حجتالاسلام حسین فلاحیاصل، در گفتوگو با ایسنا با تشریح حقوق انسان بر انسان در سیره امام حسن(ع)، اظهار کرد: انسانها وظیفه اخلاقی و حقوقی به گردن همدیگر دارند که این حقوق در سیره کریم اهل بیت(ع) نمود عینی دارد و طوری بیان شده که حتی احساس بد به دیگران را نیز اصلاح کنیم.
وی با اشاره به اینکه مبانی حقوق انسان بر انسان در اندیشه و سیره امام حسن(ع) طوری بیان شده که در آن کرامت انسانی نیز حفظ شده است و از اینرو بالاترین و استانداردترین نوع رعایت حقوق بشر است، گفت: عالیترین نوع رعایت حقوق بشر و حقوق انسان بر انسان در سیره امام دوم شیعیان بیان شده است.
فلاحیاصل با بیان اینکه در تمام روابط اجتماعی حق انسان بر انسان این است که به هم دروغ نگویند، چراکه در بیاناتی از امام حسن(ع) آمده است که دروغ دنیا و آخرت انسان را خراب میکند، گفت: در جامعه دینی هیچ کس به کس دیگری دروغ نمیگوید و این به معنای جامعه منهای دروغ است، کمااینکه امام حسن(ع) در سراسر زندگی جای واقعیتها را یا جای حق و باطل را جابهجا نکردند.
این عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه راستگو بودن شامل تمام ابعاد فردی و اجتماعی انسان میشود، افزود: امروز سیاست کشورهای سلطهگر این است که فقط شعار حقوق بشر میدهند اما ضد آن عمل میکنند؛ البته سیاست مبتنی بر دروغ کشورهای سلطهگر ملتها را از حاکمان دور میکند و سبب یأس و ناامیدی مردم میشود.
وی دیگر حقوق انسانها بر یکدیگر را توجه به محرومان دانست و با اشاره به اینکه در سیره امام حسن(ع) جامعه انسانی حق ندارد نسبت به انسان نیازمند، محروم و محتاج بیتفاوت باشد، گفت: آنچه از مبانی سیره رفتاری امام حسن(ع) برداشت میشود بیانکننده آن است که اگر کسی در هر موردی مشکلی دارد و ما میتوانیم مشکل او را حل کنیم ولی اگر این کار را نکنیم مؤمن نیستیم.
فلاحیاصل با بیان اینکه امام حسن(ع) چند بار تمام اموال خود را بین فقرا تقسیم کرد، ادامه داد: آن حضرت چند بار اموالشان را با محرومان تقسیم کردند و این ویژگی بزرگ بودن روح انسان است.
این عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستان حق دیگر مؤمن بر مؤمن در سیره امام حسن(ع) را تعامل با مردم دانست و اظهار کرد: تعامل با مردم، با ویژگی اخلاق خوش تفاوت دارد یعنی هر کس در هر حوزهای کار میکند با هر کاری و ابزاری که میتواند به خلق خدا کمک کند حتی اگر آن فرد از ما تقاضای کمک نکند.
وی دیگر حقوق انسان بر انسان یا مبانی حقوق بشر در سیره کریم اهل بیت(ع) را صلهرحم با خانواده و اقوام دانست و گفت: نگذاریم ارتباط با خویشان و اقوام کم شود البته در صلهرحم دیدارها و میهمانیها نباید اشرافی باشد بلکه باید میهمانیها را ساده و آسان گرفت البته حفظ کرامت میهمان از دیگر حقوق انسان بر انسان در سیره کریم اهل بیت(ع) است، چراکه میهمان باعث رزق و روزی انسان است.
فلاحیاصل با بیان اینکه در سیره امام حسن(ع) بر رعایت حق همسایه تأکید شده است، گفت: رابطه با همسایه رابطه خشک نباشد بلکه باید رابطه خوب و دلسوزانه باشد؛ از طرفی انسان هر فعالیتی که انجام میدهد حقوق دیگران را هم به رسمیت بشناسد به عبارت دیگر حقوق صاحبان حقوق را هم در نظر بگیرد.
این عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستان مبنای دیگر حقوق بشری یا حق انسان بر انسان در سیره امام حسن(ع) را رعایت حیا دانست و بیان کرد: ما دو نوع حیا داریم؛ حیا به معنای روح عفت و شرمندگی انسان در برابر حق است و انسان در روابط باید حیا داشته باشد. حیا حالت روحی و قلبی است که اگر در وجود کسی باشد میشود به او اعتماد کرد.
انتهای پیام
نظرات