرچه سریعتر پاسخ لبنان به آن گفتگو کرد.

مذاکرات غیر مستقیم میان لبنان و رژیم صهیونیستی برای ترسیم مرزهای دریایی میان دو طرف اکتبر سال ۲۰۲۰ با نظارت سازمان ملل آغاز شد اما این مذاکرات پس از پنج دوره در مه ۲۰۲۱ به دلیل اختلاف‌نظر دو طرف بر سر مساحت منطقه مورد مناقشه متوقف شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha