• چهارشنبه / ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ / ۰۹:۰۲
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1401061612366
  • خبرنگار : 50212

نجات در آسمان

نجات در آسمان

ایسنا/مرکزی در جنگ جهانی اول، تعداد مجروحان جنگی بسیار زیاد و انتقال آنها به مراکز درمانی بسیار سخت بود، در چنین شرایطی دولت فرانسه به یک نوآوری دست زد و برای اولین‌ بار از هواپیما برای انتقال مجروحان به بیمارستان استفاده کرد، اینکار به قدری جالب توجه بود که از آن پس، دیگر دولت ها از جمله آمریکایی ها برای انتقال مجروحان جنگی بدان روی آوردند.

به گزارش ایسنا، کره ای ها نیز از این ایده استقبال کردند ولی آنها دست به ابداع زدند و برای انتقال بیماران از هلیکوپتر استفاده کردند، چراکه استفاده از انواع هلیکوپتر به ‌عنوان آمبولانس کار پزشکان و پرستاران را راحت تر و انتقال بیمار را تسریع می کرد.

استفاده از آمبولانس هوایی به ماموریت های نظامی منحصر نشد و اولین ماموریت غیرنظامی برای آمبولانس هوایی در سال ۱۹۷۲ در کلرادو انجام شد، این ماموریت شیوه نوینی از انتقال بیماران در شرایط غیر جنگی را به نمایش گذاشت.

در ایران نیز با شروع جنگ تحمیلی استفاده از آمبولانس هوایی متداول شد و پس از آن نیز تا امروز ادامه یافته و گسترش پیدا کرده است.

آمار بالای تلفات جاده ای در ایران، وجود مناطق صعب العبور که رساندن امکانات و تجهیزات پزشکی را سخت می کند، فاصله زیاد بین محل حادثه و مراکز درمانی یا مواردی که زمان نقش مهمی در درمان بیمار دارد یا شرایط وقوع حوادث غیرمترقبه و بلایا و حوادث طبیعی که شمار بالایی از مجروحان که بخش عمده ای از آنها دارای شرایط حساسی به لحاظ آسیب های وارده هستند و برخی نیاز فوری به دریافت خدمات تخصصی پزشکی دارند، حاکی از ضرورت استفاده هر چه بیشتر از آمبولانس هوایی در این کشور است.

در حال حاضر این امکان در برخی استان ها فراهم شده و اورژانس هوایی توانسته نقش بسیار مهمی را در نجات بیماران و مصدومان از مرگ یا ضایعات جبران ناپذیر ایفا کند.

در استان مرکزی نیز بالگرد اورژانس هوایی برای نخستین بار به صورت تمام وقت در شهریورماه ۱۳۹۷ در فرودگاه اراک مستقر شد و از آن تاکنون ماموریت های متعددی را به انجام رسانده و بیماران و مصدومان بسیاری را از مرگ حتمی نجات داده است.

بهروز ایران‌نژاد رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی اراک در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه پایگاه اورژانس هوایی خلبان شهید منظور وطن پور  در اراک از هفتم شهریور ۱۳۹۷ تاسیس شده است، اظهار کرد: عملیات اجرایی احداث پایگاه اورژانس هوایی به وسعت ۱۷ هزار مترمربع تاکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در حال حاضر محل استقرار بالگرد اورژانس هوایی در فرودگاه اراک قرار دارد و از طلوع آفتاب تا غروب، خدمات پروازی ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه با بهره‌برداری از پایگاه اورژانس هوایی، بالگرد مستقر در فرودگاه اراک به پایگاه منتقل می‌شود، اظهار کرد: بالگرد اورژانس هوایی استان مرکزی تاکنون ۳۹۰ ماموریت انجام داده و حدود ۵۱۰ بیمار در این ماموریت‌ها منتقل شده اند، افزود: ۳۰ درصد ماموریت‌های اورژانس هوایی استان مرکزی جهت انتقال بیماران یا مصدومین از صحنه حادثه به بیمارستان و ۷۰ درصد مابقی جهت  اعزام بیماران بین مراکز درمانی بوده است.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه به مزیت‌های اورژانس هوایی اشاره کرد و افزود: بیشترین تاثیر استفاده از اورژانس هوایی در کاهش زمان رساندن بیمار به مرکز درمانی است و به عنوان مثال فاصله بین ساوه تا اراک در مدت زمان ۲۵ دقیقه طی می شود و مابقی شهرهای استان زیر ۱۵ دقیقه است.

وی تسریع در انتقال نیرو متخصص بر بالین بیمار، انتقال تجهیزات به مکان های مورد لزوم و پشتیبانی از ناوگان زمینی، امکان دسترسی به نقاط صعب العبور، مالرو و غلبه بر ترافیک، ارزیابی منطقه آسیب دیده از آسمان، هدایت و راهبری ناوگان زمینی برای دسترسی راحت و مسیریابی، استفاده از کادر درمانی ویژه و امکانات ویژه درمانی و حمایتی و  شعاع عملیاتی وسیع را از دیگر مزایای اورژانس هوایی برشمرد.

ایران‌نژاد افزود: ۶۵ درصد بیماران و مصدومینی که با بالگرد اورژانس هوایی منتقل شده‌اند در صورت انتقال زمینی بدلیل بعد مسافت و فاصله زمانی انتقال زمینی بطور قطع یا فوت می‌کردند یا عارضه جبران ناپذیر برای آنها بجا می‌ماند.

وی به اندیکاسیون‌های اعزام آمبولانس هوایی اشاره کرد و گفت: پوشش حوادث پرتلفات یا غیرمترقبه، در موارد قطع عضو (بالاتر از مچ دست و مچ پا)،  ترومای نافذ سینه، شکم، جمجمه، ترومای قفسه سینه که منجر به عارضه سینه مواج شده است، سکته‌های قلبی و مغزی که امکان انتقال زمینی ندارند یا انتقال زمینی باعث تهدید جان بیمار می‌شود، سوختگی‌های شدید بالای ۱۰ درصد به همراه کاهش سطح هوشیاری، شکستگی دو یا بیشتر از دو استخوان بلند، شکستگی شدید لگن، ترومای ستون فقرات با شواهد پاراپلژی، اعزام بالگرد بنا به درخواست EOC دانشگاه، قطب یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اعزام بالگرد بنا به درخواست مدیر یا مدیر جانشین اورژانس ۱۱۵ از جمله اندیکاسیون‌های اعزام آمبولانس هوایی است.

او بیان کرد: انتقال تجهیزات و نیروی انسانی متخصص به صحنه حادثه در حوادث پرتلفات یا غیرمترقبه درصورت لزوم، ارزیابی منطقه حادثه در حوادث پرتلفات یا غیرمترقبه از طریق هوایی، اعزام بالگرد بنا به درخواست نیروهای اورژانس ۱۱۵ حاضر در صحنه، بنا به دلایلی که امکان انتقال زمینی بیمار یا مجروح نیست یا انتقال زمینی باعث تهدید جان بیمار می شود، اعزام بالگرد جهت ارائه خدمات به مادران باردار و در حال زایمان که بنا به تشخیص نیروهای حرفه‌ای(ماما، متخصص زنان) پروسه زایمان دچار مشکل شده یا احتمال بروز مشکل وجود داشته و نیاز به انتقال به مرکز مجهزتر است و امکان انتقال زمینی میسر نیست یا درخواست‌هایی در این رابطه که از جانب نیروهای غیر حرفه‌ای یا نیمه حرفه‌ای (بهورز) بدلیل انسداد راه زمینی صورت می پذیرد از دیگر مواردی است که باعث اعزام آمبولانس هوایی می شود.

ایران نژاد بیان کرد: اعزام بالگرد جهت انتقال مصدوم یا بیمار بین مراکز درمانی، هر نوع فوریت پزشکی درمناطق کوهستانی با عدم امکان دسترسی زمینی و استقرار بالگرد در تجمعات و مراسم بر اساس درخواست شورای تأمین (شهرستان، استان، کشور) با هماهنگی EOC وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله دیگر اندیکاسیون‌های اعزام اورژانس هوایی است.

وی افزود: برای هر ماموریتی که اندیکاسیون‌های اعزام را داشته باشد، پرواز صورت می‌گیرد و ماهانه بین ۱۲ الی ۱۵ پرواز توسط اورژانس هوایی در استان مرکزی انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha