مسعود عرب عامری در گفتوگو با ایسنا هدف از این اختراع را افزایش راندمان موتورهای توربینی در شرایط مختلف و ذخیره انرژی به شکل انرژی الکتریکی و ذخیره هیدروژن برشمرد و اظهار کرد: با توجه به محدودیت سوختهای فسیلی و آلودگی حاصل از آنها در این اختراع روشی برای استفاده از سوخت های مختلف و بهینه کردن آنها ارائه شده است که این موضوع وجود سیستم جرقه زن ولتاژ بالا را در این سیستم توجیه می کند.
این مخترع جوان شاهرودی در مورد ساختار و اجزای تشکیل دهنده موتور توربوفن دوقلوی هیبرید سوختی_الکتریکی گفت: این دستگاه از دو موتور توربو فن معکوس و الکتروموتورمولدها، گیربکس فن، خنک کننده، هیدروپمپ، جک های هیدرولیکی با امکان کنترل مکاترونیکی طول که برای تنظیم پره های مثلثی جهت هدایت میزان هوای تولیدی فن به کار می رود، سنسور سنجش تعداد و زاویه دوران شفتها نسبت به یکدیگر، باطری های هیبرید، دریچه کنترل مکانیکی ورود هوای باطری، دریچه های الکترونیکی ورود هوای خنک کننده باطری ها، کنترل کننده های مکانیکی و الکترونیکی دما، محافظ ورودی هوا با زاویه قابل تغییر، سنسورها، قطعات و نازل های سوخت و شمعهای مولد جرقه و سیستم جرقه زن ولتاژ بالای ضد نویز تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه این موتور مزایای زیادی نسبت به انواع دیگر موتورهای جت در تولید نیروی تراست دارد خاطرنشان کرد: در این اختراع با متقارن کردن موتور سوختی و افزودن موتور/ژنراتور الکتریکی براشلس تغییر یافته دوقلو، میزان لرزش موتور و همچنین زمان رسیدن به حداکثر قدرت پیشران به کمترین مقدار خود رسیده است.
عرب عامری در خصوص تمهیدات زیست محیطی این اختراع تصریح کرد: بهره مندی از تنوع در استفاده از سوخت ها از جمله هیدروژن می تواند تولید حداقل آلایندگی نسبت به نیروی تولیدی خروجی را به ارمغان آورد.
مخترع موتور توربوفن دوقلوی هیبرید سوختی_الکتریکی با بیان اینکه موتور جت توربو فن مدتی پس از بهکار گیری توربوجت معرفی شد بیان کرد: موارد استفاده این موتور جت در صنایع هوایی و خودرو های سوپر اسپرت و قایق های تندرو و رباتهای پروازی است. همچنین با تغییر ابعاد مولد برق می توان از آن به عنوان ژنراتور خانگی یا ژنراتور نیمه صنعتی و صنعتی با راندمان بالا با سایز کوچک استفاده کرد.
وی با اشاره به اهمیت و مزیت های این اختراع افزود: مشکل لرزش و ابعاد طولانی موتورها و عدم امنیت موتور به دلیل از کار افتادن یکی از موتورها با قرار دادن دو موتور به صورت دوقلو و گردش معکوس در کنار همدیگر در این اختراع رفع شده است. همچنین در مواقع مورد نیاز موتورهای سوختی و موتورهای الکتریکی می توانند به کمک هم توان فوق العاده ای را ایجاد کنند.
عرب عامری در تشریح کاربردهای این اختراع خاطر نشان کرد: موارد استفاده از این موتور در صنایع هوایی و صنعت حمل و نقل مانند خودروهای خاص، کشتی ها و قطارهاست که به دلیل استفاده همزمان از نیروی محوری و نیروی تراست می تواند راندمان مناسبی را در اختیار قرار دهد. به عنوان مثال در ترنها می توان انرژی الکتریکی مورد نیاز حرکت واگنها را با این روش تأمین کرد و با استفاده از نیروی تراست موتور در مسیرهای مستقیم راندمان را افزایش داد و گرمای خروجی را به انرژی الکتریکی تبدیل کرد.
وی در تشریح بیشتر کاربردهای این اختراع اظهار کرد: کاربرد دیگر این اختراع در صنعت رباتها به خصوص مگارباتهای پروازی است که می توان از نیروی الکتریکی تولید شده و نیروی محوری جهت گردش هیدروپمپ ها(پمپ های آبی) و ایرپمپ ها(پمپ های هوایی) بهره مند شد.
به گزارش ایسنا مسعود عربعامری متولد شاهرود و دانش آموخته مهندسی عمران از دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود و مهندسی سخت افزار کامپیوتر از دانشگاه پیام نور است .وی اختراعات فراوانی در زمینه الکترونیک، مکانیک، مکاترونیک، معماری، مهندسی پزشکی، صنعت خودرو، عمران ساختمان، تأسیسات ساختمان، لوازم خانگی و ...ثبت کرده است.
انتهای پیام
نظرات