• سه‌شنبه / ۳ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۰:۰۲
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1401030302055
  • خبرنگار : 50046

یک مسئول خبر داد:

مالکان خانه های قدیمی خراسان شمالی اجازه ثبت ملی را به میراث فرهنگی نمی‌دهند

مالکان خانه های قدیمی خراسان شمالی اجازه ثبت ملی را به میراث فرهنگی نمی‌دهند

ایسنا/خراسان شمالی سرپرست معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از شناسایی ۱۰۰ خانه قدیمی واجد ثبت ملی در این استان خبر داد.

وحیده رضاییان در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: تعدادی از این واحدها توسط این اداره کل شناسایی شد و تعدادی نیز طی انجام طرح پژوهشی از سوی دانشگاه بجنورد شناسایی شده اند.

وی گفت: بیشتر خانه های شناسایی شده در شهر بجنورد قرار دارند و این خانه ها مربوط به دوره قاجار و پهلوی اول هستند.

رضاییان تاکید کرد: برای اینکه بتوان این واحدهای مسکونی را به ثبت ملی رساند یا باید رضایت مالک وجود داشته باشد و یا اینکه این اداره کل آن را از مالک خریداری کند.

وی با اشاره به اینکه این خانه های قدیمی ویلایی بوده و دارای حیاط خیلی بزرگی هستند، افزود: قیمت این املاک در بجنورد با توجه به مساحت و مکانی که قرار گرفته اند بسیار بالا است و تا ۱۵ میلیارد تومان و یا بیشتر نیز ارزش دارد به همین دلیل  مالکان اجازه به ثبت رساندن آن را نمی دهند و حتی اجازه نمی دهند که کارشناسان میراث فرهنگی به آن ها نزدیک شوند.

این مقام مسئول تصریح کرد: از سوی دیگر این اداره کل نیز اعتبار لازم برای تملک آن ها جهت به ثبت ملی رساندن ندارد و اعتبار سالانه آن برای تملک املاک اندک بوده و با این اعتبار هنوز نتوانسته پلاک هایی که در اطراف عمارت مفخم وجود ندارد را تملک کند.

وی بیان کرد: اعتبار سالانه این اداره کل در حوزه تملک املاک، کفاف یکی دو پلاک را می دهد.

علی مستوفیان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، در خصوص آثار ثبت‌شده استان در فهرست آثار ملی گفت: در سال گذشته ۲۱ پرونده آثار غیرمنقول، منقول، ناملموس و طبیعی استان تهیه و تدوین شد و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیدند.

به گفته وی 5 اثر تاریخی در شهرستان‌های بجنورد، جاجرم و مانه و سملقان مرمت شد.

وی اظهار کرد: در سال گذشته رباط قلی در جاجرم، بقایای معماری حاصل از کاوش محوطه ریوی در مانه و سملقان و عمارت مفخم، حمام عسگری و مقبره شهدا در بجنورد مرمت شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha