• دوشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401053122409
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

از لاپارسکوپی چه می‌دانید؟

از لاپارسکوپی چه می‌دانید؟

ایسنا/کرمانشاه یک جراح عمومی به بیان مزایای شیوه جراحی لاپاراسکوپی به نسبت شیوه های قدیمی جراحی پرداخت.

دکتر امید هادی زاده در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه با پیشرفت علم و جایگزین شدن روش های جراحی کمتر تهاجمی لاپاراسکوپی جایگزین روش های جراحی قدیمی لاپراتومی شده و روز به روز شاهد انجام اعمال جراحی بیشتری با استفاده از روش لاپاراسکوپی هستیم، افزود: در این روش با استفاده از برش های ظریفی، دوربین یا لاپاراسکوپ وارد شکم و لگن می شود و تصاویر از طریق این دوربین به مانیتور ارسال شده و اقدامات تشخیصی و عمل های جراحی انجام می شود.

وی با بیان اینکه لاپاراسکوپی یک شیوه مدرن جراحی است که با برش های کوچک جهت انجام اقدامات تشخیصی و درمانی(اعمال جراحی)داخل حفره شکم و لگن انجام می شود، افزود: این روش جراحی به نسبت روش های جراحی سنتی لاپراتومی که برش های وسیعی روی شکم ایجاد و حفره شکم باز می شود، مزایایی از جمله درد کمتر بعد از جراحی به علت برش های ظریف، کاهش خونریزی و کاهش طول دوره بستری در بیمارستان و همچنین کاهش دوره نقاهت بیماران دیده می شود.

هادی زاده با بیان اینکه اکثر عمل های جراحی از طریق لاپاراسکوپی قابل انجام است، افزود: سرطان ها، عمل های جراحی مربوط به کیسه صفرا و آپاندیس، عمل های جراحی برای بیماران باچاقی مفرط(اسلیو،بای پس و ...)، ترمیم فتق، عمل های جراحی مربوط به طحال و کلیه، حذف یا ترمیم اندام های تولید مثل زنان مانند رحم و لوله های فالوپ، بستن لوله های رحمی، ترمیم مثانه، میز نای،حالب و کلیه ها(سیستم ادراری)، عمل های جراحی روده باریک و بزرگ(کولون) و ترمیم پرفوریشن(سوراخ شدگی بافت معده و روده) از جمله جراحی هایی است که می توان با روش لاپارسکوپی انجام داد.

این جراح عمومی تاکید کرد که در بیماران با اختلالات انعقاد خون و در بیمارانی با سابقه جراحی های متعدد و چسبندگی های وسیع نباید این عمل انجام بگیرد.

هادی زاده درباره مزیت های عمل جراحی لاپاراسکوپی در مقایسه با عمل لاپراتومی نیز گفت: برش های کوچکتر جهت جراحی در عمل های جراحی لاپاراسکوپی که باعث می شود بیماران بعد از جراحی درد کمتر و بهبودی سریعتری داشته باشند از جمله این مزیت ها است. همچنین میزان خونریزی و دستکاری بافت ها در روش جراحی لاپاراسکوپی کمتر می شود.

وی ادامه داد: در این روش هرچند ممکن است طول مدت عمل جراحی بیشتر شود، ولی میزان بستری این بیماران در بیمارستان و دوره نقاهت کاهش یافته و در نتیجه بیماران سریعتر ترخیص می شوند و میزان هزینه ها و استرس بیماران کمتر می شود و بسیاری از بیماران بعد از عمل جراحی لاپاراسکوپی در همان روز ترخیص می شوند. البته بیمارانی که تحت جراحی با بیهوشی کامل قرار گرفته اند تا 24ساعت نباید رانندگی کنند.

وی افزود: در این روش جراحی میزان تماس ارگانهای داخل بدن با محیط بیرون کمتر و در نتیجه احتمال عفونت کمتر می شود. در این روش جراحی معمولا اگر با دقت انجام شود عوارض بسیار کم و جزیی خواهد بود، هرچند عوارضی مانند تغییرات کاردیو پلومونری، آسیب ناشی از تروکارها، هایپوترمی و... ممکن است وجود داشته باشد.

این جراح عمومی ادامه داد: بعد از جراحی لاپاراسکوپی ممکن است مقداری درد در اطراف محل بخیه ها و شانه ها وجود داشته باشد( به علت فشار ناشی از گاز کربن دی اکسید) که به تدریج بهبود پیدا می کند. همچنین حالت خواب آلودگی و تهوع ممکن است ایجاد شود.

وی گفت: زمان خوردن و نوشیدن بعد از این نوع جراحی توسط پزشک معالج تعیین می گردد و کشیدن بخیه ها معمولا یک هفته تا 10روز بعد از جراحی انجام می شود.

هادی زاده گفت: اگر بیماران علائمی مانند تب، تهوع و استفراغ، دردی که به تدریج شدت پیدا کرده و با مسکن بهبود پیدا نمی کند، ناتوانی در ادرار کردن و تورم ناحیه جراحی داشتند، باید پزشک را مطلع کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha