• سه‌شنبه / ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1401062216788
  • خبرنگار : 30188

لوله استیل یا لوله گالوانیزه، بهترین گزینه کدام است؟

لوله استیل یا لوله گالوانیزه، بهترین گزینه کدام است؟

پیش از آن که روشی برای ضدزنگ کردن فولاد پیدا بشود همیشه اکسیداسیون از جمله موارد مشکل ساز برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگانی بوده که از لوله و پروفیل فولادی استفاده می‌کرده‌اند. برای مثال لوله‌های بزرگ انتقال آب و فاضلاب را تصور کنید که دائماً در تماس با رطوبت هستند. این محیط بستری عالی برای اکسیداسیون محسوب می‌شود. در چنین شرایطی زنگ‌زدن آهن یک مشکل اساسی است چرا که آب هم آلوده به زنگ آهن و هم باکتری‌هایی می‌شود که در خلل و فرج لوله رشد کرده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از صبا پروفیل، زنگ‌زدن آهن یک مشکل اساسی است اما امروز دو راهکار اصلی و اساسی برای حل این مشکل وجود دارد، استفاده از لوله و پروفیل استیل دکوراتیو یا مقاطع گالوانیزه، هر دو این روش‌ها مقاومت خوبی در برابر اکسیداسیون ایجاد می‌کنند اما هر کدام ضعف، قوت و ویژگی‌های خاص خود را دارند که آن‌ها را برای هدف خاصی مناسب و کاربردی کرده است. در ادامه به بررسی خواص لوله استیل دکوراتیو و گالوانیزه می‌پردازیم تا دریابیم، با توجه به کاربرد بهترین گزینه کدام است.

چگونگی فرایند تولید لوله گالوانیزه و خواص این مقطع

گالوانیزاسیون یکی از روش‌هایی است که برای جلوگیری از خوردگی آهن استفاده می‌شود. در این روش لایه‌ای از فلز روی، بر سطح آهن گذاشته می‌شود تا با پیش ‌قدم شدن برای ترکیب با اکسیژن، آهن را از زنگ‌زدگی مصون نگه دارد. برای تولید این نوع لوله‌ها به روش گرم، ابتدا باید سطح آن‌ها به خوبی از هر گونه زنگ و ناخالصی پاک بشود، سپس لوله‌ها وارد محلول فلاکس شده تا آمادگی جذب هر چه بهتر روی را داشته باشند. در مرحله بعد، لوله‌ها وارد حمام روی می‌شوند و در دمای 450 درجه سانتی‌گراد، با لایه‌ای از فلز روی پوشیده می‌شوند. بعد از خشک شدن و تثبیت روی، لوله‌های گالوانیزه آماده‌اند. در روش گالوانیزه سرد اما این فرآیند به کمک دو الکترود و جریان‌های الکتریکی انجام می‌شود. مقاومت و قیمت پروفیل مبلی گالوانیزه به روش گالوانیزه شدن و نوع مقطع مصرفی بستگی دارد. هر چه ضخامت لوله بیشتر باشد قیمت لوله مبلی اصفهان به عنوان ماده اولیه تولید بیشتر می‌شود به همین ترتیب افزایش ضخامت لایه گالوانیزه نیز باعث بالا رفتن قیمت نهایی می‌شود. ضخامت لایه گالوانیزه بستگی به روش انجام آن دارد. در گالوانیزه گرم، روی با ضخامت بیشتری روی سطح لوله قرار می‌گیرد به همین دلیل قیمت نهایی بیشتری هم دارد.

لوله استیل یا لوله گالوانیزه، بهترین گزینه کدام است؟

چگونگی فرایند تولید لوله استیل و خواص این مقطع

استیل در واقع آلیاژی از آهن است که علاوه بر ترکیبات فولاد، درصدی عناصر آلیاژِی اضافه‌تر دارد و به لطف همین عناصر در برابر زنگ و خوردگی مقاوم می‌شود. با تغییر درصد هر یک از عناصر موجود در این آلیاژ خواص و کاربرد محصول نهایی تغییر می‌کند اما وجود حداقل 12 درصد کروم برای ضدزنگ شدن استیل نیاز است. استیل به لطف کروم موجود در ترکیبات آلیاژش تقریبا در تمامی رده‌ها با مقاومت بالایی ضدزنگ است. اما قیمت بالای کروم باعث شده نهایتا بعد از تولید با اختلاف زیادی گران‌قیمت‌تر از سایر آلیاژهای آهن و البته بهتر و مقاوم‌تر از همه آن‌ها باشد. بسته به درصد عناصر، مقاومت این آلیاژ در برابر حرارت و اکسیداسیون متفاوت است و انعطاف‌پذیری، جوش‌پذیری و خاصیت مغناطیسی آن‌ها نیز فرق خواهد داشت. برای تولید لوله‌های استیل بدون درز، شمش‌های فولادی در کوره حرارت داده می‌شوند و یک سنبه تیز از وسط آن عبور می‌کند تا به شکل لوله بخش میانی آن حفره ایجاد بشود. همزمان با حرکت غلتک‌ها در بخش بیرونی ابعاد لوله تغییر داده می‌شود. بعد از رسیدن به ابعاد مورد نظر، لوله از محل پاشش آب می‌گذرد و پس از برش، بسته‌بندی می‌شود. برای تولید لوله‌های استیل درزدار، از جوشکاری ورق‌های استیل استفاده می‌شود. زمینه‌های مصرف مقاطع استیل بسیار متفاوت است اما قیمت پروفیل استیل دکوراتیو باعث شده بیشتر برای تولید لوازم و تجهیزات پزشکی، ابزار پخت و پز در رستوران‌ها، محصولات دکوراتیو، صنایع شیمیایی و مواردی مشابه مورد استفاده قرار بگیرد.

کاربرد لوله استیل و گالوانیزه

انواع مختلف لوله‌های استیل و گالوانیزه به سبب ویژگی‌های متفاوتشان، کاربردهای گوناگونی هم دارند.

همان‌طور که پیش‌تر هم به آن اشاره کردیم بسته به درصد عناصر مصرفی در آلیاژ خواص نهایی استیل دگرگون می‌شود. برخی رده‌ها مقاومت بسیار بالایی در برابر مواد اسیدی، دمای بالا، نور خورشید، سختی و فشار دارند یا بعضی رده‌ها از لوله‌های استیل به سبب قابلیت جوش خوردن، در صنایعی که نیاز به جوش‌کاری، ماشین ‌کاری و سنگ‌زنی دارد استفاده می‌شود.  

اما لوله‌های گالوانیزه بیشتر در صنایع غیرحساس کاربرد دارد چرا که هم مقاومت کمتری در برابر زنگ و خوردگی دارد و ظاهرشان در حد استیل براق و زیبا نیست. برای لوله‌های انتقال آب، دکل برق، دکل مخابرات، حصارها و سازه‌های فلزی چون گلخانه از لوله و پروفیل‌های گالوانیزه استفاده می‌شود. مناسب بودن قیمت لوله گالوانیزه آن را به گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه و ضدزنگ از فولاد تبدیل کرده است.  

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha