به گزارش ایسنا، حمیدرضا شهرکی ثانوی اظهار کرد: بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی و اطلاعات موجود در کشور، شاخص تخلفات رانندگی در ایران ۴.۱ و متوسط آن در دنیا ۶.۴ درصد است. شاخص تخلفات رانندگی در هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه در ایران ۲۰ و متوسط آن در جهان ۱۸.۲ درصد است، این در حالی است که متوسط سالانه رشد جمعیت در ایران ۱.۴ و میزان رشد وسایل نقلیه ۸.۵ درصد بوده و میزان سفرها و تردد خودروها روندی افزایشی و تصاعدی داشته است.
وی با بررسی وضعیت ایمنی محورهای مواصلاتی در یک دهه اخیر در ایران، کاهش تعداد تلفات ناشی از تصادفات را بهطور متوسط ۲.۱ درصد و کاهش نرخ تصادفات برونشهری و روستایی را ۱.۱ درصد اعلام کرد.
معاون حمل ونقل سازمان راهداری و حملونقل جادهای افزایش رشد میزان تردد در جادهها طی یک دهه اخیر را ۲.۵ درصدی دانست و ادامه داد: تشدید نظارت بر تردد ناوگان مسافربری و وسایل نقلیه حامل مواد خطرناک، از مهمترین برنامههای حوزه ایمنی و ترافیک در کشور است.
شهرکی ثانوی با تاکید بر اینکه بررسیها و تصمیمگیریها باید بر مبنای اطلاعات دقیق و واقعی و بهموقع صورت گیرد، گفت: در غیر این صورت شاهد هدررفت سرمایه، انرژی و وقت خواهیم بود.
وی با اشاره به وجود برخی مشکلات در حوزه اقتصاد حملونقل، خاطرنشان کرد: افزایش هزینهها زمینه را برای وقوع برخی تخلفات به عنوان دمدستیترین راهحل ممکن فراهم کرده است.
هزینهکرد هدفمند بودجهها و ارتقاء ایمنی راهها
رضا اکبری -معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای- نیز با بیان اینکه هدفمندسازی هزینهکرد منابع یکی از اولویتهایی است که باید به جد در دستور کار قرار گیرد، افزود: منابع بودجه و اعتباری باید در مناطقی که بیشترین سهم را در ارتقاء امنیت و ایمنی راهها به همراه دارد، صرف شوند.
براساس اعلام وزارت راه، وی هزینهکرد مدبرانه، هدفمند و منتج به حصول نتیجه مورد انتظار را از تکالیف اصلی مدیران راهداری برشمرد و خاطرنشان کرد: در تخصیص منابع بودجهای به نقاط پرحادثه محورهای مواصلاتی، باید میزان حادثهخیزی و آمار سوانح جادهای منجر به جرح و فوت مورد بررسی قرار گیرد. به این ترتیب با اولویتدار کردن رفع نقاط حادثهخیز در جادهها آن هم بر مبنای تحلیل آمارهای مبتنی بر دادههای اطلاعاتی و آماری، هزینهکرد منابع بودجهای بیشترین اثربخشی را به همراه دارد.
اکبری از وجود ۲۰ تا ۵۰ هزار نقطه مستعد حادثه در محورهای مواصلاتی کشور خبر داد و گفت: اعمال نظر پلیس در معرفی نقاط پرحادثه باید مهندسی، دقیق و مبتنیبر آمارهای درست و واقعی باشد، در این صورت میتوان با هدفگذاری صحیح و اولویتبندی بر اساس میزان احتمال وقوع خطر در نقاط حادثهخیز، نسبت به اصلاح آنها اقدام کرد. توجه به این شاخصها مدیریت در صرف منابع اعتباری را به دنبال داشته و با هدفمندسازی، جلوی انحراف بودجه را میگیرد. اتخاذ تصمیمات درست و مدیریت منابع موجب حفظ سرمایههای ملی کشور میشود.
انتهای پیام
نظرات