سهراب صادقی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و رزاق خواجهزاده مشاور تحصیلی آموزش و پرورش استان فارس، طی نامهای خطاب به رئیس سازمان سنجش آموزش، ضمن تاکید بر اهمیت تغییر در اجرای فرآیند کنکور و مثبت خواندن مصوبه مربوط به ۲ مرحلهای شدن آزمون سراسری، به طرح چالشها و مشکلات ناشی از تعیین زمان برگزاری مرحله اول این آزمون، پرداختند.
در این نامه که نسخهای از آن برای انتشار در اختیار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) قرار گرفته، آمده است؛
" ریاست محترم سازمان سنجش کشور جناب آقای دکتر پورعباس
با سلام و دعای خیر
احتراما در رابطه با تغییرات کنکور ۱۴۰۲ و روند اجرای این تغییرات از جمله اطلاعیه سازمان سنجش کشور مبنی بر برگزاری کنکور نوبت اول در اواخر دی ماه ۱۴۰۱ نکاتی را به استحضار حضرتعالی میرسانیم.
نیاز به تغییر در شیوه برگزاری کنکور، موضوعی است که در سالهای گذشته مورد توجه کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت بوده و حضرتعالی نیز بارها بر ضرورت تغییر در شیوه برگزاری کنکور تاکید داشتهاید اما مهمترین تغییر با مصوبۀ شورای عالی انقلاب فرهنگی رقم خورد که سرانجام در تیرماه ۱۴۰۱ جهت اجرا توسط رئیس جمهور محترم ابلاغ شد و نوید آن را میداد که به مدرسه و آموزشهای مدرسهای توجه خواهد شد، سرنوشت دانشآموز در یک جلسۀ چند ساعته رقم نمیخورد و استرس و اضطراب دانشآموزان نیز کاهش خواهد یافت. تاثیر قطعی سوابق تحصیلی، حذف درسهای عمومی از کنکور و انتقال تاثیر آن به سوابق تحصیلی و برگزاری دو کنکور در سال از مهمترین مواد این مصوبه میباشد.
یکی از مواد مهم مصوبۀ شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزاری دو کنکور در سال است؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص مزیت این تصمیم اظهار داشتند که: «با اجرای مصوبه جدید شورا، کنکور سراسری دو بار در سال برگزار میشود و این مسأله سبب کاهش استرس و اضطراب داوطلبان کنکور خواهد شد»
در اجرای مصوبۀ شورا، سازمان سنجش با انتشار اطلاعیهای اعلام نمود که نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ در ۲۹ و۳۰ دی ماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد اما به دلایل زیر این تصمیم مغایر با روح مصوبۀ شورای عالی انقلاب فرهنگی است و ایرادهای اساسی دارد:
قرار بر این بود که برای «کاهش استرس و اضطراب داوطلبان»، کنکور ۱۴۰۲دو بار در سال برگزار شود و نمرۀ هر کدام بهتر شد برای داوطلب لحاظ شود؛ اما اگر بر اساس اطلاعیۀ سازمان سنجش، کنکور اول در اواخر دی ماه برگزار شود دانشآموزان دوازدهمی از این امتیاز محروم میشوند زیرا بر اساس آئین نامه آموزشیِ مدارسِ متوسطۀ دوم، دانشآموزان دوازدهمی تا اواخر دی ماه تنها نیمی از بودجه بندی کتابهای دوازدهم را خواندهاند و بنابراین آمادگی لازم برای شرکت در کنکور ندارند و عملا شانس کنکور نوبت اول را از دست میدهند و در مقابل رقبای آنها یعنی داوطلبان پشت کنکور میتوانند از این فرصت به خوبی استفاده کنند! و این موضوع نه تنها استرس و اضطراب دانشآموزان را کاهش نمیدهد بلکه استرس و نگرانی های آنها را بیشتر میکند. این تصمیم آن قدر تعجبآور بود که دبیران، مشاوران و حتی دانشآموزان هم انگشت به دهان گرفته که چرا زمانی که هنوز نیمی از درسهای دوازدهم تدریس نشده کنکور نوبت اول برگزار میشود؟!
با تاثیر قطعی سوابق تحصیلی امید میرفت که به مدرسه و آموزشهای مدرسهای و در کنار آن تعلیم و تربیت در محیطهای آموزشی توجه بیشتری شود اما با برگزاری کنکور در اواخر دی ماه، نظام رسمیِ مدرسه و نظم مدارس که قرار است دانشآموزان دوازدهمی تا اردیبهشت ماه به تحصیل مشغول باشند به هم میریزد و دانشآموز یا باید قید کنکور نوبت اول را بزند (که عملا فلسفه دو کنکور برای این دسته از دانشآموزان منتفی است) یا باید به جای توجه و حضور در مدرسه با شرکت در کلاسهای خارج از مدرسه و موسسات کنکوری خود را برای کنکور نوبت اول در اواخر دی ماه آماده کند که در این صورت نیز مافیای کنکور فعالتر از قبل خواهد شد و بیعدالتی در شکلی بدتر از قبل، خود را نشان خواهد داد؛ چرا که اکثر دانشآموزان توان پرداخت هزینههای شرکت در کلاسهای کنکور نوبت اول را ندارند. از طرف دیگر آن دسته از دانشآموزانی که تا دی ماه درسهای تخصصی دوازدهم را تمام کرده اند انگیزهای برای شرکت در کلاسهای مدرسه نخواهند داشت و نظم و نظام مدرسه به شدت آسیب میبیند و باعث هرج و مرج در مدارس میشود.
با توجه به اینکه در کنکور نوبت اول، دانشآموزان دوازدهمی یا شرکت نمیکنند و یا اگر شرکت کنند اکثرا آمادگی لازم را ندارند نمرات علمی پائینی کسب خواهند کرد، اما در مقابل پشت کنکوریهای سال قبل میتوانند با شرکت در کنکور نوبت اول از رقبای خود پیش بیفتند زیرا دوازدهمیها در دی ماه آمادگی ندارند اما پشت کنکوریها با آمادگی بیشتری شرکت میکنند. از طرف دیگر نمرات پائین دانشآموزان دوازدهمی باعث افزایش نمره تراز دانشآموزان پشت کنکوری میشود! (بدین صورت که وقتی میانگین نمرات به خاطر شرکت دانشآموزانی که آمادگی ندارند کم باشد نمره تراز دانش آموزانی که درصد بالایی میزنند بیشتر میشود) و این موضوع نیز در جای خود باعث استرس و نگرانی دانشآموزان دوازدهمی میشود!
پیشنهاد ما این است که کنکور نوبت اول زمانی برگزار شود که دانشآموزان دوازدهمی آمادگی کامل برای شرکت در کنکور را داشته باشند (مثلا اواخر اردیبهشت) در غیر این صورت برگزاری کنکور اول در اواخر دی ماه نه تنها نفعی برای دانشآموزان دوازدهمی نخواهد داشت بلکه هم رقابت عادلانه را به هم میزند، هم نظم و نظام مدارس را به هرج و مرج میکشاند، هم مافیای کنکور را فربهتر میکند و هم بیعدالتی را تعمیق میبخشد! با آرزوی موفقیت و امید به تصمیم بهتر برای آینده سازان کشور."
به گزارش ایسنا، رونوشت این نامه برای شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز ارسال شده است.
انتهای پیام
نظرات