• سه‌شنبه / ۲ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۳:۰۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401010200623
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مسجد جامع اردستان متولی مشخصی ندارد

مسجد جامع اردستان متولی مشخصی ندارد

ایسنا/اصفهان سال‌ها است که مسئولان شهرستان اردستان تاکید دارند، مهم‌ترین اثر تاریخی و ویترین شهرستان، مسجدجامع اردستان است، ولی گویا بی توجهی به این مجموعه، آن‌قدر زیاد است که هنوز نتوانستند ابتدایی‌ترین اقدامات را حتی در آستانه سفرهای نوروزی انجام دهند.

عدم رسیدگی به وضعیت نظافتِ صحن، محوطه و سرویس‌های بهداشتی مسجد جامع تاریخی اردستان در ایام نوروز و بازدید مسافران نوروزی باعث نگرانی بسیاری از فعالان فرهنگی و گردشگری شده است و خواستار رسیدگی هیئت امنا و اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اردستان هستند.

محمد یکی از فعالان حوزه میراث فرهنگی است که با وضعیت نظافت مسجدجامع می‌گوید: واقعا جایی برای حرف نمی‌ماند پس این همه جلسه ستاد نوروز و امثال این‌ها در اردستان برگزار می‌شود خروجی آن چیست؟ حتی امسال در سطح شهر بنرهای راهنمای مسافر برای بازدید از بناهای تاریخی و اسکان مسافران هم ندیدم.

وی با بیان شهرهای مختلف هر سال با اقداماتی که انجام می‌دهند مسافران و گردشگران بیشتری از بناهای شهرشان بازدید می‌کنند و از مغازه‌های مختلف خرید خواهند کرد، افزود: متاسفانه در اردستان کاری می‌کنند که اگر یک مسافر و یا گردشگری هم وارد اردستان شود هیچ جاذبه‌ای برایش وجود نداشته باشد.

هیئت امنای مسجد جامع با میراث فرهنگی همکاری ندارند

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اداره میراث فرهنگی بارها نامه‌ای برای امام جمعه اردستان که مسئول رسیدگی به امور مساجد است ارسال کرده و از آنها درخواست داشته تا به وضعیت نابسامان مسجدجامع رسیدگی شود ولی نتیجه بخش نبوده است.

مهدی مشهدی با گلایه از وضعیت کنونی نظافت مسجد جامع اردستان، گفت: مسجدجامع اردستان تحویل هیئت امنا است و قاعدتا این هیئت متولی این مسجد است، ولی وضعیت نظافت این بنای تاریخی و ارزشمند اصلا قابل قبول نیست. مسجد جامع اردستان چند نفر خادم بیمه شده دارد ولی هیچ گاه این افراد را در مسجد مشاهده نکردیم.

وی خاطرنشان کرد: بارها نیروهای اداره میراث فرهنگی اقدام به نظافت و جمع آوری وسایل اضافی در مسجد جامع کرده‌اند، ولی به دلیل تعدد فعالیت‌های میراث فرهنگی نیروهای این اداره نمی‌توانند همیشه در مسجد حضور داشته باشند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان با بیان اینکه متاسفانه هیئت امنای مسجد جامع هیچ گونه همکاری با اداره میراث فرهنگی شهرستان ندارد، گفت: مسجد جامع اردستان متولی مشخصی ندارد که به وضعیت نابسامان آن رسیدگی کند.

ورود مسافران به طبقه دوم مسجد جامع ممنوع است

مشهدی گفت: اداره میراث فرهنگی در سال ۱۴۰۰ با اعتباری حدود ۲۰ میلیارد ریال به صورت امانی عملیات مرمت مسجد جامع را انجام داده است. همچنین دوربین‌های مدار بسته در نقاط مختلف نصب و تمام سرویس بهداشتی مسجدجامع را بازسازی کرده که متاسفانه بعد از حدود چندماه تمام سرویس‌های بهداشتی مجدد از بین رفت.

وی با بیان اینکه اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای نظافت مسجد جامع هیچ گونه مسئولیتی ندارد، افزود: بارها درهای طبقه دوم مسجد قفل شده ولی مشخص نیست قفل‌ها چگونه شکسته می‌شود که باعث ورود مسافران به طبقه دوم شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان با اشاره به اینکه ورود افراد به طبقه دوم مسجدجامع ممنوع است گفت: روز گذشته یکی از مسافران با بی اطلاعی وارد طبقه دوم مسجد می‌شود که باعث سقوط او از طبقه دوم شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha