• پنجشنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۷:۵۰
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1401022214732
  • خبرنگار : 50310

تشریح آخرین وضعیت سد معشوره توسط رئیس مجمع نمایندگان لرستان

تشریح آخرین وضعیت سد معشوره  توسط رئیس مجمع نمایندگان لرستان

ایسنا/لرستان رئیس مجمع نمایندگان لرستان آخرین وضعیت سد معشوره را تشریح کرد.

مهرداد ویسکرمی، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از برنامه‌هایی که ما دنبال می‌کنیم این است که با وزرایی که نیاز است بیشتر جلسه داشته باشیم و تمام تلاش ما این این است که کل نمایندگان استان نیز حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: در این راستا ۲۰ اردیبهشت‌ماه جلسه‌ای با وزیر نیرو و معاونان این وزارتخانه داشتیم که موضوعی که ما دنبال آن بودیم بحث ساخت سد معشوره و بختیاری بود، به ویژه سد معشوره با توجه به چالش‌هایی که متوجه شدیم پیدا کرده است، همه نمایندگان استان حضور داشتند، خوبی کار این بود که هم مطالبات شهرستانی مطرح شد و هم روی بخش‌هایی که مشترک است مانند سد معشوره که پنج شهرستان استان از آن منفعت دارند و سد بختیاری بحث و تبادل نظر شد.

ویسکرمی افزود: این برنامه را حداقل با وزرای راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهیم داشت.

رئیس مجمع نمایندگان لرستان، با اشاره به اینکه ساخت سد معشوره وعده رئیس جمهور و وزیر نیرو بود، عنوان کرد: قرار بود عملیات عمرانی آن قبل از عید نوروز شروع شود، متوجه یک سری چالش‌ها و اشکالاتی شدیم و بهتر دیدیم با حضور وزیر نیرو مسئله را دنبال کنیم.

وی بیان کرد: چند دغدغه وجود داشت، یکی بحث شروع عملیات اجرایی سد و ترک تشریفات بود که مورد بحث ما قرار گرفت، که قول دادند شروع عملیات اجرایی به زودی انجام شود و بحث ترک تشریفات انجام شود، حتی گفتند که منتظر ترک تشریفات هم نمی‌مانیم و کار را به صورت غیر رسمی آغاز کردیم.

ویسکرمی تصریح کرد: یکی از نگرانی‌هایی که داشتیم این بود که ممکن بود مانند سه بار گذشته که طرح متوقف شده بود بخواهند مطالعه جدید را پیش بکشند، این را مطرح کردیم و دوستان تأکید کردند که مطالعه جدیدی در کار نخواهد بود.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: بحث دیگر واگذاری طرح به قرارگاه خاتم بود که بانک پاسارگاد یک اختلاف نظر داشتند که حل شده و همچنان پیمانکار کار قرارگاه خاتم است.

وی ادامه داد: به توصیه مجری قبلی طرح چند موضوع را در کمیسیون تلفیق مطرح کردیم که کار ادامه پیدا کند، اول اینکه زمان پایان کار را زده بودند سال ۱۴۰۳ که این طرح حدود ۸۰۰۰ میلیارد هزینه می‌خواهد، با اینکه امسال اعتبار خوبی برای این سد گذاشتند اما اگر تا ۱۴۰۳ باشد بعدها در ادامه کار با مشکل برمی‌خوریم که خودشان پیشنهاد داده و تاریخ را به ۱۴۰۷ تغییر دادند که دستشان برای جذب اعتبار باز باشد و طبق وعده‌ای که دولت داده به زودی تمام شود.

ویسکرمی بیان کرد: قبلاً اینگونه بود که مطالعه طرح از اجرای آن جدا بود و برای هرکدام پیمانکاری گرفته می‌شد، این بند را حذف کردیم و اجرا و مطالعه را همزمان یک پیمانکار انجام می‌دهد.

رئیس مجمع نمایندگان لرستان افزود: باقیمانده اعتبار مورد نیاز سد معشوره که ۱۲۰ میلیارد زده بودند به شش هزار و ۵۰۰ میلیارد تغییر دادیم که دیگر بحث‌های حقوقی و آینده طرح نیز مشخص باشد.

وی افزود: برای امسال حدود ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار جذب کردیم و اعلام کردند به هر مقدار که سازمان خاتم بتواند به صورت تهاتر از محل فروش نفت در اختیار داشته باشد و محدودیتی برای اعتبار در نظر گرفته نشده است.

ویسکرمی عنوان کرد: نکته دیگری که روی آن تأکید شده ظرفیت حدود یک میلیارد مترمکعبی آب سد بود که نیاز به مطالعه جدید ندارد.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی افزود: پارسال حدود ۲۸ میلیون آب سد ایوشان رها شده و آن منطقه را پوشش دارد، یعنی اگر از ایوشان ۵۰ میلیون مترمکعب آب رها کنیم کل منطقه تا خوزستان را پوشش می‌دهد.

وی افزود: حداقل تخصیص سد برای استان ۱۸۰ میلیون مترمکعب است.

ویسکرمی بیان کرد: بحث دیگر که با کمک آب منطقه‌ای باید انجام شود تخصیص آب  شهرهای بالادست و پایین دست سد است که مشخص شده و در مطالعه سد بیاید که بعدها مشکل خاصی ایجاد نکند.

رئیس مجمع نمایندگان لرستان، عنوان کرد: امیدواریم ظرف چند هفته اخیر کار عملیاتی سد معشوره شروع شود، نیازی به مطالعه جدید نیست که باعث می‌شود کار ساخت شد با قدرت به جلو برود و به قرارگاه خاتم واگذار شده است.

وی تصریح کرد: برای امسال ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای سد معشوره در نظر گرفته شده که حتماً برای امسال کافی است هر مقدار از تهاتر نفت بتوانند جذب می‌کنند، حدود یک میلیارد مترمکعب ظرفیت سد است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha