• یکشنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1401030100244
  • خبرنگار : 50024

کولرهای آبی زنگ خطری برای حادثه برق گرفتگی

کولرهای آبی زنگ خطری برای حادثه برق گرفتگی

ایسنا/البرز رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج از شهروندان خواست برای راه‌اندازی کولرهای آبی احتیاط لازم را به عمل آوردند.

 محمد جمشیدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به فرارسیدن فصل گرما و استفاده از وسایل سرمایشی، لازم است شهروندان برای حفظ جان و سلامتی خود، نکات ایمنی مربوط به کولرهای آبی را رعایت کنند.

وی ادامه داد: شاید راه‌اندازی کولرهای آبی کار ساده‌ای به نظر برسد اما در واقع بی دقتی و اهمال در راه اندازی آنها فرد را با خطر جدی برق گرفتگی مواجه می‌کند.

جمشیدی بیان کرد: هر ساله تعداد زیادی از هموطنان به علت عدم رعایت اصول ایمنی برق در کولرهای آبی دچار برق گرفتگی و حادثه می‌شوند که در برخی موارد منجر به فوت فرد مصدوم می‌شود.

این مسئول توضیح داد: در بسیاری از موارد دیده شده افراد ضرورت قطع کردن فیوز مربوط به کولر را نادیده می‌گیرند و متاسفانه دچار برق گرفتگی می‌شوند، لذا لازم است هنگام سرویس کولر حتما فیوز کولر قطع شود و شهروندان این نکته را مد نظر داشته باشند قطع بودن کلید کولر به هیچ عنوان دلیل بر برق‌دار نبودن سیستم‌ کولر نیست.

وی در ادامه گفت: شهروندان برای حفظ ایمنی خود و همچنین استفاده بهینه از کولر لازم است هنگام خرید و استفاده از کولر آبی موارد زیر را درنظر داشته باشند:

۱_از نصب کولر در فضاها و مکان‌هایی که احتمال سقوط داشته و یا به دلیل پیش‌آمدگی احتمال برخورد با افراد را دارد خودداری کنند.

۲_از کولر دارای نشان استاندارد و دارای برچسب و رتبه انرژی بالاتر استفاده کنند.

۳_دفترچه راهنمای کولر را به‌دقت مطالعه نموده و نصب و راه‌اندازی کولر را صرفاً به سرویس‌کار مجاز و یا افراد دارای صلاحیت و مجوز از سوی اتحادیه واگذار کنند.

۴_مسیر انشعاب و سیم‌کشی برق را کنترل نموده تا از صحت آن مطمئن شوند.

۵_ترمینال‌های اتصال کابل برق به کولر باید کاملاً سالم و از نوع فیشی باشند، بنابراین در هنگام نصب دقت نمایند به‌هیچ‌عنوان اتصالات فوق سست نباشند.

۶_نصب RCD (کلید محافظ جان) مناسب در مسیر تغذیه برق کولر لازم و ضروری است.

۷_در هنگام نصب کولر دقت کنند سیم اتصال زمین (ارت) حتماً نصب‌شده باشد . درصورتی‌که ساختمان فاقد سیم‌کشی ارت است، با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنند.

۸_در صورت تعویض پوشال‌ها دقت شود که تارهایی از پوشال از مشبک خارج نشده باشد زیرا امکان انتقال آب روی قسمت‌های متحرک (پولی و تسمه) وجود دارد که باعث سوختن الکتروموتور می‌شود.

۹_از قرار دادن هرگونه مواد قابل اشتعال در مجاورت کولر جداً خودداری شود.

۱۰_هرچند وقت یک‌بار پمپ کولر را کنترل کنند چون در صورت جمع شدن خرده پوشال‌ها اطراف محور و یا داخل محفظه پمپ احتمال سوختن آن وجود دارد

۱۱_یکی از عوامل بروز حریق در کولرها ایجاد حرارت مازاد در موتور و یا قطعات جانبی نظیر بلبرینگ‌ها و ... به علت گیرپاژ کردن است بنابراین ضرورت دارد قبل از راه‌ اندازی کولر ، به‌صورت مدون در زمان‌های مشخص از کولر بازدید کنند.

۱۲_از ریختن آب توسط شیلنگ یا پارچ روی پوشال‌ها جدا خودداری کنند چون احتمال خطر برق‌گرفتگی و یا سوختن الکتروموتور وجود دارد.

۱۳_هنگام سرویس کولر برای استفاده مجدد، حتماً برق کولر را قطع نموده و یک نفر را مسئول کنترل و وصل مجدد آن کنند. ضمناً به کلیه افراد حاضر در محل اطلاع‌رسانی کنند، تا در هنگام کار بر روی کولر دچار حادثه نشوند.

۱۴_در زمان روشن بودن کولر از باز نمودن دریچه‌های جانبی آن خودداری نمایید.

۱۵_نصب یک دستگاه خاموش‌کننده چهار کیلوگرمی گاز کربنیک (co2) در قسمت خرپشته ساختمان جهت مواقع ضروری، الزامی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha