• یکشنبه / ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1401020401461
  • خبرنگار : 30188

ارز مسافرتی چیست؟

ارز مسافرتی چیست؟

ارز مسافرتی چیست، به هر مسافر چقدر ارز مسافرتی تعلق می ‌گیرد و برای دریافت آن باید چه کار کرد؟ اگر قصد سفر به کشوری دیگر را داشته باشید، ارز مسافرتی برایتان اهمیت زیادی پیدا می ‌کند. یارانه ‌ای که سالی یکبار هر ایرانی برای سفر به خارج از کشورمی ‌تواند از آن استفاده کند.

به گزارش ایسنا به نقل از اس چارتر، ارزی که شرایط دریافت آن و مبلغی که هر سال به مسافران تعلق می‌ گیرد، بستگی به اوضاع و احوال ارز و دلار در ایران دارد و طی سال‌های اخیر زیاد بالا و پایین شده است. آس چارتر در این متن سعی دارد تا در مورد ارز مسافرتی مطالبی را در خدمت شما قرار دهد. شما می توانید از سایت آس چارتر بلیط هواپیما خارجی خود را به راحتی و با کمترین هزینه دریافت نمایید.

ارز مسافرتی چیست؟

ارز مسافرتی در واقع کمک‌هزینه سفر بانک مرکزی به ایرانی‌ هایی است که قصد سفر به کشورهای خارجی را دارند. البته تا مدتی قبل ارز مسافرتی به همه مسافران خارجی تعلق نمی‌گرفت و مثلا اگر کسی قرار بود زمینی به سفر خارجی برود، ارز مسافرتی به او نمی‌دادند. اما طبق آخرین بخشنامه بانک مرکزی اختصاص ارز مسافرتی از این قرار است:

سفر به کشورهایی که ویزا لازم دارند؛ 2 هزار یورو

سفر به کشورهای بدون ویزا؛ 300 یورو

سفرهای زمینی و ریلی و دریایی؛ 300 یورو

ارز مسافرتی امکان قانونی برای گرفتن ارز خارجی و سفر به کشورهای دیگر است. از آن گذشته قیمت ارز مسافرتی که بانک مرکزی روزانه آن را به صرافی‌های بانک‌های فروشنده اعلام می‌کند، از قیمت آزاد آن پایین‌تر است و برای همین همه مسافرانی که قصد سفر خارجی دارند، ترجیح می‌دهند از سهمیه ارز مسافرتی 1401 استفاده کنند.

 چرا ارز مسافرتی باید دریافت کرد؟

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و نگرانی‌های افراد در سفرهای خارجی، مربوط به هزینه‌ها است. با توجه به افزایش قیمت دلار و یورو، دریافت ارز مسافرتی با قیمت کمتر واقعا به صرفه ‌تر خواهد بود. دریافت ارز دولتی از طریق بانک با محدودیت‌ها و سختی‌هایی همراه است. از این رو برخی ترجیح می‌ دهند از طریق صرافی و با نرخ آزاد، ارز دولتی دریافت کنند. هر چند بانک مرکزی تغییراتی را در نرخ این ارز داده‌ است که دیگر شاهد اختلاف زیاد بین ارز دولتی و آزاد نیستیم. به هر حال، اگر به دنبال کاهش هزینه‌های سفر خارجی خود هستید، دریافت ارز دولتی توصیه می‌شود. حالا به سراغ نکات دریافت ارز مسافرتی می ‌رویم.

ارز مسافرتی چیست؟

مقدار و تعداد دریافت ارز مسافرتی چقدر است؟

اولین نکته دریافت ارز دولتی در خصوص مقدار و تعداد آن است. کشورهای مشترک المنافع و هم مرز شامل ارمنستان، ترکیه، آذربایجان، عمان، ترکمنستان، بلاروس، استونی، لتونی، لیتوانی، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، اوکراین، ازبکستان، افغانستان، بحرین، قطر، کویت، پاکستان، امارات متحده عربی و قبرس هستند.

بانک‌های ارائه‌دهنده ارز مسافرتی و شرایط و مدارک لازم برای گرفتن آن

بانک مرکزی گاهی برای سفر به کشورهای خاصی ارز مسافرتی می ‌داد و گاهی مقدار آن را کاهش می‌ داد و بالعکس.

کدام بانک‌ها ارز مسافرتی دارند؟

بانک مرکزی 5 بانک را به عنوان فروش ارز مسافرتی تعیین کرده است؛ این بانک‌ها عبارتند از:

بانک ملی

بانک تجارت

بانک سامان

بانک ملت

بانک پارسیان

نکته: البته فراموش نکنید برای گرفتن ارز مسافرتی، همه شعبه‌های این بانک‌ها در دسترس نیستند و تنها باید به شعبه ارزی بانک‌های تعیین شده مراجعه کنید.

مراحل دریافت ارز مسافرتی

بعد از مراجعه به شعبه ارزی این بانک‌ها و پرداخت وجه و عوارض خروج از کشور، حواله‌ ارزی به شما می ‌دهند. این حواله را در فرودگاه محل پرواز به شعبه همان بانک می‌برید و ارز مسافرتی خودتان را تحویل می ‌گیرید و به ادامه سفر می‌ پردازید. یادتان باشد هر کدام از این بانک‌ها مراحل و شرایط مخصوصی برای انجام کارهای بانکی حواله ارزی دارند که با همدیگر متفاوت هستند. بانک‌های متصدی ارز مسافرتی، هر روز صبح قیمت یورو مسافرتی را از بانک مرکزی می ‌گیرند و بعد نسبت به فروش با همان قیمت اقدام می‌کنند. برای همین هم تا قیمت ارز در همان روز مشخص نشود، بانک‌ها حواله صادر نمی‌کنند و گاهی باید در شعبه منتظر ماند.

ارز مسافرتی بانک ملی

بانک ملی به دلیل تعداد زیاد شعبه‌های ارزی، معمولا پاسخگوی حجم زیادی از متقاضیان ارز مسافرتی است. اگر شما هم این بانک را برای گرفتن ارز مسافرتی انتخاب کردید، یادتان باشد از 4 روز پیش از پرواز برای گرفتن حواله و کارهای بانکی ارز مسافرتی به شعب این بانک بروید.

ارز مسافرتی چیست؟

مدارک لازم برای گرفتن ارز مسافرتی

اصل و کپی گذرنامه (از اعتبار گذرنامه حداقل شش ماه باقی مانده باشد)

اصل و کپی بلیط هواپیما (مهر آژانس هواپیمایی یا کد رهگیری و اطلاعات پرواز روی بلیط)

اصل کارت ملی

اصل رسید واریز عوارض خروج از کشور

اصل و تصویر ویزا (در صورتی که کشور مقصد نیاز به ویزا دارد)

تکمیل فرم درخواست ارز در بانک یا اینترنتی

پرداخت مابه ‌تفاوت ریالی قیمت ارز در آن روز (علاوه بر این، بانک‌ها کارمزدی را هم برای فروش ارز در نظر می ‌گیرند)

کارت بانکی به نام شخص خریدار

تحویل رسید دریافت ارز مسافرتی

خط موبایل به نام شخص متقاضی

آیا فرودگاه محل مناسبی برای تبادل ارز است؟

صرافی‌ها و کیوسک ها در فرودگاه ها مکان خوبی برای مبادله پول نیستند. برای بهترین نرخ ها، یک بانک محلی یا یک دستگاه خود پردازبانک را امتحان کنید تا مبادلات ارزی خود را انجام دهید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha