• پنجشنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۰۹:۰۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401022214368
  • خبرنگار : 71402

پیام رئیس‌جمهوری فنلاند به روسیه درباره احتمال پیوستن به ناتو: شما باعث شدید

پیام رئیس‌جمهوری فنلاند به روسیه درباره احتمال پیوستن به ناتو: شما باعث شدید

رئیس‌جمهوری فنلاند در جریان گفت‌وگویی جلوی گمانه‌زنی‌ها را گرفت و مدعی شد آنچه که این کشور شمال اروپا را احتمالا بیشتر به سمت ناتو سوق می‌دهد، روسیه است.

به گزارش ایسنا، به نقل از بیزنس اینسایدر، «سائولی نینیسته» رئیس‌جمهوری فلاند در جریان کنفرانس مطبوعاتی در کنار بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در هلسینکی در پاسخ به این پرسش که اگر فنلاند در آینده نزدیک به ناتو ملحق شوند و روسیه علت آن را جویا شود، جواب او چیست، گفت: می‌گویم شما (روسیه) باعث آن شدید. به آینه بنگرید.

روسیه بارها به فنلاند و سوئد نسبت به پیوستن به ناتو هشدار داده و در عین حال از این ائتلاف نظامی خواسته است که درهای خود را به روی اعضای جدید ببندد. نینیسته افزود، با طرح این خواسته‌ها، روسیه تصور می‌کند فنلاند "اراده‌ای از خود" ندارد.

رئیس‌جمهوری فنلاند گفت، این درک - همراه با حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه - وضعیت را تغییر داد، زیرا نشان می‌دهد روسیه "آماده حمله به یک کشور همسایه است."

سائولی نینیسته با این استدلال که افزایش امنیت فنلاند یک بازی حاصل جمع صفر نیست و امنیت دیگران را کاهش نخواهد داد، گفت: برای ما، پیوستن به ناتو علیه کسی نیست - ما می‌خواهیم امنیت خود را به حداکثر برسانیم.

انگلیس روز چهارشنبه قراردادهای امنیتی جدیدی را با فنلاند - و کشور همسایه آن سوئد - برای تقویت دفاع این دو کشور شمال اروپا در برابر روسیه امضا کرد. بر اساس این قراردادها، لندن که دارای سلاح هسته‌ای است، متعهد شد که در صورت حمله به فنلاند و سوئد و درخواست کمکشان از آنها دفاع کند.

انتظار می‌رود فنلاند امروز پنجشنبه تصمیم خود را درباره پیوستن به ائتلاف ناتو اعلام کند. در منطقه وسیع‌تر نوردیک، نروژ، دانمارک و سه کشور بالتیک از اعضای ناتو هستند و اضافه شدن فنلاند و سوئد احتمالاً خشم مسکو را برمی‌انگیزد که می‌گوید گسترش ناتو تهدیدی مستقیم برای امنیت آن است.

حمایت رهبران فنلاند از عضویت بدون تاخیر این کشور در ناتو 

از سوی دیگر رئیس جمهوری و نخست وزیر فنلاند در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند که به دنبال پیوستن هرچه سریعتر این کشور به پیمان ناتو هستند. 

در این بیانیه که به امضای سائولی نینیسته، رئیس جمهوری و سانا مارین، نخست وزیر این کشور رسیده، آمده است: «در هفته‌های اخیر بحث‌های مهمی در مورد عضویت احتمالی فنلاند در ناتو صورت گرفت. زمان لازم است تا پارلمان و کل جامعه فنلاند موضع خود را در این خصوص اعلام کنند. ضمن اینکه زمان لازم است تا برای این موضوع با کشورهای عضو این پیمان و همچنین سوئد گفتگو کنیم.» 

این دو مقام ارشد فنلاند در ادامه تاکید کردند که لحظه تصمیم‌گیری نزدیک است و هلسینکی باید برای عضویت در ناتو درخواست خود را ارائه دهد. 

در بخش دیگری از این بیانیه با اعلام حمایت این دو مقام ارشد دولتی از عضویت در ناتو آمده است: «عضویت در ناتو فنلاند را تقویت خواهد کرد ضمن اینکه فنلاند هم به عنوان عضوی از ناتو اثری متقابل روی کل این اتحاد دفاعی خواهد گذاشت. ما امیدواریم که اقدامات ملی که لازمه این تصمیم است به سرعت در آینده نزدیک صورت پذیرد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۲-۲۲ ۰۹:۲۱

احتمالا تا نودونه درصد درصورت اضافه شدن فنلاند به ناتو جنگ روسیه باناتو وجنگ درکل اروپا بین طرفداران روسیه واروپا غربی صورت میگیره

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۲۲ ۱۸:۴۸

انگلیسها کار خودشونو کردند.

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۲۲ ۱۸:۵۰

این دو تا کشور جا مانده بودند فرقی هم نخواهد کرد

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۲۲ ۱۸:۵۲

بالاخره بهانه پیوستن به ناتو جور شد با رسانه ها هم مردم را قانع کردند

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۲۲ ۱۹:۲۰

روسیه هر لحظه دست از لجاجت بردارد و صلح کند، به نفع جهان و به خصوص به نفع خودش است. خالق جهان دو قطبی آزادی خواهی را حد اقل یک سر و گردن از دیکتاتوری و فاشیسم بلندتر آفریده است.

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۲۲ ۲۰:۱۸

در زمان جنگ جهانی دوم که شوروی از فنلاند شکست خورد دلیلش این بود که روسیه جنگ افزار های قوی نداشت. و فقط 150 تانک در این حمله شرکت داشتند و نیرو های روسیه اعتماد به نفس کاذب داشتند و انگیزه ای هم برای جنگ و فتح فنلاند وجود نداشت ولی الان کاملا متفاوته. آمار جنگ افزار های روسیه 30 برابر فنلاند و سوئد هستش. سربازان روسیه کاملا برای جنگ آماده هستند و هدفشون هم نابودی کامل ناتو و گسترش مرز های روسیه است و از همه مهم تر ارتش پوتین روحیه بالایی دارند همان طور که اوکراین نابود شد این 2 تا هم شانسی برای پیروزی نخواهند داشت

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۲۵ ۰۵:۵۴

روسیه هیچ غلطی نتونست تو اکراین کنه چشماتو باز کن و دنیا رو از توی خبرهای کیهان دنبال نکن.

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۲۳ ۱۱:۵۲

به حرف روسیه نمیشه اعتماد کرد ،

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۲۷ ۰۰:۳۱

روسيه جنك را بعلت دخالت امريكا و انكليس و ناتو خاك اكراين را جهت ساخت بمب هاي ميكروبي و حمله به دو استان روس زبان دفاع كرد حدف امريكا و ناتو صلح نيست 30 كشور اسلحه ميدن اكراين كشورشان نابود و صحنه جنك شده و فنلاند اشتباه كرد عضو ناتو شود. ولي مسكوً اتمي ميزند مخصوصا انكليس را جنك جهاني راه ميافتتد. خيال نكردن روسيه قدرتمند است

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۳ ۰۱:۳۶

آمریکا وانگلیس هیچ غلطی نمیتوانند بکنند