• جمعه / ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۴:۱۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401032718788
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رئیس اداره منابع طبیعی اردستان:

۴۵ درصد اردستان، بیابان است

 ۴۵ درصد اردستان، بیابان است

ایسنا/اصفهان رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان اردستان گفت: حدود ۵۵۰ هکتار از مساحت اردستان را که بیش از ۴۵ درصد کل شهرستان می‌شود بیابان تشکیل داده است و میزان اعتبارات حوزه بیابان‌زدایی متناسب حجم فعالیت و برنامه‌ها نیست.

مجید خداپرستان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: همه‌ساله ۲۷ خردادماه مصادف است با روز جهانی مبارزه بیابان‌زدایی که هدف سازمان ملل متحد از نام‌گذاری این روز، توجه هرچه بیشتر عموم مردم به معضل گسترش فزاینده بیابان‌زایی در سراسر جهان است.

وی با اشاره به وضعیت بارش‌ها و خشکسالی هایی که مناطق گرم و خشک با آن مواجه هستند، افزود: بیشترین شعار و عملکرد منابع طبیعی مشارکت مردمی است. اداره منابع طبیعی هیچ‌گاه به تنهایی نمی‌تواند اقدام به بیابان‌زدایی کند.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان اردستان با بیان اینکه حدود ۵۵۰ هکتار از مساحت اردستان را که حدود ۴۵ درصد از کل شهرستان می‌شود، بیابان تشکیل داده است، تصریح کرد: میزان اعتبارات حوزه بیابان‌زدایی متناسب حجم فعالیت و برنامه‌ها نیست و نیازمند مشارکت مردم و سایر دستگاه‌های مختلف هستیم.

خداپرستان گفت: وسعت شهرستان اردستان حدود۱ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است که از این مقدار حدود ۱۰۰ هزار هکتار آن جنگل‌های دست کاشت تاغ است که به صورت یک کمربند از شرق به غرب شهرستان کشیده شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان اردستان با بیان اینکه یکی از دلایلی که در سال‌های گذشته باعث شده جنگل‌های تاغ احداث شود وجود ریزگردها و شن‌های روان موجود در مناطق شهرستان بوده است، ادامه داد: با توجه به مطالعاتی که انجام شده شهرستان اردستان از نظر بیابانی بین کانون ۲ و ۳ قرار دارد و هنوز وضعیت قرمز بیابانی ندارد. این شهرستان خوشبختانه از وضعیت قرمز بیابانی عبور کرده و ریزگردهایی که گاهی مواقع آنها را مشاهده می‌کنیم منشأ خارجی دارد.

اجرای ۴  طرح بیابان‌زدایی در اردستان

وی با اشاره به اقداماتی که این اداره در راستای بیابان‌زدایی انجام داده است، گفت: با توجه به وضعیت آب و هوایی که در شهرستان اردستان وجود دارد هرساله با کمبود بارندگی و خشکسالی و همچنین کاهش سفره‌های زیرزمینی مواجه هستیم که تداوم این وضعیت شهرستان را با چالش جدی روبرو خواهد کرد.

خداپرستان با بیان اینکه اداره منابع طبیعی از سال ۱۳۹۷ تاکنون با توجه به منابع مالی استانی و ملی که در اختیار داشته بیش از ۴ پروژه بیابان‌زدایی شاخص را عملیاتی کرده است، افزود: پروژه ۳۰ هکتاری بادشکن زنده شمال موغار با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیون تومان، پروژه ذخیره نزولات سله موغار به مساحت ۴۰۰ هکتار و اعتبار ۲۵۰ میلیون تومان، پروژه بذرپاشی به مساحت ۱۰۰ هکتار سله موغار با اعتبار ۲۰ میلیون، پروژه حفاظت از تاغ زار به مساحت ۲ هزار هکتار شامل مبارزه با موش و ملخ کوهان‌دار با اعتبار ۳۶۰ میلیون تومان از مهم‌ترین اقدامات منابع طبیعی در راستای بیابان‌زدایی بوده است.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان اردستان با اشاره به قاچاق چوب درختان تاغ در این شهرستان، گفت: قطع درختان تاغ در مناطق مختلف شهرستان موجب پیامدهای ناگوار و جبران‌ناپذیر می‌شود و ادامه این روند موجب روان شدن شن‌ها و هجوم آنها به سوی مناطق مسکونی می‌شود. هرساله بخش عظیمی از تاغ زارهای این شهرستان توسط قاچاقچیان چوب از بین می‌رود که در این راستا سال گذشته، ۸ پرونده تشکیل تخلف چوب تشکیل و به دستگاه قضایی ارسال شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha