سوسن موعودی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تقویت همدلی اجتماعی، افزایش آگاهی جامعه با استفاده از کارشناسان باتجربه در مورد راههای انتشار بیماری و چگونگی پیشگیری از آن، کسب اطلاعات مرتبط با بیماری صرفاً از طریق منابع معتبر وزارت بهداشت و عدم توجه به مطالب غیرعلمی، استفاده از آداب دینی و مذهبی جهت آرامش روح و روان از جمله راههای کاهش استرس در بحران کرونا است.
روانپزشک و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بابل تاکید کرد: از راههای دیگر مدیریت استرس و افزایش نشاط اجتماعی، آموزش مدیریت استرس و کنترل هیجانات، آموزش آرامسازی عضلات، وحدت در اطلاعرسانی مسئولین و پرهیز از ارائه اطلاعات متناقض و جلوگیری از انتقال اخبار بد به کودکانی است که هنوز توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات را ندارند.
موعودی، با اشاره به اینکه رسیدگی به سلامت روانی و عاطفی کودکان در دوران همهگیری کرونا بسیار مهم است، گفت: همهگیری بیماری کرونا با اضطراب و استرس در جامعه همراه بوده است که میتواند موجب آسیبهای جدی بر سلامت روان کودکان شود و برای کاهش این آسیبها توجه به مدیریت استرس در کودکان ضروری به نظر میرسد.
این روانپزشک ادامه داد: بسیاری از کودکان در مواجهه با استرس، ممکن است واکنشهایی را نشان دهند که ممکن است بدون این که دچار اختلال جدی شوند، به تدریج با آن کنار بیایند.
موعودی افزود: میزان سازگاری کودکان با شرایط استرسزا بستگی به سن کودک، شدت استرس، توانایی مقابله و میزان حمایتهای خانوادگی دارد و هرچه سن کودک کمتر باشد، ممکن است مهارتهای سازگارانه ضعیفتری داشته و نیاز به حمایت بیشتر مراقبین برای سازگاری با آن لازم باشد.
فلوشیپ سایکوسوماتیک و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار کرد: کودکانی که از لحاظ هیجانی و سرشتی، حساستر و مضطربتر هستند، ممکن است واکنشهای بیشتری به استرس نشان دهند.
وی بیان کرد: مهمترین واکنشهای کودکان به شرایط استرسزا ممکن است بهصورت نشانههای جسمانی و رفتاری مانند تپش قلب، تعریق، احساس غم و اندوه یا نگرانی، لجبازی، پرخاشگری، دیدن کابوسها یا اختلال خواب به صورت بیدار شدنهای مکرر شبانه، افت تحصیلی، بیقراری، شبادراری، تغییرات اشتها و برگشت به رفتارهای دوران کودکی باشد.
موعودی با اشاره به اینکه اطلاع والدین و مراقبین کودکان از این علائم و گفت و گو با آنان در این شرایط، میتواند کمککننده باشد، گفت: به کودکان باید با زبانی ساده، قابلفهم و در سطح متناسب با نیازشان، اطلاعات صحیح داده شود و امکانات مراقبتی و حمایتی را به کودک معرفی و امید را در وی تقویت کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اضافه کرد: کودک باید تشویق شود تا در این دوران، فعالیتهایی مثل بازی کردن یا دیدن کارتون را انجام دهد که باعث آرامشبخشی به کودکان میشود.
وی همچنین اذعان کرد: بطور کلی برای مقابله با استرس در کل جامعه، باید از اقداماتی مثل روی برگرداندن از کمالگرایی، گنجاندن وقتهایی برای رفتن به تعطیلات و یا زنگ تفریح، غنا بخشیدن به زندگی معنوی، داشتن رسم و قاعده برای زندگی، تشویق کردن خود، آماده بودن برای تغییر، شناختن محدودیتهای خود و محول کردن کارها در صورت لزوم به دیگران استفاده کرد.
انتهای پیام
نظرات