• یکشنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۴:۴۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401030100613

برای اولین بار در کشور انجام شد؛

افتتاح اولین مرکز اقامتی خیرساز ویژه معتادان در مشهد

افتتاح اولین مرکز اقامتی خیرساز ویژه معتادان در مشهد

ایسنا/خراسان رضوی اولین مرکز اقامتی خیرساز ویژه معتادان برای اولین بار در کشور، در مشهد افتتاح شد.

اسکندر مومنی، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در افتتاح اولین مرکز اقامتی خیرساز ویژه معتادان در مشهد اظهار کرد: به همت مسئولان استان و خیران بنا شد مرکزی در فاز اول  برای ۳۰۰ نفر افتتاح شود. بهمن ماه سال گذشته کلنگ زنی این‌جا آغاز و ظرف دو ماه آماده شد.

وی با اشاره به اینکه هیچ دولتی به تنهایی نمی‌تواند آسیب‌های اجتماعی و مخصوصا حوزه مواد مخدر را ساماندهی کند، ادامه داد: مشارکت خیران در خصوص آسیب‌های اجتماعی در کشور ما در حال ایجاد است. در مدرسه‌سازی، ساخت مراکز درمانی و..  این رویکرد وجود داشت، اما در حوزه  آسیب‌های اجتماعی و مخصوصا مواد مخدر  این رویکرد  خیلی گسترش نیافته بود اما این کار از خراسان رضوی شروع شد و امروز می‌تواند آغاز کار بزرگی باشد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: از اینجا از همه خیران می‌خواهیم که به این حوزه ورود کنند. از استانداران می‌خواهیم که این بستر را فراهم کنند تا شاهد گسترش این رویکرد باشیم  و این رویکرد در  سراسر کشور تکثیر شود.

مومنی گفت: امیدواریم شاهد این نباشیم که معتادی در خیابان باشد بلکه به این مراکز بیاید و بعد وارد اجتماع  شود، مهارت یاد بگیرد و توسط کار آفرینان به او شغلی داده شود و به جامعه برگردد؛ این کار بسیار ماندگار و خوب است.

وی تصریح کرد: در نیروی انتظامی پنج سال پیاپی از مردم نظرسنجی کردیم و اولین دغدغه آنها اعتیاد بود. یک فرد معتاد در خانواده چندین خانواده را درگیر می‌کند. تا خود انسان اراده نکند، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. اعتیاد منشاء بسیاری از آسیب هاست. ۵۵ درصد طلاق‌ها به علت اعتیاد است.

محمد حسین صالحی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی  نیز در این مراسم اظهار کرد:  در بهمن ماه ۱۴۰۰ عملیات اجرایی این پروژه آغاز شد و ظرف ۴۵ روز کاری باید تحویل داده می‌شد. کل پروژه ظرف ۶۰ روز کاری به اتمام رسید و این تاخیر ۱۵ روزه هم به دلیل سردی هوا و نبود مجوز کار در سرما بود.

وی ادامه داد: در این پروژه خیرین حدود ۶ میلیارد تومان هزینه کردند و این پول صرف هزینه برای احداث واحدهای اقامتی شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی بیان کرد: ما بحث احداث غذاخوری و آشپزخانه را نیز داریم و به محض تکمیل آنها را هم افتتاح خواهیم کرد تا کمک کنیم دور باطل اعتیاد شکسته شود و به محض آمادگی ظرف یک ماه آینده بهره‌برداری خواهیم کرد.

صالحی عنوان کرد: توانمندسازی را در اینجا شروع خواهیم کرد؛ هرچند که در گذشته در تعاملی که با شهرداری داشتیم، برخی از عزیزانی که در این‌جا حضور داشتند به شهرک صنعتی اعزام می‌شدند.

یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: ما بر این باور هستیم که با این اقدامات دو هدف را به مقصود برسانیم؛ هدف اول برطرف‌سازی گرفتاری‌های فردی آنهایی است که دچار اعتیاد می‌شوند. هدف دوم این است که سطح جامعه را از وجود افرادی که دچار این معضل هستند و نیاز به کمک دارند پاک کنیم و این عزیزان به شان اصلی خود بازگردند و در مسیر برگشت به زندگی کریمانه خود قرار گیرند.

وی ادامه داد: این کار از دو جنبه فردی و اجتماعی مفید است و امیدوار هستیم خیرینی که این کار را انجام می دهند پایدار باشند و خیرین دیگری به این عرصه کمک کنند و در پایان شهری عاری از آلودگی‌ها و با باطن و ظاهری پاک داشته باشیم.

 انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha