• یکشنبه / ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۰:۵۴
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1401012111207
  • خبرنگار : 50210

این گزارش مملو از علامت تعجب است!/نوشدارویی که پس از مرگ سهراب می‌رسد

این گزارش مملو از علامت تعجب است!/نوشدارویی که پس از مرگ سهراب می‌رسد

ایسنا/مرکزی یکی از معضلات حمل و نقل شهر اراک در کنار دیگر کم و کاستی ها، بحث کرایه تاکسی هاست، معضلی که هر سال تکرار می‌شود و البته همانطور که گفته شد، این یکی از معضلات حوزه خدمات تاکسی ها در کلانشهر اراک است!

شهر اراک دارای حدود ۲۵۰۰ تاکسی است که مسلما در مقابل دیگر کلانشهرها عدد بالایی نیست و مدیریت این ناوگان برای سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک نباید آنقدرها هم کار دشواری باشد ولی گویا هست! و عموما در تمام طول سال، کنترل بخشی از این ناوگان کاملا از دست خارج می شود، هرچند سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک این ادعا را قبول ندارد، اما اگر مدتی در این شهر زندگی کنید یا نظرات مردم را در نقاط مختلف شهر مخصوصا نقاط حاشیه ای بشنوید، به چیزهای جالبی خواهید رسید که البته ما بارها حداقل یکی از این موارد را گفته ایم و همچنان از اصلاح خبری نیست!

همانطور که گفته شد، افزایش خودسرانه نرخ کرایه یکی از این معضلات است. همواره در ماه پایانی سال بخشی از رانندگان تاکسی به بهانه شلوغی شهر قدری کرایه ها را افزایش می دهند و خودسرانه مبنای افزایش کرایه سال بعد را تعیین می کنند و شورای شهر هم چندی بعد، سر صبر و در ادامه، جلسه ای می گذارد و نرخ مصوب شده در خیابان ها را مصوب می کند!

در شلوغی های پایان سال مردم کرایه های عجیب و غریبی که توسط برخی تاکسی ها مخصوصا در ساعات پایانی روز به بعد اعلام می شود را تاب می آورند و برای اینکه شب پس از یک روز پرسه زدن در شهر و خرید و بدو بدوهای آخر سال، شب را در خیابان آواره نشوند، به پرداخت شان تن می دهند که البته کار درستی نیست، اما ترجیح می دهند به جای در خیابان ماندن به خانه برسند، اما ابتدای سال بعد ماجرا تغییر دیگری می کند و این بار همان رانندگان تاکسی به بهانه عوض شدن سال، رسما در یک اقدام خودجوش کرایه ها را افزایش می دهند.

این مسئله و دیگر معضلات حوزه خدمات سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک در یکی از خطوط تاکسیرانی شهر اراک همواره پررنگ تر است(اینجا همانجایی است که مشکلاتش را بارها گفته ایم و همچنان نه تنها پابرجاست که بزرگتر هم شده است و از رسیدگی خبری نیست!) اینجا خط خیابان محسنی است که به خطی کاملا خودسر در اراک تبدیل شده و رانندگان تاکسی در این خط در کنار افزایش کرایه تاکسی بدون مصوبه شورای شهر و مجوز شهرداری، مسیر مسافران را هم تغییر می دهند!

یکی از مسافران این خط در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه در روزهای پایانی سال تعداد تاکسی های این خط به شدت کم بود، گفت: از طرفی تاکسی به میزان کافی نبود، اگر هم بود رقم کرایه سه هزار تومانی را تا ۱۰ هزار تومان بالا می برد و مسلما پس از تاریک شدن هوا چاره ای جز قبول این ارقام نبود.

وی بیان کرد: نکته قابل توجه در خط محسنی این است که رانندگان این خط بخشی از مسیر را از خدمات رسانی خود حذف کرده اند! به طوری که اگر مسافری مقصدی به سمت الهیه، مشاور و مجتمع های سپیده و ارکیده داشته باشد قطعا بدون تاکسی می ماند و هیچ راننده ای قبول نمی کند که این مسیر را برود حتی یکبار یک راننده تاکسی رسما عنوان کرد فقط برای رضای خدا قبول کردم که تا مشاور بیاورمت!

این شهروند اراکی اظهار کرد: هنوز موضوع افزایش کرایه تاکسی در سال ۱۴۰۱ مطرح نشده است، اما در حال حاضر رانندگان این خط به جای رقم سه هزار تومان، چهار هزار تومان دریافت می کنند و اگر مسیر الهیه و مشاور(همان بخش های حذف شده!) را قبول کنند، رقم ۵ هزار تومانی دریافت می کنند.

به گزارش ایسنا، متاسفانه خط تاکسی خیابان محسنی در ماه های اخیر به شدت بی سروسامان بوده است و با وجود اعتراضات شهروندان هیچ اقدامی از سوی مسئولان امر صورت نگرفته است.

یکی از رانندگان هم در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: بدون دروغ و تعارف این افزایش کرایه از سوی خود رانندگان تاکسی انجام شده است چراکه تا امروز هیچ اقدامی از سوی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک انجام نشده است.

وی افزود: اگر صبح زود یا حوالی ظهر ابتدای خیابان محسنی را مشاهده کنید، می بینید که تعداد تاکسی ها به شدت کم است چراکه این رقم کرایه برای آنها نمی صرفد و با وجود آنکه اعتراضاتمان به سازمان اعلام شده اقدامی صورت نگرفته و در واقع تعدادی از رانندگان اعتصاب کردند.

این راننده تاکسی گفت: قبل از عید لنت ترمز را ۱۸۰ هزار تومان خریدم امروز قیمت این قطعه به ۴۰۰ هزار تومان رسیده است، هزینه تعویض روغن ۱۲۰ هزار تومان بود، اما چند روز پیش برای تعویض روغن ۳۲۰ هزار تومان پول دادیم،  در حالی که هزار تومان روی کرایه گذاشته ایم و با این افزایش قیمت ها قضاوت را به عهده مردم می گذاریم.

یکی دیگر از رانندگان به ایسنا گفت: ما رانندگان در کنار خرج منزل، خرج ماشین هم داریم و با این رقم ها تاکسیدار بودن نمی صرفد.

به گزارش ایسنا، مسلما افزایش قیمت ها به اشکال مختلف مشکلات بسیاری را برای تمامی اقشار ایجاد کرده و منحصر به رانندگان تاکسی نبوده و قطعا این مسئله دلیل مناسبی برای این نیست که رانندگان سر خود اقدام به افزایش قیمت کرایه کنند یا مسیرها را نصف کنند .  

رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک در گفت و گو با ایسنا، در خصوص وضعیت فعلی ناوگان اظهار کرد: سازمان هر ساله رقم پیشنهادی خود برای افزایش کرایه تاکسی را به شورای شهر اعلام می کند، سپس رقم مصوب برای تایید نهایی به هیات تطبیق فرمانداری ارجاع می شود، سازمان پیش از نوروز پیشنهاد افزایش حدود ۲۵ درصدی کرایه تاکسی های شهر اراک را به شورا پیشنهاد داد و ظاهرا شورا مصوبه خود را به فرمانداری جهت تایید ارجاع داده است.

رضا عزیزمحمدی تصریح کرد: رانندگان تا پیش از مصوبه شورا مجاز به افزایش کرایه نیستند و اگر در این راستا تخلفی صورت گرفته است شهروندان حتما اعلام کنند.

وی با اشاره به اینکه شهر اراک حدود ۲۵۰۰ تاکسی دارد ولی تعداد ناظران و بازرسان بر عملکرد آنها حدود ۵ نفرند و در این شرایط احتمال تخلف نیز وجود دارد، گفت: مسئله قابل تامل این است که مطالبه گری شهروندان بسیار کم است و حتی برخی از تخلفات را گزارش نمی کنند در حالی که اگر اعلام شود به سرعت برخورد لازم با راننده متخلف صورت می گیرد.

به گزارش ایسنا، با وجود آنکه رییس سازمان حمل  و نقل بار و مسافر شهرداری اراک، وجود برخی از تخلفات آشکار مانند افزایش کرایه از سوی رانندگان خط خیابان محسنی و همچنین نرساندن مسافر به مقصد را موردی می داند، اما در حال حاضر تمامی رانندگان این خط کرایه را افزایش داده اند، حتی در شرایط قرمز کرونایی که رانندگان موظفند تنها سه مسافر سوار کنند، رانندگان این خط برخلاف دیگر خطوط تاکسی در شهر اراک، چهار مسافر سوار می کنند و حتی در صورت اعتراض مسافران رسما اعلام می کنند که سه مسافر سوار می کنم، کرایه نفر چهارم را شما حساب کنید! البته این معضلی است که در دیگر خطوط تاکسیرانی شهر هم دیده می شود و تنها مختص این خط نیست.

با توجه به اینکه رییس سازمان اعلام کرد که پیشنهاد افزایش کرایه، پیش از نوروز به شورا ارسال شده است، تاخیر شورا در رسیدگی به این مهم کاملا مشهود است، چراکه همیشه بهار هر سال شاهد افزایش خودسرانه کرایه ها از سوی رانندگان و اعتراض و نارضایتی شهروندان هستیم ولی هر بار تصمیمی قاطع برای جلوگیری از این معضل اتخاذ نمی شود در حالی که با توجه به این وضعیت انتظار می رود که شورا پیش از نوروز کرایه ها را افزایش دهد که اینکار به صورت قانونی و بدون گلایه رانندگان و اعتراضات شهروندان انجام شود، اما نکته قابل توجه این است که امروز 21 روز از سال جدید گذشته و گویا کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای شهر اراک دیروز به بررسی پیشنهاد سازمان حمل و نقل بار و مسافر در بحث افزایش کرایه تاکسی ها پرداخت.

قطعا مطالبه گری پایین شهروندان یکی از معضلات اصلی اراک است، اما وقتی حداقل در مسئله یاد شده بارها در همین خبرگزاری مشکلات مردم از زبان آنها مطرح شده و دیگر وقت آن رسیده است که اقدام ضربتی در خصوص مسائل مطرح شده انجام و مسئله به صورت نامحسوس بررسی و به صورت کاملا محسوس رسیدگی شود، اما گویا قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد.

مسئله اینجاست که معضلاتی مثل کم کردن مسیر توسط رانندگان این خط و رها کردن مردم در میانه راه یا اخذ کرایه بیشتر برای به پایان رساندن مسیر آنهم با هزار منت برای انجام وظیفه! یا سوار کردن چهار مسافر در یک تاکسی در حالی که قرار بوده در شرایط کرونایی سه نفر در یک تاکسی جابجا شوند و یک مرحله افزایش کرایه نیز به همین دلیل اتفاق افتاده، آنقدرها معضلات پنهانی نیستند که برای بررسی شان نیروهای بسیار لازم باشد، کافی است حداقل همین خط که بارها در خصوص آن گزارش رسانه ای تهیه شده یک هفته تحت نظارت نامحسوس قرار بگیرد تا شواهد و مدارک لازم در خصوص تخلفات به عینه دیده شود، قطعا کم بودن تعداد ناظران دلیل بر کم کاری نیست و در شرایط استثنایی می توان نیروها را حداقل برای یک هفته به گونه ای مدیریت کرد که مشکلات احصا شود.

از طرفی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک می تواند از مشارکت شهروندان یا همکاری سازمان های مردم نهاد برای نظارت و بررسی و کنترل خدمات در این عرصه کمک بگیرد، این تجربه ای است که در بخش های دیگر به انجام رسیده است.

ایسنا این مسئله را از شورای شهر اراک بویژه کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا نیز پیگیری خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha