• چهارشنبه / ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401061612544
  • خبرنگار : 50295

مشاهده زیبایی‌های آسمان در برنامه رصدی مرکز علوم و نجوم کانون زنجان

مشاهده زیبایی‌های آسمان در برنامه رصدی مرکز علوم و نجوم کانون زنجان

ایسنا/زنجان مسئول مرکز علمی، فرهنگی، هنری، علوم و نجوم کانون زنجان گفت: کارگاه آموزش نرم‌افزارهای نجومی، رصد اجرام سماوی و کارگاه آموزشی صور فلکی سه بخش برنامه رصدی مرکز علوم و نجوم بود.

طلعت آقاجانلو در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برگزاری کارگاه ویژه‌ رصد برای ۳۰۰ نفر از منجمان مرکز ( اعضا و والدین) در مرکز علوم و نجوم کانون زنجان، اظهار کرد: در راستای تماشای هلال زیبای ماه، بارش شهابی صورت فلکی ارابه‌رانی و نیز برای تماشای زیبایی‌های آسمان شب و نیز در راستای تکمیل مباحث ارائه شده در کلاس‌های نجوم تابستان امسال برای گروه‌های سنی مختلف، کارگاه ویژه‌ رصد برای ۳۰۰ نفر از منجمان مرکز (اعضا و والدین) در مرکز علوم و نجوم کانون زنجان برگزار شد.

وی افزود: کارگاه آموزش نرم‌افزارهای نجومی، رصد اجرام سماوی و کارگاه آموزشی صور فلکی سه بخش برنامه رصدی بود که برگزار شد و در بخش کارگاهی این برنامه ابتدا تعدادی از نرم‌افزارهای نجومی مانند استلاریوم و اسکای‌نایت و اسکای‌ویو معرفی شدند و سپس نحوه نصب برنامه‌ها، کالیبره کردن آن‌ها و نحوه کار با آن‌ها به صورت کامل آموزش داده شد.

این مسئول با بیان اینکه در بخش دوم برای اجرای برنامه رصدی از تلسکوپ‌ها و دوربین‌های دوچشمی موجود در گنجینه ابزار رصدی مرکز استفاده شد که این ابزار شامل دوربین دوچشمی ۲۰*۱۲۰ نیکون، تلسکوپ شکستی ویلیام اپتیک و تلسکوپ دابسونی ۱۶ اینچ بود، تصریح کرد: در اولین گام تلسکوپ‌ها و دوربین دوچشمی به سمت هلال ماه قمری نشانه رفتند و اعضای کلاس‌های نجوم در کنار خانواده‌های‌شان به رصد تنها همدم زمین، ماه، از دریچه ابزار رصدی پرداختند، البته در حین رصد مربیان مرکز اطلاعاتی را درباره عوارض سطحی و دهانه‌های مختلف ماه و موضوع زمین تاب بیان کردند.

آقاجانلو با بیان اینکه با رسیدن سیاره زحل به نصف‌النهار ناظر، سیاره زحل همراه با حلقه‌های زیبایش در معرض تماشای مخاطبان قرار گرفت و اعضا به کمک ابزار رصدی به رصد این سیاره زیبا پرداختند و با جزئیات بیشتری از این سیاره گازی غول‌پیکر آشنا شدند، ادامه داد: بخش سوم برنامه آموزش اصول جهت‌یابی به کمک صورت‌های فلکی انجام شد و منطبق با آموزش‌های قبلی انجام شده در کلاس‌های نجوم برای مخاطبان به صورت کامل ارائه شد و سپس اعضای کلاس‌ها شروع به پیدا کردن صورت‌های فلکی در میان ستارگان آسمان شب کردند.

وی خاطرنشان کرد: عبور شهاب‌هایی از بالای سر ناظران در شب زیبای رصدی از بخش‌های جذاب برنامه بود که جلوه‌های بی‌نظیری از تنوع زیبایی‌های آسمان شب به همراه هیجان و شور و شوق را برای اعضا به نمایش درآورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha