این جملهها، پشت سر هم، توی کلاس شماره ۱۰۱ معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان رد و بدل میشد؛ بین محمدرضا رهبری، نویسندۀ کهنهکار اصفهانی و نوجوانان، جوانان و بزرگسالانی که به شوق آموختن فانتزی نویسی، در کارگاه عملی «خلق داستان فانتزی برای کودکان» شرکت کرده بودند.
وقتی آخرین هنرجوی کارگاه، کمک کرد تا مرگ، جوراب ساقدار راهراهش را پیدا کند و به دلیل تأخیرِ بیش از حد، قید ملاقات با آن پیرزن خوششانس را بزند، فازِ فانتزی نوشتن، به کمک تصویرها شروع شد و به این ترتیب، نو نویسندگان توانستند شکل و شمایل قصهای را که میخواستند بنویسند پیدا کنند.
طی همین کارگاه پنج ساعته، کیمیا باقری، طرح داستان پرتقالی را نوشت که یکه و تنها، جای همۀ پرتقالها، آب درختی را سر کشیده بود و از فرط سنگینی، قل خورده بود توی شهر.
بهار هوشمند هم، راوی قصۀ آدمی شد که آرزو داشت جای اعضای بدنش عوض شود و خب، چون در دنیای فانتزی همه چیز ممکن است، آن مرد بدشانس خیلی زود به آرزوش رسید، اما از همۀ این قصهها گذشته، فانتزینویسی به چه کار دنیای امروز میآید؟
این کارگاهها ادامه خواهد داشت...
محمدرضا رهبری، مدرس کارگاه به سؤال ایسنا اینطور پاسخ میدهد: اگر رگ و ریشه فانتزی را به افسانهها و اسطورهها پیوند بزنیم، کارکردی همانند آنها پیدا میکند. مانند افسانهها که در کنار جنبه سرگرمکنندگی، به پند و اندرز آمیخته بودند، بار آموزش را هم به دوش میکشد و بذر دانش را، در عمق جان مخاطب میکارد؛ بهویژه برای مسائل مربوط به جنگ، خطرات زیست محیطی و... که باید از کودکی درباره آن آگاهیبخشی کرد و به زبانی نرم، هشدار داد.
او ادامه میدهد: در دنیای پرشتاب و خشک و عقلانیِ امروز که فشارهای گوناگون، نیاز به تخلیه روانی را در انسان بیدار میکند، روان درمانگرها هم از فانتزی مدد میگیرند تا انسان را با آرامش جهان نامحدودِ خیال آشنا کنند.
نویسنده کتاب «امیراسماعیل به روایت رحمان حجمساز» یادآوری میکند: استفاده از برخی امکانات که امروزه برای ما به یک واقعیتِ دمدستی تبدیل شده، زمانی برای انسان، تنها در عالم رویا و خیال و فانتزی ممکن بود؛ مانند «پرواز» و این یعنی، با رفتن به سمت پرورش فانتزی، میشود امید داشت دنیا، روزی از آنچه اکنون هست، رنگارنگتر شود.
این نمایشنامهنویس، با اشاره به جایگاه رفیع فانتزی در ادبیات توضیح میدهد: در سالهای اخیر به وفور شاهد آثاری هستیم که با همین درونمایه و مضمون نوشته و یا ترجمه میشود و مورد استقبال خوانندگان قرار میگیرد؛ همچنین مورد توجه منتقدان، بهطوری که برای وجوه فلسفی اثری فانتزی مانند «هری پاتر» کتاب مینویسند و پژوهشیهایی روی آثار تالکین، نویسنده «ارباب حلقهها» انجام میدهند.
او خاطر نشان میکند که همۀ این رخدادها، بیانگر اهمیت فانتزی در دنیای امروز است و تأکید میکند که کارگاه «خلق داستان فانتزی برای کودکان» به درخواست تعدادی از نویسندگان جوان علاقهمند به این حوزه از سوی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی واحد اصفهان برگزار شده است.
«این کارگاهها ادامه خواهد داشت؟» پاسخ رهبری به این سوال چنین است: بله و در ادامه، نویسندگان جوان داستانهایی که نوشتهاند را در حضور جمع میخوانند و آن را برای هر چه بهتر شدن، به دست نقد و بررسی میسپارند. شخصیتشناسی، طرحشناسی، تحلیل داستان فانتزی و ... از دیگر سرفصلهای این دوره کارگاهی است و جهاد دانشگاهی اصفهان امیدوار است که بتواند از این طریق، به پرورش نسلی از فانتزینویسان در اصفهان کمک کند.
انتهای پیام
نظرات