به گزارش ایسنا، خیرالله خادمی، امروز در نشست خبری حوزه حملونقل وزارت راه و شهرسازی به مناسبت هفته دولت، با بیان اینکه وظایف ما احداث زیرساختهای حمل و نقلی کشور در بخشهای مختلف ریلی، آزادراهی و بزرگراهی است که در این راستا پروژههای خوبی در حال اجراست، گفت: در حال حاضر در قالب ۳۳۹ پروژه اقداماتی انجام شده و ۳۶۴۵ پروژه با مبلغ اولیه ۷۳ هزار میلیارد تومان که ارزش روز آن به ۲۲۰ هزار میلیارد تومان میرسد نیز در حال اقدام است.
وی با بیان اینکه توسعه ریلی، آزادراهی و راه اصلی در کشور داریم، بیان کرد: حدود ۱۴ هزار کیلومتر خطآهن ساخته شده در کشور داریم که مدیریت آن با شرکت راهآهن است، همچنین برای ۳۳۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید هم قرارداد داریم گفت: نزدیک به ۶۳۰۰ کیلومتر پروژه توسعه ریلی هم در حال مطالعه داریم بنابراین حدود ۹۶۰۰ کیلومتر توسعه خط ریلی در برنامه وزارت راه و شهرسازی قرار داد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ۲۷۶۱ کیلومتر آزادراه در حال بهرهبرداری و ۱۰۳۸ کیلومتر به صورت اشتراکی با سرمایهگذاران در حال کار است؛ در این قراردادها معمولا ۵۰ درصد هزینهها را دولت و ۵۰ درصد را نیز بخش خصوصی تامین میکند، همچنین ۱۸۸۲ کیلومتر آزادراه در حال مطالعه داریم؛ در حوزه بزرگراهها نیز نزدیک به ۶۰۳۲ کیلومتر در دست اجراست و ۳۱۴۲ کیلومتر در دست مطالعه است و برنامه داریم طول بزرگراههای کشور را به ۴۵ هزار کیلومتر برسانیم.
خادمی بیان کرد: در بخش حمل و نقل ریلی و جادهای و آزادراهی طی یک سال گذشته فعالیتهای خوبی انجام شده است، باوجود محدودیتها نزدیک به ۱۴۲ کیلومتر در بخش ریلی کار توسعهای انجام شده و نزدیک به ۱۵۸ کیلومتر هم ریلگذاری انجام شده است. امیدواریم طی هفتههای آینده بخش اول پروژه راهآهن زاهدان-چابهار (مسیر زاهدان تا خاش) را به طول ۱۵۴ کیلومتر را آماده بهرهبرداری کنیم.
وی افزود: در بخش آزادراهی هم ۱۲۹ کیلومتر آزادراه آماده کردهایم اما هنوز زیر بار ترافیک نرفته است و باید تکمیل شود و ما بهصورت قطعهای افتتاح انجام نمیدهیم. در بخش بزرگراهی نیز ۵۵۱ کیلومتر و ۱۸۴ کیلومتر راه اصلی احداث شده که عموما بهرهبرداری شده است. همچنین در هفته دولت ۲۳۷ کیلومتر بزرگراه که در ۱۶ استان کشور احداث شده است، به بهرهبرداری خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور اظهار کرد: ما پنج پروژه ریلی داریم که این پروژهها حدود ۵۶۱ کیلومتر مسیر ریلی جدید است و پیشرفت فیزیکی این پنج پروژه بالای ۷۰ درصد است که شامل خطآهن میانه به تبریز، زاهدان به خاش، همدان به سنندج، رشت به کاسپین و میانه به اردبیل است، در صورتی که ما در طی یک سال آینده ۴۴۰۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری کنیم میتوانیم از پروژهها بهرهبرداری کنیم.
خادمی بیان کرد: در بخش آزادراهی هم طی یک سال آینده برنامه افتتاح پنج پروژه را داریم که شامل پروژه آزادراه شیراز به اصفهان به طول ۲۱۰ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد، منجیل به رودبار به طول هشت کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد، تهران به شمال به طول ۲۲ کیلومتر و پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد، مراغه به هشترود به طول ۳۰ کیلومتر و پیشرفت فیزیکی ۷۹ درصد، آزادراه تبریز به صوفیان بهطول ۲۴ کیلومتر و پیشرفت فیزیکی ۷۳ درصد است. برای اتمام این پروژهها به بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است که نیمی از آن را دولت و نیمی را بخش خصوصی تأمین میکند.
وی با بیان اینکه سالانه حدود ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگاه احداث میشود، گفت: برنامه داریم طی یک سال آینده ۷۳۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه ایجاد کنیم که برای این کار، حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با بیان اینکه ارزانترین عوارضی آزادراهی در کشور را داریم، گفت: نرخ عوارضی آزادراههای کشورهای همسایه ۱۰ برابر نرخ عوارضی در ایران است، آزادراههای ایمنترین مسیر برای تردد هستند و اگر عوارضی با نرخ واقعی اعمال نشود، بخشخصوصی به عنوان سازنده آزادراهها نمیتواند وظایف مرتبط با ایمن کردن آزادراهها را به درستی به اجرا برساند و اگر انگیزهای برای بخش خصوصی وجود نداشته باشد بهطور قطع در آینده آزادراهی هم نخواهیم داشت.
خادمی با اشاره به کمبود منابع مالی برای ساخت آزادراهها در کشور اظهار کرد: در حال حاضر ۳۶ طرح آزادراهی در کشور داریم اما به دلیل کمبود منابع مالی در برخی از این پروژهها هیچ کاری انجام نشده است. اخیرا نرخ عوارضی بهطور میانگین تا ۲۸ درصد افزایش یافت اما تعلیق شد، در افزایش اخیر نرخ عوارضی بیشترین نرخ عوارضی متوجه به آزادراه تهران شمال بود که قرار شد در نرخ عوارض تجدید نظر انجام شود و به زودی با انجام بررسیها نرخ جدید عوارضی اعلام خواهد شد. برای داشتن آزادراه ایمن چارهای برای افزایش نرخ عوارضی نداریم، بانکها هم حاضر به سرمایه گذاری در بخش آزادراهی نیستند و ما چارهای جز افزایش نرخ عوارضی برای بازگشت سرمایه ساخت نداریم.
انتهای پیام
نظرات