به گزارش ایسنا، خیراله خادمی، درباره وضعیت پیشرفت و زمان بهرهبرداری پروژههای اولویتدار ریلی کشور اظهار کرد: در حال حاضر پنج پروژه ریلی با پیشرت فیزیکی بالا در اولویت تکمیل و بهرهبرداری قرار دارند که با بهرهبرداری از این پروژهها، میانگین ساخت سالانه خطآهن در کشور ۲.۵ برابر میشود.
وی خاطرنشان کرد: پروژههای ریلی دارای پیشرفت فیزیکی حدود ۷۵ درصد در اولویت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور قرار گرفتند که شامل ۵ خط ریلی خاش-زاهدان، رشت-کاسپین، همدان-سنندج، بستانآباد-تبریز و اردبیل-میانه میشود.
طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خط ریلی خاش-زاهدان را اولین پروژه اولویتدار کشور در حوزه حملونقل ریلی دانست و گفت: ریلگذاری محدوده خاش-زاهدان به طول ۱۶۲ کیلومتری که بخشی از راهآهن چابهار-زاهدان است به اتمام رسیده و آماده بهرهبرداری است.
وی افزود: خط ریلی رشت-کاسپین، دیگر پروژه اولویتدار بخش ریلی است که تکمیلکننده کریدور ریلی شمال-جنوب و اتصالدهنده دریا به دریا است. این پروژه خلیج فارس را با ریل به دریای خزر متصل میکند که در حال حاضر حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تامین اعتبار مورد نیاز امسال به اتمام میرسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: پروژه اولویتدار بعدی خط آهن همدان-سنندج به طول ۱۵۱ کیلومتر است که حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تکمیل این پروژه استان کردستان به شبکه ریلی متصل خواهد شد.
خادمی خط ریلی بستانآباد-تبریز را از دیگر پروژههای اولویتدار و بااهمیت دانست و افزود: این پروژه ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طی چند ماه آینده آماده بهرهبرداری خواهد شد. این خطآهن به طول ۴۴ کیلومتر، میانبر است و میتواند زمان سفر از تبریز به تهران را چهار تا پنج ساعت کاهش دهد، بنابراین تاثیر زیادی در حملونقل ریلی آذربایجان شرقی خواهد داشت.
وی خطآهن میانه_اردبیل را جزو پروژههای اولویتدار امسال اعلام کرد و گفت: این پروژه اردبیل را به شبکه ریلی متصل میکند و ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که طی یک سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه پیش از این رکورد سالانه احداث خطآهن ۲۰۰ کیلومتر بوده است، گفت: با بهرهبرداری از ۵ پروژه ریلی اولویتدار میانگین ساخت سالانه خطآهن در کشور ۲.۵ برابر میشود.
انتهای پیام
نظرات