• دوشنبه / ۳ مرداد ۱۴۰۱ / ۲۰:۵۰
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1401050302532

رئیس خانه صمت فارس عنوان کرد:

ضوابط اقتصادی بسته، خشک و غیر کارشناسی است

ایسنا/فارس رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس اعتقاد دارد که ضوابط در حوزه اقتصادی، بسته، خشک و غیرکارشناسی است.

سهراب شرفی دوشنبه سوم مرداد در جمع خبرنگاران گفت: فعالیت بنگاه‌های اقتصادی در شرایط کنونی که اقتصاد کشور با هجمه‌های بسیاری مواجه است، بسیار سخت است و ایجاد اشتغال توسط این بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی گامی در راستای کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی است.

او افزود: امروز بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی برای ادامه حیاتشان نیاز به حمایت دارند و هر اقدامی که به تداوم فعالیت آنها کمک کند بسیار ارزشمند خواهد بود.

رئیس خانه صمت فارس تصریح کرد: در شرایطی که ایجاد حفظ فرصت‌های شغلی و ایجاد اشتغال جدید دغدغه و خواسته تمام ارکان و بخش‌های نظام است، نباید اجازه داد که فرصت‌های شغلی به راحتی از بین بروند و باید شرایط را برای فعالیت کارآفرینان بیش از پیش مهیا کرد.

شرفی همچنین برگزاری همایش روز صنعت و معدن را گاهی موثر در راستای تقدیر از واحدهای تولیدی موفق دانست و گفت: در این همایش که روز چهارشنبه پنجم مردادماه جاری در شیراز برگزار می‌شود، از ۶۹ واحد تولیدی برتر استان تقدیر خواهد شد.

او اظهار کرد: ارزیابی واحدهای تولیدی بر اساس میزان اشتغال ایجاد شده، کیفیت کالای تولیدی، میزان صادرات آنها، میزان تولید و برند سازی که توسط آنها انجام شده انجام شده و به واحدهای منتخب بر اساس میزان موفقیت آنها تندیس طلایی و نقره ای اعطا خواهد شد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس خاطرنشان کرد: این ۶۹ واحد تولیدی برتر از میان ۱۹۰ واحد تولیدی که اطلاعات و فعالیت‌های خود را به خانه صنعت و معدن استان ارسال کرده‌اند ارزیابی و انتخاب شده‌اند.

شرفی گفت: از سه واحد تولیدی استان نیز به عنوان واحد نمونه در سطح ملی تقدیر خواهد شد.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه واحدهایی که با بحران تورم و اشتغال و نیز با مشکل افزایش نیرو روبه‌رو هستند، افزود: هرساله تفاوت زیادی بین شرکت‌هایی که جذب نیرو یا ریزش نیرو داشتند قائل نبوده و در این راستا در سال جاری در این همایش تندیس‌ها تبدیل به طلایی نقره‌ای کرده‌ایم.

رئیس خانه صمت فارس همچنین گفت: برای نخستین بار با همکاری قوه قضائیه مرکز داوری در خانه صنعت و معدن استان فارس راه‌اندازی شد و در این مورد برای ثبت هر خانه صنعت معدن به‌ویژه تهران برای گرفتن این مرکز از استان فارس مجوز تأسیس داده می‌شود.

شرفی اضافه کرد: در روز صنعت معدن جدایی از تقدیر از واحدهای طلایی و نقره‌ای از تعدادی از پیشکسوتانی که در مسئولیت اجتماعی و اقتصادی، خیراندیشان و همیاران صنعت که مثمر ثمر بوده‌اند تقدیر می‌شود.

شرفی تصریح کرد: بخش خصوصی اگر زمینه هموار و پر از سنگلاخ و پیچ‌وخم نداشته باشد و نیز موانعی از سوی حاکمیت برداشته شود عاشق تلاش و درآمد و سود است.

او گفت: دولتمردان هنوز به این باور نرسیده‌اند که درآمد نفتی باید به سمت زیرساخت سوق داده شود و به‌سوی هزینه جاری کشور نرود و نیز باید از منابع معدنی، فرآوری و دیگر برنامه‌ریزی‌ها کشور اداره شود، ولی این باور هنوز از سوی حاکمیت نهادینه نشده است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس ادامه داد: حاکمیت مأمور به وظیفه، اما بخش خصوصی مأمور به نتیجه است اگر این ۲ باهم تلفیق شوند در حوزه صادرات کالای غیرنفتی به‌ویژه محصولات کشاورزی موفق می‌شویم.

به گفته شرفی، در ۳۳ خانه صنعت معدن ۱۴ خانه جزء خانه‌های برتر شناخته‌شده که تلاش‌های انجام‌گرفته در ردیف ۳ خانه برتر کشور قرارگرفته است و درنتیجه قابلیت دارد استراتژی خانه‌های دیگر را تعریف و هدف‌گذاری کند.

او گفت: لوکوموتیو حرکت‌های اقتصادی در دنیا بخش بازرگانی است و این بخش قوه محرکه حوزه صادرات و کالاهای غیرنفتی است به همین دلیل در دنیا بعد از شکل‌گیری انقلاب صنعتی اقتصاد سرلوحه فعالیت‌ها قرار گرفته، چراکه تولید بدون اقتصاد بی‌معنا است.

رئیس خانه صمت فارس عنوان کرد: با ذائقه خود نمی‌توان تولید بخشی از بازارهای جهانی را داشته باشیم بنابراین بخش بازرگانی می‌تواند رصد و بازاریابی کند و دولت نیز با ایجاد بازار سازی، قرارداد با پروتکل‌های سازمان توسعه و تجارت دیگر کشورها، معرفی کالا در صداوسیما بستر را برای توسعه زیرساخت‌ها فراهم می‌کند.

شرفی گفت: نبود سیاست پایدار اقتصادی، بازار را که با زحمات و تلاش بسیاری به‌دست‌آمده به‌یک‌باره فرومی‌ریزد و در این راستا وظیفه حاکمیت بازار داری و پرهیز از بخشنامه و دستورالعمل‌های دست‌وپا گیر که ۹۹ درصد غیر کارشناسی است.

او اضافه کرد: هیچ برنامه‌ریزی برای دو ماه نمی‌توان انجام دهیم به‌طور مثال اگر صادرات محصولات سیفی جات داشته و یک‌باره قیمت افزایش یابد در این راستا در گمرک بخشنامه شده که صدور کالا ممنوع است درنتیجه صادرکننده نزد تجار دیگر کشورها بی‌اعتبار می‌شود.

شرفی همچنین با اشاره به اینکه مقررات و ضوابط در حوزه اقتصادی بسته خشک غیر کارشناسی و در هیچ مقطع زمانی حاکم نبوده است، افزود: تفکراتی که بسته و یک سوء هرگز نمی‌تواند کشور را با ممنوع کردن و نیز بستن رونق نمی‌گیرد و در این راستا با ممنوع کردن خودرو نتوانستم خودرو خوب و باکیفیت تولید کنیم.

او در خصوص خام فروشی هم گفت: در فولاد منابعی هزینه‌ای می‌شود که غیرقابل‌جبران برای آب است، چون کشوری پرآبی نیستیم و در این راستا از زمان دادرسی تاکنون دولت به‌عنوان خام فروش بزرگ نفت خام فروخته است.

رئیس خانه صمت فارس گفت: جزیره‌ای نباید فکر کرد و باهم افزایی باید داشته‌های خود را مورد آنالیز قرارداد و برمبنای داشته‌ها و ظرفیت‌های موجود در استان برنامه‌ریزی شود و در اقتصاد کلان نیز آنچه در استان‌های دیگر وجود دارد حمایت کرده و متقابلاً آنچه در فارس است حمایت دیگر استان‌ها قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha