رضا کیانی در گفتوگو با ایسنا به مناسبت روز ملی سینما، گفت: در روز ملی سینما وضعیت سینماهای خوزستان مورد بازنگری قرار گیرد و تجهیز سینماهای خوزستان از زوایای مختلف ایمنی، زیباییشناسی، تهویه، وضعیت پخش و انعکاس صدا و مورد عنایت جدی باشد و البته زمینههای سرمایهگذاری بخش خصوصی بیش از پیش تقویت شود.
وی افزود: برای ساخت مجتمعهای تجاری در سطح شهرهای استان پیوست فرهنگی نیز تعریف شود. برای مثال، ساخت و تجهیز سالن سینما یا نگارخانه در دل مجتمع تجاری با در نظر گرفتن زیرساختها و استانداردهای لازم مد نظر باشد.
او با بیان اینکه خوزستان از ابعاد مختلف زمینه مبدل شدن به قطب سینمایی ایران را دارد خاطرنشان کرد: مهمترین سرمایههای خوزستان وجود نیروی انسانی خلاق، صبور و پرتلاش است که از جمله آنها میتوان از هنرمندان صاحبذوق و پیشینه درخشان پیشکسوتان سینماگر خوزستانی نام برد. در کنار سرمایههای ارزشمند انسانی همچنین باید به تنوع آب و هوایی، تنوع طبیعت، تنوع فرهنگی، گنجینههای درخور اعتنای تاریخی و تمدنی در کنار ظرفیتهای بالای عمرانی و اقتصادی اشاره کرد.
این منتقد سینما با بیان اینکه با برنامهریزیهای منسجم و عزم و تلاش و برقراری تعامل میان حوزههای مختلف میتوان بستر تولید مستمر آثار سینمایی را در خوزستان فراهم آورد تاکید کرد: شکی نیست که بخش مهمی از هنر سینما متکی به فنآوری و ابزار پیشرفته است. از این رو، سینما را «هنر صنعت» میدانیم. البته با گذشت زمان و پیشرفت امور حوزههای دیگری چون اقتصاد، امنیت، علوم ارتباطات و مخاطبشناسی نیز در زمره ملزومات توسعه سینما قرار گرفتند. بنابراین ضرورت دارد در مسیر تقویت فعالیتهای سینمایی اعم از تولید، نمایش و آموزش تعاملات میانبخشی را ارج نهیم.
کیانی با اشاره به اینکه مرور تاریخ سینما برای علاقهمندان به این هنر میتواند دارای نکات بسیار ارزشمندی باشد یادآوری کرد: سینما از جمله مظاهر دنیای مدرن است که خیلی زود وارد ایران شد و در دوران مظفرالدین شاه اولین دوربین فیلمبرداری توسط ابراهیم عکاسباشی به ایران آمد و پیشرفتهای خوبی کرد؛ هرچند ایران نسبت به جهان ـ نه به طور همزمان بلکه با فاصله زمانی کمتر ـ توانست قدمهایی را در عرصه سینما بردارد.
وی ادامه داد: سینمای در ایران ابتدا به نمایش فیلم برای خانوادههای دربار و اشراف محدود بود ولی با گذشت زمان رنگ و بوی مردمی پیدا کرد و افرادی مثل ابراهیم صحافباشی در مقوله نمایش فیلم سختیهایی را متحمل شد و رقابت بین آقایف و ایوانف که برای نخستین بار نمایش فیلم را در ایران نهادینه کردند به وجود آمد. اینها همه میتواند درس ارزشمندی باشد و نیاز است که ما نسبت به تاریخ سینما بیاعتنا نباشیم چراکه فیلمسازان سفیران فرهنگ، تاریخ و ارزشهای معرفتی ایران هستند.
او با بیان اینکه فرهنگ و ارزشهای ملی و معرفتی و اعتقادی و روح آزادگی و حقیقتجویی ایرانزمین با شعر شاعران در برههای از تاریخ به جهان معرفی میشد اظهار کرد: امروز فیلمسازان خلاق و دغدغهمند با زبان تصویر و ساخت اثر سینمایی نقش بسزایی در معرفی ارزشها و ناگفتههای این سرزمین در سطح جهان دارند.
این هنرمند عرصه نمایش متذکر شد: هرچند دیدن فیلم در سینما حال و هوا و اثربخشی خاص خود را دارد؛ نمیتوان این واقعیت را انکار کرد که بخشی از مردم آثار سینمایی را از طریق فضای مجازی در منزل دنبال میکنند و رغبتی برای رفتن به سینما ندارد و لازم است به چنین سلیقهای نیز احترام گذاشت.
کیانی افزود: تلاش کنیم که اندیشه نقاد و کنشگر در میان علاقهمندان به سینما تقویت شود تا در محیط خانه و یا در سینما با نگاه عالمانه تولیدات سینمایی را دنبال کنند زیرا تقویت نقد و پرسشگری در فضای سینما مانند سایر شاخههای هنری به سود جریان توسعه فرهنگی است.
انتهای پیام
نظرات