به گزارش ایسنا، بیش از دو سال است که پاندمی کرونا دانشگاه ها و مدارس ۱۸۸ کشور جهان را به تعطیلی کشانده و یا باعث ایجاد تغییرات جدی در سیستم آموزش عالی آنها شده است. به گزارش یونسکو، بیش از یک و نیم میلیارد دانش آموز و دانشجو ( بیش از ۹۱% از دانش آموزان و دانشجویان) تحت تاثیر این پاندمی قرار گرفته اند و سیستم آموزش آنها دستخوش تغییرات جدی شده است.
با تعطیل شدن مدارس و عدم امکان ارائه آموزش حضوری، امکان ادامه فعالیتهای عادی در زمینههای مختلف از دست رفت و ضرورت ادامه آموزش و پژوهش هر یک از این موسسات را بر آن داشت که راه حلهای جایگزین را بررسی کرده و مورد استفاده قرار دهند. مدارس کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به طور مشابه با مشکلاتی که سایر مدارس جهان مواجه هستند، روبرو شدند.
اما خودمانیم هم ما و هم شما می دانیم که با هزار ضرب و زور و ترفند می شود حواس دانش آموزی که سر کلاس نشسته، را به درس و کلاس جلب کرد حالا فکر کن که در خانه که هیچ رنگ و بویی از فضای آموزشی و درسی ندارد، نشسته باشی و یک دستت فنجان چای باشد و دست دیگرت گوشی و کلاس آنلاین. حالا اینکه آن معلم و استاد چطور و با چه ترفندی بتواند حواس تو را به کلاس و بحث جمع و جور کند، بماند.
از طرفی هم باید حواسش به سبز و قرمز شدن اینترنت و قطعی کلاس باشد که تجربه خود من ثابت کرده در یک کلاس دو ساعته ممکن است بیشتر از ۵ بار کلاس قطع شود و تا تو بخواهی دوباره دانش آموزان را در کلاس جمع و جور کنی، زمان به اتمام رسیده و کلاس تمام می شود.
اوایل که مدارس و دانشگاه ها تعطیل و سپس آموزشها بصورت مجازی ادامه پیدا کرد، شور و شوق دانش آموزان، دانشجویان و حتی برخی والدین دیدنی بود اما خب کمی که گذشت با افت فاحش آشکار و پنهان در کیفیت یاد دهی و یادگیری و بالتبع افت تحصیلی و بازماندگی از تحصیل و آموزش و دامن زدن به برخی نابرابری ها و وقفه طولانی در تربیت اجتماعی و تقویت مهارتهای زیستی عاطفی، روانی و ارتباطی کودکان در ابعاد گوناگون و منزوی شدن برخی کودکان، کم کم خانوادهها نگران شدند و برخی به باز شدن مدارس با رعایت پروتکلها و دستورالعملهای بهداشتی رضایت دادند اما خب با توجه به عدم واکسیناسیون سراسری، همچنان نگرانیها وجود داشت و کلاسهای حضوری به قول خودمان تق و لق بود.
البته خب به هر حال این هم توفیقی اجباری شد که هم دانش آموزان و دانشجویان و هم معلمان و اساتید بزرگوار با فضای آموزش مجازی بیشتر آشنا شوند و مدیران برای فراهم کردن زیرساختهای این نوع آموزش کمر همت ببندند.
کاهش میانگین نمرات امتحانات حضوری نیمسال اول و تورم کاذب میانگین نمرات از محصولات آموزش الکترونیکی
اما دست آخر به همین جمله باید برسیم که هیچ چیز جای آموزش حضوری و به اصطلاح امروزی ها "فیس تو فیس" را نمی گیرد خب به هر حال دانشآموزان و دانشجویان آیندهسازان کشورند و نه تنها ایران بلکه هیچ جامعهای نمیتواند نسبت به کیفیت تربیت نسل آیندهساز خود بیتفاوت باشد.
این حرف من نیست بلکه مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در اسفند ماه سال گذشته گفت: مساله اصلی این است که یکی از پیامدهای آموزش در بستر فضای مجازی، کاهش زمان آموزش و افت تحصیلی دانش آموزان است زیرا هیچ روشی نمیتواند جایگزین آموزش های حضوری شود.
به گفته عباس سلطانیان محصول آموزش الکترونیکی افت تحصیلی آشکار(کاهش میانگین نمرات در امتحانات حضوری نیمسال اول) و افت پنهان(تورم کاذب میانگین نمرات در دوره کرونا) است.
وقت آن رسیده که پرونده آموزش مجازی را ببندیم
پس از کش و قوس های فراوان و تلاش های بسیار در راستای واکسیناسیون سراسری، طبق آمار وزارت بهداشت، تا هشتم فرودین ماه ۱۴۰۱ حدود ۶۴ میلیون نفر دُز اول، حدود ۵۷ میلیون نفر دُز دوم و حدود ۲۶ میلیون نفر دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند و با این آمار امروز خیال همه کمی راحت شده و به نظر می رسد باید پرونده آموزش مجازی را ببندیم البته همچنان رعایت دستورالعمل های بهداشتی و استفاده از ماسک الزامی است.
عزم جدی دولت برای حضوری شدن کلاس های درس مدارس و دانشگاه ها
رئیس جمهور نیز صبح شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ در جلسه «ستاد ملی مقابله با کرونا» تعطیلی حدوداً ۲ ساله نظام آموزشی کشور را سبب افت علمی و تحصیلی جدی دانست و افزود: گزارشهای نگران کنندهای از نتایج پایشهای علمی به دست آمده و ضرورت دارد وزرای آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر برگزاری کلاسهای درس و امتحانات مدارس و دانشگاهها به شکل حضوری تأکید داشته باشند.
حضور منظم دانش آموزان در مدرسه و کلاس درس طبق برنامه هفتگی الزامی است
با توجه به تصمیم ستاد ملی کرونا، وزارت آموزش و پرورش نیز در راستای ارتقای کیفیت فرایند یادگیری به شیوه حضوری و جلوگیری از استمرار افت تحصیلی دانشآموزان و همچنین پیشگیری از تبعات جبران ناپذیر وضعیت موجود برای آینده کشور، نحوه ادامه فعالیت مدارس در زمان باقی مانده در سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۴۰۱ را ابلاغ کرد که طبق این ابلاغیه، همه عوامل اجرایی، تربیتی و آموزشی مدارس مطابق جدول برنامه هفتگی باید در مدارس حضور یابند.
البته در این ابلاغیه به منظور کاهش و حذف نگرانی برخی والدین در مورد بیماری کرونا بر رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط، استفاده مناسب از ماسک و تهویه کلاسهای درس تاکید شده است. دانش آموزان مبتلا به کرونا یا دارای علائم ابتلا به این ویروس یا داشتن بیماری زمینهای نیز با تایید پزشک و رضایت والدین میتوانند از بستر شاد آموزشهای لازم را دنبال کنند.
همچنین قرار شده از ظرفیتهای مجازی در صورت نیاز صرفاً به عنوان ابزار مکمل تربیت و آموزش استفاده شود اما حضور منظم دانش آموزان در مدرسه و کلاس درس طبق برنامه هفتگی الزامی است و در صورت غیبت غیرموجه، مدارس موظفند مطابق آییننامه اجرایی و سایر مقررات مربوطه اقدام کنند.
شرایط برای حضور ایمن دانش آموزان در مدارس استان همدان فراهم شده است
مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان نیز از آمادگی مدارس استان برای بازگشت به شرایط عادی و برگزاری کلاس های درس حضوری دانش آموزان با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی خبر داد.
محمود نقوی نسبت به فراهم سازی شرایط حضور ایمن دانش آموزان در مدارس اطمینان خاطر داد و گفت: طبق نظر کارشناسان و اساتید تعلیم و تربیت، هیچ شیوه ای جای آموزش حضوری در مدارس را نخواهد گرفت.
حضور دانش آموزان در مدارس یک ضرورت اجتناب ناپذیر است
رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان ملایر نیز حضور دانش آموزان در مدارس را یک ضرورت اجتناب ناپذیر دانست و بیان کرد: این دانش آموزان قرار است در آینده ای نه چندان دور در جامعه مسئولیت داشته باشند.
محمد رضا بشری در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: بسیاری از مشکلاتی که دانش آموزان در حال حاضر درگیر آن هستند، به دلیل عدم حضور در مدارس، استفاده از آموزش حضوری و در کنار یکدیگر بودن است.
بشری ضمن قدردانی از زحمات کادر اداری و آموزشی شهرستان در دوران شیوع بیماری کرونا، اظهار کرد: با تلاش ها و رشادت های آموزگاران و کادر آموزشی شهرستان، خوشبختانه هیچ دانش آموزی در این مدت از آموزش محروم نبود.
وی به تلاش های شبانه روزی فرهنگیان طی دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: با این تلاش ها، خوشبختانه در مباحث آموزشی موفق عمل کردیم اما در فضای مجازی شرایط برای آموزش موضوعات پرورشی، اجتماعی و یا مهارتهای دانش آموزان هنرستانی فراهم نبود و در این زمینهها دچار آسیب شدیم که البته این آسیب نه تنها متوجه شهرستان ملایر و کشور، بلکه متوجه دنیا بود.
بشری با بیان اینکه همه کشورها تلاش کردند تا زمینه های لازم برای حضوری شدن مدارس را فراهم کنند، افزود: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا و با تاکیدات رئیس جمهور و به دنبال واکسیناسیون فرهنگیان و بخش اعظمی از دانش آموزان، برگزاری کلاس های آموزشی از ۱۴ فروردین ماه بصورت حضوری الزامی است.
وی با اشاره به اینکه در مدارس روستایی مشکلی نداریم و کلاسهای این مدارس حضوری برگزار میشود، مطرح کرد: در ایام نوروز جلسهای با حضور مدیران مدارس شهری برگزار شد و دستورالعملهای لازم برای حضوری شدن کلاسها به آنها ابلاغ شده است.
گندزدایی خوابگاههای مدارس شبانه روزی شهرستان انجام شده است
بشری با تاکید بر ضرورت اقناع سازی، آگاهی بخشی، رفع نگرانی ها و ایجاد آرامش خانواده ها از طریق انجمن اولیا، گفت: گندزدایی و ضدعفونی کردن خوابگاههای مدارس شبانه روزی شهرستان انجام شده است.
رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان ملایر ادامه داد: اعتبارات لازم در خصوص تامین مواد غذایی این مراکز آموزشی شبانه روزی در نظر گرفته شده و هماهنگیهای لازم با فروشگاه فرهنگیان و فرمانداری ویژه ملایر در خصوص تامین مواد غذایی برای این مدارس انجام شده است.
بشری از هماهنگی با سازمان تاکسی رانی در خصوص راه اندازی سرویس های ایاب و ذهاب دانش آموزان در مدارس شهری خبر داد و افزود: اجباری به تهیه لباس متحدالشکل برای دانش آموزان در ادامه سالتحصیلی جاری وجود ندارد اما رعایت پوشش دانش آموزی الزامی است.
وی با تاکید بر اینکه شهرستان ملایر در زمینه نصب سیستم تهویه کلاسهای درسی، رتبه نخست را در استان دارد، یادآور شد: با گرم شدن هوا علاوه بر استفاده از سیستم تهویه هوا، پنجرههای کلاس ها باز باشد تا هوا جریان پیدا کند.
یک دستورالعمل بهداشتی بومی تنظیم و به دانشگاه ها ابلاغ شود
فرماندار ویژه ملایر نیز در ستاد مدیریت کرونا شهرستان با تاکید بر اینکه تمامی تمهیدات و پیشبینیهای لازم برای بازگشایی مدارس و دانشگاهها اندیشیده شده و مردم نگران نباشند، گفت: تمامی دستگاههای اجرایی ذیربط، نهادها، ائمه جمعه و جماعات، رسانهها، صدا و سیما و روابط عمومیهای ادارات موظف هستند با مدیریت فضای عمومی شهرستان این اعتماد و اطمینان خاطر را در مردم و جامعه القا کنند که جایی برای نگرانی نیست.
سلمان اسماعیلی اظهار کرد: مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان و دیگر مدیران حوزه بهداشتی به منظور رعایت پروتکلهای بهداشتی، در اسرع وقت یک دستورالعمل بومی و مناسب، به اقتضای شرایط شهرستان، تنظیم و به دانشگاهها ابلاغ کنند.
وی با اشاره به اینکه طبق مصوبات ستاد ملی کرونا، از ۱۴ فروردین آموزش در تمامی مدارس و دانشگاهها به صورت حضوری خواهد بود، افزود: باید با تمام توان برای اقناعسازی مردم تلاش کنیم تا با کمترین مشکل، شاهد بازگشایی مدارس و دانشگاهها باشیم.
فرماندار ویژه ملایر با بیان اینکه روسای دانشگاهها باید با برقراری ارتباط و تعامل با دستگاههای ذیربط و میدانداری، دانشگاهها را مدیریت کنند تا مشکلی برای دانشجویان ایجاد نشود، افزود: ما نیز حمایت میکنیم.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: در مقابل مدیران دستگاههای اجرایی ذیربط نیز موظف به همکاری و حمایت از دانشگاهها و مراکز آموزشی جهت حمل و نقل، اسکان دانشجویان و تغذیه هستند.
فرماندار ویژه ملایر با اشاره به تمهیدات، پیگیریها و حضور جدی دولت سیزدهم در حوزه واکسیناسیون سراسری، یادآور شد: اجرای طرح واکسیناسیون عمومی یک اقدام ویژه و بینظیر توسط دولت مردمی بود و ما در مقایسه با بسیاری از کشورهای مدعی، در واکسیناسیون و مقابله با کرونا موفق عمل کردیم.
انتهای پیام
نظرات