• چهارشنبه / ۲ شهریور ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۴
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1401060201128
  • خبرنگار : 50349

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان قم گفت:

جهاد دانشگاهی استان قم در مسیر اشتغال پذیری فراگیران خود موفق عمل کرده‌است

جهاد دانشگاهی استان قم در مسیر اشتغال پذیری فراگیران خود موفق عمل کرده‌است

ایسنا/قم معاون فرهنگی و سرپرست معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی قم به تشریح بخش های مختلف فعالیت های جهاددانشگاهی در عرصه های مختلف فرهنگی و آموزشی پرداخت.

علی حسینی امروز دوم شهریورماه در برنامه صبحگاهی شبکه قم، در معرفی حیطه‌های مختلف فعالیتی جهاد استان قم بیان کرد: جهاد دانشگاهی در کشور در چهار حوزه عمده فعالیت دارد، حوزه پژوهش، فرهنگی، آموزشی و کارآفرینی و تجاری سازی فناوری ها. لذا واحد جهاد در استان قم یک مجموعه جوانی است که جناب آقای کاظمی آشتیانی آن را پایه گذاری کردند و فعالیت‌های جهاد نیز ۱۶ الی ۱۷ سال است که شروع شده است.

وی افزود: رویکرد اصلی ما در حوزه آموزش و کارآفرینی بحث مهارت افزایی، توانمندسازی و اشتغال پذیر کردن فراگیران است، با تاکید بر اینکه مشاغل آینده و آینده شغلی خوبی برای آن‌ها لحظ شود،   لذا طبق بررسی انجام شده از این حیث هر سه شنبه وبیناری برگزار می‌شود و مشاغلی که تا سال ۲۰۵۰ ایجاد می‌شود را بررسی و حوزه بندی می‌کند.

حسینی حوزه‌های بررسی شده در جلسات آموزشی جهاد را شامل حوزه‌های اقتصاد سبز، اقتصاد سلامت، آی تی و حوزه‌های پیشرفتی آن برشمرد و خاطرنشان کرد: با توجه به این حوزه‌ها و نیازهای شغلی که در آینده به وجود می‌آید و اینکه چه مهارت‌هایی برای کسب آن نیاز شغلی نیاز است برنامه‌ریزی می‌شود و آموزش لازم را می‌دهیم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم اظهار کرد: در حوزه دانشگاهی مسیرهای شغلی متفاوتی را تعیین می‌کنیم، لذا وقتی فراگیر نزد ما می‌آید، به او برنامه می‌دهیم که از کجا شروع و به کجا برسد تا اشتغال پذیری وی محقق شود.

وی افزود: در کنار این برنامه‌ها، کار گروهی شغل‌های مختلف را رصد می‌کند که از لحاظ اشتغال پذیری مفید باشد و بعد به ارایه آموزش های تخصصی می پردازد. طبق مصوبه هیئت امنای جهاد، مجموعه جهاد دانشگاهی حلقه واصل صنعت و دانشگاه است، لذا این مقوله تعابیر مختلفی دارد و مسیرها و مشاغلی که مرتبط با صنعت هستند را نیز پوشش و در آینده به تعریف و ایجاد موقعیت شغلی آن می‌پردازد.

حسینی ادامه داد: فعالیت‌های جهاد بخشی از صنعت را پوشش داده و بخشی دیگر به لحاظ ارتباط جهاد با دانشگاه‌ها رقم می‌خورد و بخشی از فراگیران حوزه صنعت نیز که درخواست آموزش دارند این پیوست را ایجاد می‌کنند. خود ما نیز به سمت حوزه صنعت رفته و جلسات مختلفی با دفاتر صنعتی و شهرک‌های صنعتی در سطح استان برگزار می‌کنیم تا نیازهای آن‌ها برطرف شود. در حوزه دیگر، جهاد استان قم با کارخانجات مختلف و صنایع قم ارتباط می‌گیرد که در این خصوص تفاهم نامه و قرارداد های مختلفی هم وجود دارد.

وی بیان کرد: عمده فراگیران آموزش‌های جهاد را مخاطبین ما در میان جوانان و دانشجویان تشکیل می‌دهند که از ۱۹ تا ۳۵ سال را شامل می‌شوند، اما آموزش‌های ما برای عموم آزاد است و در سطوح و رشته‌های مختلف و در دوره‌های مختلف مانند، دوره فناوری اطلاعات از مبتدی تا اختصاصی، علوم پزشکی، هنر، علوم انسانی و زبان‌های خارجه که جهاد قم تنها جهادی است در کل کشور که امکان برگزاری آزمون تافل را دارد و مکالمه زبان عمومی تخصصی را نیز شامل می‌شود و همچنین حوزه در فنی مهندسی با کارگروه خوبی که  داریم که با مدیر گروه‌های دانشگاه ها هماهنگ هستند، برگژار می‌شود.

وی نقطه قوت آموزش‌های جهاد را فعالیت ها را نیازسنجی گروه‌های مختلف برشمرد که خودش طیف مخاطب را گسترش می‌دهد و به اشتغال پذیری فراگیران کمک می‌کند و افزود: دوره‌های دانشگاهی ممکن است کارایی لازم برای جذب افراد را نداشته باشد و ما آموزش لازم برای اشتغال پذیری بهتر را برای آن‌ها در نظر گرفتیم و مسیری که پیش رو داریم در آخر جذب آنها در مشاغل مرتبط با علایق و یا در مراکز نوآوری جهاد را سبب می‌شود.

حسینی با اشاره به طرح الگوی مشاغل خانگی که در سال قبل نیز در استان قم انجام شد و تقریباً هزار و ۵۰۰ نفر را به بازار متصل کرد، اظهارکرد: بر فراگیران مشاغل خانگی در سطوح مختلف نیاز سنجی انجام شد و بعد از ارزیابی و استعداد سنجی برای آن‌ها آموزش تخصصی و در آخر اتصال به بازار رقم خورد.

وی مشکل اصلی در بحث مشاغل خانگی را اتصال به بازار دانست و گفت: در جهاد دانشگاهی واحد مشاوره نیز وجود دارد که مشاوره کسب و کار را انجام می‌دهد، در کنار آن برند سازی و شبکه سازی نیز صورت می گیرد، لذا در حوزه مشاغل خانگی باید کار تیمی انجام شود و در بحث تبلیغات، برندسازی، بحث بسته بندی و بازاریابی نیز در کنار هم فعالیت کنند تا دیده شوند.

حسینی گفت: آموزش ما در دانشگاه همراه با هزینه نیست و عموماً بسته به رسالت جهاد ۷۰ الی ۸۰ درصد دوره‌ها با قیمت‌های پایین عرضه می‌شود، لذا کمتر از ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار تومان برای قشر ضعیف برنامه ریزی می‌شود. بعضی دوره‌ها به لحاظ تخصصی بودن هزینه بالاتری دارند که برای آن هم تدابیری اندیشیده شده و ما آن‌ها را به شکل اقساطی دریافت می‌کنیم و با ارگان‌های مختلف هماهنگ هستیم که در این بین تخفیفات لازم را نیز می‌دهیم و با بانک‌ها نیز همکاری می‌کنیم تا جهت تحقق این امر وام پرداخت کنند.

حسینی حیطه و بنای اصلی جهاد را حوزه فرهنگی آن بیان کرد و گفت: شکل اولیه جهاد فرهنگی است و ما در جهاد بخش‌های مختلف فرهنگی را سازماندهی می‌کنیم، لذا دو خبرگزاری مهم نیز به نام ایسنا و ایکنا داریم که در جهاد قم مستقر هستند و در آخر بخش‌های انتشارات، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایرانی ایسپا و سازمان دانشجویان و دفاتر جهاد در دانشگاه‌های قم نیز تحت نظر جهاد دانشگاهی استان قم فعالیت دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha