حسن خوشخو در گفتوگو با ایسنا درباره نرخگذاری ارزی بلیت هواپیما برای اتباع و مسافران خارجی اظهار کرد: تصمیمی که درباره محاسبه نرخ بلیت هواپیما برای اتباع و مسافران خارجی به نرخ ارزی گرفته شده تصمیم ایرلاینها بوده و سازمان هواپیمایی کشوری به صورت مستقیم در قیمتگذاریها دخالت نمیکند چرا که با توجه به برنامه پنجم توسعه سازمان برنامهای برای تعیین قیمت بلیت هواپیما ندارد.
وی اضافه کرد: البته اگر شرکتهای هواپیمایی در گذر زمان نیاز به افزایش قیمت بلیت هواپیما داشته باشند براساس قانون باید درخواست خود را به شورای عالی هواپیمایی اعلام کنند و پس از بررسی و ارزیابی در شورا درباره درخواست ایرلاینها تصمیمگیری شده و نتیجه نهایتا اعلام میشود.
چرا قیمت بلیت هواپیما برای خارجیها ارزی شد؟
معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمای کشوری درباره چرایی نرخ گذاری ارزی بلیت هواپیما برای اتباع و مسافران خارجی ادامه داد: در این مورد دو رویکرد وجود دارد یکی اینکه سوخت یارانهای که به شرکتهای هواپیمایی داده میشود بهتر است به شهروندان ایرانی اختصاص پیدا کند و در کشورهای دیگر نیز اینگونه است که خدمات و کالایی که به شهروندانشان میدهند نرخ متفاوتی نسبت به مسافران و گردشگران دارد. دومین رویکرد این است که پیش از اجرای این تصمیم چارترکنندهها عمده سود از محل فروش بلیت هواپیما را به جیب میزدند به عنوان مثال مسافرانی که از عراق وارد کشور میشوند پکیجی را که شامل هزینه پرواز، هتل و غیره است را خریداری میکنند و بررسیهای سازمان هواپیمایی نشان میدهد که سود این پکیج به جیب یکسری چارترکننده میرود و در واقع آنها از سوبسید یارانهای استفاده میکنند، اما در این تصمیم مقرر شد تا در قبال ارزی شدن نرخ بلیت هواپیما برای اتباع و مسافران خارجی، ایرلاینها اجازه دو نرخی کردن آن را نداشته باشند و تنها ملزم به عرضه بلیت هواپیما در سایتهای خودشان هستند.
دستورالعملهای جدید برای نرخگذاری ارزی بلیت هواپیما
وی اضافه کرد: از سوی دیگر مسافران ایرانی که به هنگام خرید بلیت هواپیما ملزم به ارائه کد ملی و مسافران خارجی ملزم به ارائه شماره گذرنامه هستند و شرکتهای هواپیمایی براساس این تصمیم جدید باید یک نسخه از گذرنامه مسافران خارجی را آرشیو کنند تا دستگاههای نظارتی مانند سازمان نظارتی بتواند مراحل فروش بلیت هواپیما به نرخ ارزی به اتباع و مسافران خارجی را راستیآزمایی کند.
خوشخو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بهتر نبود به جای ارزی شدن نرخ بلیت هواپیما چارترکنندهها را حذف یا دست آنها را از این سوءاستفاده کوتاه میکردیم، گفت: مدل بیزینس چارتری یک مدل رایج در کشورهای دیگر است که میتواند برخی از مسیرها را برای شرکتهای هواپیمایی در قبال فروش تور و ایجاد جذابیتهای این چینینی، اقتصادی کند اما سازمان هواپیمایی کشوری در این زمینه میتواند جلوی سوء استفادهها را چه از طریق چارترکنندهها و چه از سوی ایرلاینها و آژانسهای هواپیمایی بگیرد که آییننامهها و دستورالعملهای صادر شده در همین راستاست و اگر شرکتهای هواپیمایی قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی را بالاتر از نرخ تعیین شده در شورای عالی هواپیمایی (مصوبه آذرماه سال ۱۴۰۰) عرضه کند مسلما با آنها برخورد خواهیم کرد و در این زمینه قانونگذار اختیار مجازات را به سازمان هواپیمایی کشوری داده که میتواند از لغو مجوز پرواز تا لغو مجوز تاسیس ایرلاین متفاوت باشد. در این زمینه نظارت میکنیم تا شرکتهای هواپیمایی اجازه عرضه بلیت هواپیما به صورت دو نرخی در سایتهای مختلف را نداشته باشند و تنها هنگامی که یک مسافران خارجی شماره گذرنامه خود را در سایت ایرلاین وارد میکند نرخ دیگری به او نمایش داده شود.
نظرات انتقادی و درخواستها را بررسی میکنیم
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت امور خارجه به صورت جداگانه از سازمان هواپیمایی کشوری درخواست لغو این تصمیم را داشتهاند، آیا با توجه به آن، ارزی شدن نرخ بلیت هواپیما ملغی خواهد شد، اعلام کرد: دستگاههای مختلفی به مساله نرخگذاری ارزی قیمت بلیت هواپیما برای اتباع و مسافران خارجی ورود کردند و این دستگاهها از جمله وزارت امور خارجه و میراث فرهنگی و گردشگری براساس نقشی که درحوزه گردشگری ایفا میکنند نظراتی ارائه کردند که برای ما قابل احترام است اما از نظر قانونی شورای عالی هواپیمایی تنها جایگاهی است که میتواند در این زمینه تصمیمگیری کند و این موضوع درجلسه آتی شورا مورد بررسی قرار خواهد گرفت و پیشنهادات این دستگاهها نیز مطرح میشود.
انتهای پیام
نظرات