به گزارش ایسنا، دکتر سید محمد مقیمی در نشست خبری که امروز ۲۹ مرداد در دانشگاه تهران برگزار شد، در سخنانی با بیان اینکه شعار محوری دانشگاه تهران، "جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت اجتماعی" است، اظهار کرد: در راستای تحقق هرکدام از این محورها، اقداماتی انجام شده است. هنگامی که از جهاد علمی صحبت میکنیم، میخواهیم مشکلات نظام بروکراتیک را حل کرده و راهکاری منطبق بر پتانسیل کشور ارائه دهیم.
عقلانیت، معنویت و عملگرایی باید در جهاد علمی تلفیق شوند
استاد دانشگاه تهران گفت: عقلانیت، معنویت و عملگرایی باید در جهاد علمی تلفیق شوند تا برخلاف نظام بروکراتیک بتوانیم دانشگاه را مدیریت کنیم. دادههای به دست آمده باید مبتنی بر بررسی علمی بوده و بر مبنای آرمانهای انقلاب باشند. البته این موارد کافی نیست و باید عملگرایی هم به آن اضافه شود.
رئیس دانشگاه تهران در خصوص ویژگیهای دانشگاه کارآفرین ادامه داد: منظور از دانشگاه کارآفرین، این نیست که دانشجویان به سمت بیزینس بروند ، بلکه در این دانشگاه باید با ترویج دانش بتوانیم نیازهای جامعه را مرتفع کنیم. هنگامی که اساتید دست به احداث خانه نوآوری، پارک علم و فناوری میزنند، به دنبال تجارت نیستند بلکه به دنبال کسب ثروت از علم هستند. اساتید میتوانند با دانش خود سرزمینهای تشنه را سیراب کنند و ارزش افزودهای ایجاد کرده و فضای جدیدی در زمینه کسب و کار ایجاد کنند.
وی با تاکید بر اینکه قواعد کارآفرینانه باید تغییر کنند، ادامه داد: دانشگاههای نسل سوم باید شرایطی ایجاد کنند که دانشآموخته کارآفرین تحویل جامعه دهند.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه نباید صرفا خود را موظف به تولید علم بداند، گفت: بسته تحول آموزش در دانشگاه تهران به مرور اجرا می شود. تلاش کردهایم که از تجربه آموزش الکترونیک دوره کرونا استفاده کنیم. تلفیق آموزش حضوری و الکترونیکی یک تجربه است و ما از آن استفاده خواهیم کرد.
دکتر مقیمی افزود: بر اساس دستور رئیس جمهور، دانشگاه باید به سمت حل مسائل جامعه و دولت گام بردارد. معتقدم،دانشگاه باید فراتر از حل مساله باشد، دانشگاه وظیفه دارد که مسائل را ریشهای بررسی و فرموله کند. چه بسا مواردی که به عنوان پژوهش به دانشگاه واگذار میشود، مساله واقعی نیست، گاهی عارضه ها به عنوان مساله تعریف می شوند.
استاد دانشگاه تهران گفت: با بخشهای مختلف در تعامل هستیم که بتوانیم فضای مناسبی برای کسب و کار در زمینه کارآفرینی ایجاد کنیم.
وی افزود: دانشگاه نباید خود را موظف به تولید علم بداند. برای رسیدن به دانشگاه نسل سوم و کارآفرین باید نتایج در جامعه بروز کند. کارگروههای مختلفی را شکل دادهایم و بسته تحول آموزش در دانشگاه تهران به مرور اجرا می شود. تلاش کردهایم که از تجریه آموزش الکترونیک دوره کرونا استفاده کنیم. تلفیق آموزش حضوری و الکترونیکی یک تجربه است و ما از آن استفاده خواهیم کرد.
دکتر مقیمی افزود: بر اساس دستور رئیس جمهور، دانشگاه باید به سمت حل مسائل جامعه و دولت گام بردارد. معتقدم،دانشگاه باید فراتر از حل مساله باشد، دانشگاه وظیفه دارد که مسائل را ریشهای بررسی و فرموله کند. چه بسا مواردی که به عنوان پژوهش به دانشگاه واگذار میشود که مساله واقعی نیست، گاهی عارضهها به عنوان مساله تعریف میشوند.
وی ادامه داد: در این راستا با بخشهای مختلف در تعامل هستیم که بتوانیم فضای مناسبی برای کسب و کار در زمینه کارآفرینی ایجاد کنیم.
دکتر مقیمی با اشاره به رویکرد مسئولیتپذیری دانشگاه تهران گفت: فقط به دنبال کارآفرینی نیستیم، مسائلی درباره اقدامات زیست محیطی و دانشگاه سبز انجام دادهایم. به دنبال اجتماعی کردن علم هستیم و میخواهیم علم را به جامعه بیاوریم. جامعه به اساتید و دانشگاه بیشترین اعتماد را دارند. اگرچه این اعتماد بخاطر اینکه جامعه کمتر شاهد حضور کمتر دانشگاهیان برای حل مسائل بودند، کاهش یافته است.
استاد دانشگاه تهران گفت: ما خود را قله عاج نشین میدانیم. نباید یک عضو هئیت علمی نباید درگیر نگاه از بالا به پایین شود، علمی نافذ است که برای تمام جامعه باشد و به مسائل جامعه کمک کند. تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران نیز در همینراستا و به منظور پل ارتباطی دانشگاه و مردم ایجاد شده است.
وی افزود: باید از وضعیت پنهان شدن اساتید پشت علم خارج شویم و علم را به جامعه منتقل کنیم. وقتی مردم حس کنند که علم میتواند مسائل را حل کند، مسئولیت پذیری آنها هم بیشتر میشود.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص وظایف دانشگاه در زمینه نگهداشت نخبگان گفت: گردش نخبگان در همه دنیا مرسوم است. ما دانشجو تربیت میکنیم و دو دستی تحویل پژوهشگاهها میدهیم. وضعیت ورودی وخروجی مناسب نیست،ما به دنبال مهاجرت معکوس هستیم. باید در زمینه حفظ شأن و فراهم کردن امکانات برای آنها تلاش کنیم، هنگامی که اقداماتی در زمینه مهاجرت نشود، فارغ التحصیلان مهاجرت میکنند. باشگاه طلایه داران علم و پارک علم و فناوری تهران میتواند زمینه خوبی برای فعالیت نخبگان باشد. مجموعهای در جنوب تهران در اختیار ما قرار گرفته که قابلیت ایجاد ۶۰۰ شرکت فناور را دارد. نخبگان به ایجاد فضای کسب و کار و تجاریسازی علم علاقه دارند و ما نیز تلاش میکنیم که این افراد را برای هیئت علمی جذب کنیم.
بودجه مقاومسازی دانشگاه تهران ناچیز است
رئیس دانشگاه تهران درباره طرح توسعه دانشگاه با بیان اینکه ساختمانهای فرسوده تهران مربوط به پردیس مرکزی نیست، گفت: قدمت این دانشگاه زیاد است و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. اگر بخواهیم دارایی خود را حفظ کنیم نیاز به هزار میلیارد بودجه داریم تا شرایط فعلی را حفظ کنیم. بودجه مقاومسازی دانشگاه تهران ناچیز است. راهکارهای دیگری دنبال میکنیم، با مشارکت نهادها و بخش خصوصی به دنبال ایجاد شرایطی هستیم که هم جامعه منتفع شود و هم وضعیت موجود بهبود یابد.
وی ادامه داد: برای پردیسهای ارس، پاکدشت با خیرین محلی و مسئولان این شهرها صحبت کردهایم تا با کمک خیرین فضایی ایجاد کنیم که مهدکودک ایجاد کنیم. فعالیت مشترکی نیز با معاونت علمی انجام دادهایم.
دکتر مقیمی تاکید کرد: جلسهای با شهردار تهران برگزار کردیم تا با توجه به رابطه حسنه دانشگاه تهران و شهرداری برای جذب نخبگان بایو اقداماتی انجام شود. همچنین دکتر زاکانی، زمینهای دانشگاه که از مالکیت ما خارج شده بود به مالکیت دانشگاه بازگرداند. تصمیم داریم این مسکن را در اختیار اساتید قرار دهیم. این مسکن در انتهای خیابان کارگر شمالی مشرف به برج میلاد و در خیابان پونک جنب دانشگاه آزاد است.
دکتر مقیمی افزود: با توجه به قول وزیر راه برای مساعدت با دانشگاه تهران، ساخت ۸۰۰۰ مسکن در چشمانداز ۴ ساله را درنظر گرفتهایم. مکانیزمهای ساخت از طریق تعاونیهای دانشگاه خواهد بود.
"دانشکده فنی کاسپین" تحصیلات تکمیلی میشود
دکتر مقیمی در پاسخ به پرسش ایسنا، درارتباط با مشکلات دانشکده فنی کاسپین و مکاتبه دانشجویان این مرکز با ریاست دانشگاه تهران برای پیگیری مشکلات گفت: دانشکده فنی کاسپین از زیرمجموعههای دانشکدگان فنی دانشگاه تهران است. زمینهای این دانشکده که توسط عدهای تصرف شده بود با پیگیریهای متعدد در مراحل بازگردانی به سرمیبرد.
وی افزود: تصمیم گرفتیم که این دانشکده مختص تحصیلات تکمیلی باشد؛ به همین دلیل، پتانسیل و شرایط این دانشکده از سوی ریاست این مرکز برای تغییرات مورد بررسی قرار گرفت. همچنین درنظر داریم که رشتههایی مانند مدیریت، اقتصاد و برخی از گرایشهای علوم اجتماعی را در این واحد تدریس کنیم.
وی ادامه داد: این تغییرات با رویکرد و دیدگاه تقویتی انجام شده، بنابراین تضعیف شرایط به هیچ وجه مدنظر نیست. به دلیل اینکه پردیس کاسپین در رضوانشهر قرار دارد، دانشکده فومن را برای دانشجویان کارشناسی درنظر گرفتهایم. در ارتباط با مسائل و مشکلات دانشجویان با نماینده آنها جلسهای برگزار کردیم و به پرسشها پاسخ دادیم.
رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: اگر دانشجوی مقطع کارشناسی دانشکده کاسپین موفق به گذراندن واحدهای درسی نشود، کلاسهای درسی ولو با حضور یک دانشجو در کلاس برگزار میشود. بنابراین، مشکلی در خصوص ادامه تحصیل دانشجویان وجود ندارد.
سازمان برنامه به بودجه دانشگاهها بیشتر توجه کند
دکتر مقیمی درپاسخ به پرسشی درقبال بودجه دانشگاهها گفت: بهطور قطع، بودجه دانشگاهها ناچیز است و پاسخگوی مخارج نیست. هنر مدیریت این است که با وجود بودجه کم بتوانیم اقدماتی برای دانشگاهها انجام دهیم. استقلال اداری-مالی دانشگاهها باعث میشود که دستشان را جلوی سازمان برنامه و بودجه کشور دراز نکنند و از پس هزینهها بربیایند.
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با بیان اینکه بودجه دریافتی پاسخگوی نیازها نیست، توضیح داد: بودجه دریافتی از سازمان برنامه صرف حقوق اساتید میشود. براساس برآوردهای انجام شده، ۹۰۰میلیون تومان صرف هزینه غذای روزانه دانشجویان میشود.
وی ادامه داد: قیمت تمام شده هر غذا حدود ۴۰ هزار تومان است اما از هر دانشجو ۲ هزار تومان دریافت میکنیم. اگر دولت موادغذایی را به صورت رایگان در اختیار دانشگاه قرار دهد، غذا را رایگان به دانشجویان میهیم.
دکتر مقیمی افزود: با توجه به این شرایط از سازمان برنامه و بودجه میخواهم که به بودجه دانشگاهها بیشتر توجه کنند.
رئیس دانشگاه تهران در پاسخ به پرسش "وضعیت تفاهمنامههای منعقد شده دانشگاه تهران با بخش خصوصی و نهادها چگونه است" گفت: تفاهمنامهها در دو بخش بینالمللی و داخلی منعقد شده است. جنس تعامل بینالمللی از نوع تفاهمنامه است. حدود ۷۰۰ تفاهمنامه با دانشگاههای دنیا داریم، هنگام عقد این تفاهمنامهها به این موضوع توجه کردهایم که صرفا عقد تفاهمنامه مدنظر نباشد بلکه یک همکاری واقعی انجام شود. برمبنای دیپلماسی علمی، کشورهای همسایه را بیشتر در کانون توجه قراردادیم. معتقدم، تفاهم با دانشگاه بزرگ نمایشی است؛ عملگرایی در جهاد علمی را مدنظر قرار دادهایم به همین دلیل تمرکز خود را بر کشورهای همسایه متمرکز کردهایم.
انتهای پیام
نظرات