• شنبه / ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ / ۰۸:۴۲
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401012715292
  • خبرنگار : 50163

شهردار سلطانیه تاکید کرد

اولویت‌ شهرداری استفاده از ظرفیت‌های تاریخی سلطانیه

اولویت‌ شهرداری استفاده از ظرفیت‌های تاریخی سلطانیه

ایسنا/زنجان شهردار سلطانیه گفت: استفاده از فرصت و ظرفیت آثار تاریخی و مجموعه میراث فرهنگی در اولویت برنامه‌های شهرداری سلطانیه قرار دارد.

مصطفی کلانتری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به چالش‌های موجود در حوزه عمران شهری سلطانیه و ساخت‌ و سازها و با توجه به تاریخی بودن این منطقه و نیز وجود برخی از قوانین میراث فرهنگی، اظهار کرد: رویکرد اصلی شهرداری در این زمینه، حل مشکلات با رویکرد تعاملی با اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

وی با تاکید بر اینکه همه چالش‌های موجود در شهر را نمی‌توان به گردن میراث انداخت و می‌توان از همکاری مردم نیز در این زمینه استفاده کرد؛ چراکه مردم سلطانیه همیشه و در همه حال در صحنه حاضر و زمینه‌ساز حل مشکلات بوده‌اند، ادامه داد: باید اقدامات به نحوی باشد که زمینه آشتی مردم با قوانین میراث فراهم شود، بازنگری در ضوابط میراث فرهنگی از یک سو و استفاده از الگوهای سنتی در معماری ابنیه موجود در شهر از سوی دیگر می‌تواند زمینه‌ساز سیما و منظر جدیدی در سلطانیه باشد.

این مسئول با اشاره به جای خالی الگویی برای ساخت‌ و ساز با معماری ایرانی - اسلامی (سنتی) در سلطانیه، اضافه‌ کرد: نحوه اجرای ساختمان و ضوابط و معماری موجود نظام مهندسی در سلطانیه مانند دیگر شهرها است و ساختمان‌هایی که ساخته می‌شود، بیشتر از سازه‌های بتنی و فلزی است و این امر در حالی است که سلطانیه یک شهر تاریخی بوده و ساخت‌ و سازها نیز باید دارای الگوی سنتی و معماری ایرانی - اسلامی باشد.

شهردار سلطانیه یادآور شد: یکی از مواردی که می‌تواند در زمینه ایجاد ساخت‌ و ساز با الگوی معماری ایرانی - اسلامی موثر باشد، ضوابط نظام مهندسی ساختمان و الگوی ایرانی - اسلامی است که در زمان دریافت مجوز ساخت به مالکان ارائه می‌شود که زمینه‌ساز این موضوع، تطبیق ضوابط نظام مهندسی با الگوی متناسب منطقه است.

کلانتری با یادآوری اینکه در قوانین نظام مهندسی سلطانیه مانند طرح تفصیلی، موضوع ساخت‌ و سازهای سنتی در نظر گرفته نشده است، تصریح کرد: هیچ یک از ساختمان‌های ادارات در این شهرستان که ساخته شده نیز دارای معماری سنتی نیست، این امر در حالی است که ادارات مستقر در سلطانیه باید در وهله اول ساخت‌ و ساز سنتی را رعایت کنند تا بتوان مردم را نیز تشویق به این کار کرد.

وی در ادامه، گریزی به موضوع فضاسازی گنبد زد و اظهار کرد: برای فضاسازی در محوطه ارگ تاریخی این‌ گنبد جهانی، شهرداری آمادگی کامل دارد که با ارائه طرح‌هایی که با گنبد و صبغه تاریخی آن هم‌خوانی داشته باشد، فضایی را در ارگ سلطانیه در وهله اول برای شهروندان سلطانیه‌ای و سپس گردشگران با همراهی و همکاری میراث فرهنگی مهیا کند.

این مسئول با تاکید بر اینکه شهروندان سلطانیه برای رشد و توسعه این شهر از هیچ اقدامی دریغ نکرده‌اند، خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع می‌توان با تعامل و همکاری نسبت به حل مشکلات آنان اقدام کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha