خوشنویسی با ورود اسلام به ایران نمود بیشتری داشته و شاهد این مدعا آثار خطاطی مساجد و اماکن متبرکه و کتابت قرآن مجید است که کابرد زیادی داشته و آثار فاخری از درآمیختن هنر ناب خوشنویسی با مذهب به یادگار مانده است.
اما شرایط کنونی نشان می دهد که در آینده ایران دیگر کسی به سراغ هنر خوشنویسی نخواهد رفت زیرا نسل اساتید هنر به هر دلیلی کنار میروند و چون استقبال در این سال ها نسبت به گرایش خط کم بوده کسی به سراغ این هنر نمیرود و استقبال مثل گذشته نخواهد بود و شاید تعداد معدودی به حد انگشتان دست واقعاً عاشق این کار باشند و به آن روی بیاورند.
در گذشته ها ابزاری نبود که بتوان آثار ادبی، دینی و قرآن را با آن نگاشت. به همین جهت خوشنویسان همیشه برای چندسال آینده هم سفارش داشتند اما اکنون ابزارهایی آمدهاند که دیگر نیاز به خوشنویسی نیست و به همین جهت سفارشها نیز کم شده و این هنر به یک هنر تزیینی تبدیل شده است و به نظر میرسد که در آینده حتی خوشنویس هم یافت نشود.
در حقیقت می شود گفت هنر چاپ توانسته جایگاه این هنر را بخود اختصاص دهد و هنرمندان این عرصه را دچار چالش کند؛ یک خوشنویس بابلی معتقد است: هنر خوشنویسی نیازمند فرهنگ سازی مدون و ریشه ای است و باید از مدارس با آموزش اصولی این هنر اصیل حفظ و احیا شود.
سلمان تقی زاده در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: انجمن خوشنویسی شهرستان بابل با دارا بودن ۵۰ عضو فعال و ۶ موسسه خوشنویسی، شهرستانی خوشنویس پرور بوده و اساتید ملی و بنامی چون استاد شیرچی و فلاح را در کارنامه افتخارات خود دارد.
وی با اشاره به اینکه انجمن خوشنویسی بابل نیازمند تعامل و همدلی برای رسیدن به جایگاه واقعی خود است افزود: اتفاقات اخیر در انجمن خوشنویسی سبب اختلافاتی شده که حاصل این اختلافات ایجاد دودستگی بوده و بیش از همه هنرجویان را با مشکل روبرو کرده است. این امر سبب شده تا یکپارچگی لازم در انجمن نباشد و هنرجویان به سمت آموزشگاه های آزاد روی بیاورند.
مدیر موسسه انجمن صریر بابل که اثر هنری وی در نمایشگاه ملی(خوش نگاران) خط و نقاشی از نگاه مخاطبین اثر برتر انتخاب شد با اشاره به اینکه شرایط بد اقتصادی قدرت خرید آثار هنری را در جامعه کاهش داده است یادآور شد: در این شرایط اقتصادی فعلی اولویت مردم تهیه مایحتاج ضروری زندگی است و آثار هنری در اولویت نیست.
تقی زاده ادامه داد: برای افزایش توان خرید مخاطبین سعی کردم قیمت مناسب تری نسبت به جاهای دیگر در نظر بگیرم تا دوستداران هنری راحت تر خرید کنند.
این خوشنویس جوان با اشاره به اینکه هنر خوشنویسی از هنرهای ماندگار و مهم ایران در همه زمانها بوده است تصریح کرد: امروز به این هنر همانند گذشته توجه کافی نمی شود و برای رسیدن به جایگاه واقعی خود نیازمند فرهنگ سازی مناسب و ریشه ای است.
وی گفت: باید فرزندان ما از دوران ابتدایی این هنر را به شکل صحیح و استاندارد آموزش ببینند زیرا نحوه آموزش مدارس با استانداردهای خوشنویسی فاصله زیادی دارد لذا ضروری است معلمان خود آشنایی لازم را در خصوص تدریس خوشنویسی داشته باشند.
تقی زاده تصریح کرد: رعایت اصول خوشنویسی از دوران ابتدایی نه تنها به کودک در یادگیری صحیح کمک می کند بلکه میزان علاقه وی را به این هنر در دوران بزرگسالی افزایش می دهد.
این مدیر موسسه خوشنویسی، فضای مجازی را گام مثبتی برای رونق هنر خطاطی برشمرد و گفت: فضای مجازی و اینستاگرام این فرصت را برای اساتید و هنرمندان این حوزه فراهم کرده است تا ضمن آموزش و جذب هنرجو بتوانند آثار تولیدی خود را در این فضا بفروش برسانند.
انتهای پیام
نظرات