به گزارش ایسنا و به نقل از آیای، یک استارتاپ ژاپنی موتورسیکلت پر سرعتی را طراحی کرده است که به جای حرکت در جادهها و خیابانها، در هوا پرواز میکند.
این اولین موتورسیکلت پرنده جهان که اصطلاحا به آن "هاوربایک" گفته میشود و به عنوان نقطه تلاقی بین یک موتورسیکلت، یک پهپاد و یک هواپیمای عمودپرواز توصیف میشود، "ایکستوریسمو"(XTurismo) نام دارد.
ایکستوریسمو به تازگی در نمایشگاه خودرو در دیترویت آمریکا به نمایش گذاشته شده است.
ایکستوریسمو که توسط استارتاپ AERWINS Technologies طراحی و ساخته شده، قادر است به مدت ۴۰ دقیقه در هوا پرواز کند و به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.
این اولین بار نیست که ما این هاوربایک را معرفی میکنیم. در فروردین امسال بود که سرمربی یکی از تیمهای بیسبال ژاپن در ورودی حماسی سوار بر این هاوربایک نیم میلیون پوندی به ورزشگاه وارد شد.
اکنون مردم در نمایشگاه خودروی دیترویت برای اولین بار این موتورسیکلت پرنده را امتحان کردند و سوار بر آن گشتی زدند و پس از آن نیز چیزهای خوبی برای گفتن داشتند. ایکستوریسمو مانند یک پهپاد کوچک به نظر میرسد که مثل یک موتورسیکلت، با یک صندلی برای حمل یک مسافر طراحی شده است.
تاد شوت، از مسئولان برگزاری این نمایشگاه، یکی از اولین کسانی بود که ایکستوریسمو را امتحان کرد و گفت: فوق العاده بود! البته شما کمی دلهره دارید، اما من خیلی خوشحال شدم. به معنای واقعی کلمه مو به تنم سیخ شده بود و احساس میکردم یک بچه کوچک هستم.
وی همچنین گفت که پتانسیل بالایی در این موتور پرنده میبیند و افزود: من فکر میکنم ما با پهپادها به ارائه کالاها و خدمات شروع کنیم. اگر مبدا و مقصد، فرودگاهها باشند، این فناوری برای دنیای امروز آماده است. اما من مشتاقم ببینم چه زمانی ما میتوانیم محله به محله با چنین وسیله نقلیهای برویم.
این موتورسیکلت پرنده در حال حاضر تنها در ژاپن به فروش میرسد و نسخه کوچکتر از آن احتمالا در سال ۲۰۲۳ با قیمت ۷۷۷ هزار دلار در ایالات متحده در دسترس قرار خواهد گرفت.
شرکت سازنده آن همچنین به دنبال ساخت یک مدل برقی کوچکتر تا سال ۲۰۲۵ با قیمت ۵۰ هزار دلار است که برای پرواز برای مدت کوتاه بسیار خوب است.
اما این موتور پرنده چگونه کار میکند؟ ایکستوریسمو برای تولید نیروی رانش خود از دو پروانه مرکزی بزرگ استفاده میکند که توسط یک موتور کاوازاکی ۲۲۸ اسب بخاری بنزینی نیرو میگیرد. چهار پروانه برقی کوچکتر نیز برای ایجاد پایداری در لبههای بیرونی آن تعبیه شدهاند.
به گفته شرکت سازنده، ایکستوریسمو از همان فناوری کنترل ارتفاع استفاده میکند که این شرکت در حال حاضر در پهپادهای بدون سرنشین خود از آن بهره میبرد و پروازی آرام و ایمن را تضمین میکند. همچنین زمانی که روی زمین فرود میآید، روی دو میله مخصوص فرود مشابه با میلههایی که در یک بالگرد معمولی دیده میشوند، قرار میگیرد.
گفتنی است که ایکستوریسمو در پاییز گذشته در جریان یک پرواز آزمایشی در یک پیست مسابقه خالی در دامنه کوه فوجی رونمایی شد. ایکستوریسمو در طول این پرواز نمایشی که توسط انبوهی از مهمانان و اعضای مطبوعات مشاهده شد، چند متر از سطح زمین بلند شد و حدود یک و نیم دقیقه بر فراز مسیر پیست مسابقه پرواز کرد.
یکی از اشکالات طراحی این موتورسیکلت پرنده ممکن است صدای غرش کَرکننده موتور و شش پروانه آن باشد.
هنوز هیچ صحبتی در مورد نحوه عملکرد نسخه کاملا برقی آن که احتمالا سر و صدای کمتری خواهد داشت، نشده است، اما مطمئناً مهندسی هیجان انگیزی پشت آن وجود دارد.
در حال حاضر، بدنه سبک وزن فیبر کربنی این هاوربایک تنها ۲۹۹ کیلوگرم وزن دارد و طول آن تقریباً ۳.۶۵ متر است. این هاوربایک همچنین دارای یک واحد کنترل خودکار طراحی شده برای افزایش ایمنی است.
این که این ویژگیها را میتوان در یک مدل کاملا الکتریکی سازگار کرد یا نه، فقط زمان میتواند پاسخ دهد.
به دلیل وجود قوانین سختگیرانه برای چنین وسایل نقلیهای در ژاپن، ایکستوریسمو گزینههای استفاده محدودی دارد و در حال حاضر فقط مجاز به پرواز در پیستهای مسابقه است. شاید به همین دلیل است که شرکت سازنده آن در ماه ژانویه اعلام کرد که قصد دارد تنها ۲۰۰ دستگاه از این هاوربایک تولید کند و آن را به محصولی لوکس تبدیل کند.
این شرکت همچنین اعلام کرده است که در نهایت میخواهد هاوربایکهای تمام الکتریکی خود را برای مصارف شهری و حتی برای اقدام در بلایای طبیعی و عملیاتهای جستجو و نجات به تولید انبوه برساند.
انتهای پیام
نظرات