شروع آموزشهای مجازی در ایران همزمان شد با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی ناگهانی مدارس کە سبب ایجاد آشفتگیهای تحصیلی و آموزشی بسیاری از دانشآموزان شد.
آموزشهای مجازی علیرغم همە تلاش معلمان نتوانست جایگزین مطلوبی برای آموزشهای حضوری باشد و موجب افت تحصیلی و کاهش کیفیت آموزشها در دو سال اخیر شد.
علیرغم تلاش مسئولان ذیربط برای بازگشایی مدارس در طی دو سال اخیر، پیکهای پیدرپی کرونا مانع از بازگشایی کامل مدارس و حضوری شدن کلاسهای درس شد.
با تکمیل شدن روند دریافت واکسیناسیون و کاهش چشمگیر کرونا مقامات دولتی با صدور دستورالعملهایی دستور بازگشایی کامل مدارس را در تاریخ ۱٤ فروردین صادر کردند.
رئیس اداره آموزش دوره دوم ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان گفت: نظر به تصمیم ستاد ملی کرونا مبنی بر حضوری شدن آموزشهای مدارس و دانشگاهها و با توجه به اهمیت بسیار زیاد ارتقای کیفیت فرایند یاددهی – یادگیری به شیوه حضوری و جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان، فعالیت تمام مدارس دورههای مختلف تحصیلی سطح استان از روز چهاردهم فروردین ماه ۱۴۰۱ به شیوه کاملا حضوری و با رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط، استفاده مناسب از ماسک و تهویه کلاسهای درس طبق برنامه هفتگی مدارس، استمرار پیدا کردە است.
فرهاد کسنزانی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: باتوجه به پتانسیل مناسب آموزشهای مجازی، از این ظرفیتها در صورت نیاز و صرفا به عنوان ابزار مکمل آموزش و تربیت دانش آموزان بهرهبرداریهای لازم صورت میگیرد و دانشآموزان مبتلا به کرونا یا دارای علایم ابتلا به این ویروس و یا داشتن بیماری زمینهای با تایید پزشک و رضایت والدین میتوانند از بستر شاد، آموزش های لازم را دنبال کنند.
کسنزانی بیان کرد: طبق دستورالعملها و بخشنامههای وزارت آموزش و پرورش هر مدرسه موظف به رعایت بهداشت محیط و بهداشت فردی، تهویه مناسب کلاسهای درس و استفاده مناسب از ماسک و رعایت دقیق سایر موارد بهداشتی لازم میباشد و در این خصوص بر عملکرد مدارس به صورت مستمر نظارت میشود.
رئیس اداره آموزش دوره دوم ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان عنوان کرد: از ابتدای سال تحصیلی جاری، آموزش در همه مدارس کم جمعیت روستایی سطح استان به صورت حضوری بوده و دانشآموزان طبق برنامه درسی مصوب در کلاسهای درس حضور پیدا کرده و در مدارس کم جمعیت شهری نیز آموزشهای حضوری دانشآموزان به صورت گروهبندی و با رعایت پروتکلهای بهداشتی صورت گرفته است.
وی ادامە داد: در بهمن و اسفند ماه سال ۱۴۰۰ نیز به دلیل شرایط جوی و افزایش پیک جدید کرونا، فعالیتهای آموزشی و تربیتی مدارس پرجمعیت شهری مجددا به شیوه غیر حضوری و از طریق شبکه شاد ارایه شد.
کسنزانی خاطرنشان کرد: در دوران کرونا آموزشها به صورت تلفیقی و به شیوههای حضوری یا مجازی و در بستر شاد ارایه شد و مدیران مدارس و معلمان تلاش کردند تا در راستای تحقق عدالت آموزشی و تربیتی هیچ دانشآموزی از فرایند تعلیم و تربیت محروم نماند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر گروهبندی دانش آموزان به کلی حذف و تمامی مدارس کم جمعیت و پرجمعیت شهری و روستایی، دخترانه و پسرانه و دولتی و غیردولتی با تمام ظرفیت بازگشایی و دانشآموزان طبق برنامه هفتگی موظف به حضور منظم در کلاسهای درس هستند.
کسنزانی در خصوص لزوم دریافت واکسن کرونا افزود: درصد قابل توجهی از دانشآموزان واکسن کرونا را دریافت کردەاند، لذا ضمن تاکید بر انجام واکسیناسیون دانش آموزان، شرط تزریق واکسن برای حضور دانش آموزان در مدرسه مد نظر قرار نگرفته و همه دانش آموزان با رعایت پروتکلهای بهداشتی میتوانند از آموزشهای حضوری بهرهمند شوند.
وی در ادامه ضمن گرامی داشت یاد و خاطره معلمانی که بر اثر بیماری کرونا فوت نمودند از تلاشهای خستگی ناپذیر مدیران، عوامل آموزشی و اجرایی مدارس و معلمان فداکاری که در طول دو سال گذشته در راستای استمرار فرایند یاددهی – یادگیری دانش آموزان از هیچ تلاشی دریغ نکردند قدردانی کرد.
رئیس اداره آموزش دوره دوم ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان همچنین از اولیای محترم دانشآموزان که در طول دو سال گذشته همواره در اجرای فعالیتهای آموزشی و تربیتی دانش آموزان با مدارس همکاری و همراهی نمودند بسیار تشکر کرد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به مطالعاتی که صورت گرفته، آموزشهای مجازی قابلیت و توانایی آموزشهای حضوری را ندارند و در آموزشهای مجازی پرورش بسیاری از مهارتهای فردی، اجتماعی و زندگی به شیوه مناسب صورت نمیگیرد و از لحاظ سلامت جسمانی نیز دانش آموزان دچار مشکلات زیادی شدهاند؛ لذا از والدین دانشآموزان درخواست میشود که در راستای جبران افت تحصیلی دانشآموزان و ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی آنان، بیش از پیش مدارس را همراهی نمایند.
رئیس اداره آموزش دوره دوم ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان از برگزاری کلاسهای جبرانی برای دانشآموزان خبر داد و گفت: در راستای جلوگیری از افت کیفیت آموزش دانشآموزان، برنامهای تحت عنوان جبران و تثبیت یادگیری دانشآموزان در سطح وزارت به استانها ابلاغ و بر این اساس برای دانشآموزانی که در ارزیابی پیشرفت تحصیلی نوبت اول دچار افت تحصیلی شدهاند، کلاسهای جبرانی برگزار میشود؛ لذا انتظار میرود با تلاش و همکاری شایسته عوامل سهیم و موثر در تعلیم و تربیت دانش آموزان و با استفاده از فرصت باقیمانده سال تحصیلی جهت جبران کاستیهای یادگیری دانش آموزان، زمینه ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و تربیتی به دانش آموزان عزیز را بیش از پیش فراهم نماییم.
وی در خصوص تعطیلی دوباره مدارس استان اظهار کرد: آموزش و پرورش استان کردستان کاملا تابع تصمیم ستاد کرونای کشور است، لذا باتوجه به شرایط حال حاضر امکان تعطیلی مدارس بسیار کم است.
انتهای پیام
نظرات