• شنبه / ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۷:۳۲
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1400122822240
  • منبع : نمایندگی خوزستان

«سده نو» و ریل شهر ایران «اندیمشک»

«سده نو» و ریل شهر ایران «اندیمشک»

ایسنا/خوزستان ایمان مولایی‌نژاد (فعال گردشگری) در مطلب حاضر که در اختیار ایسنا گذاشته درنگی بر مناطق گردشگری اندیمشک داشته است.

به گزارش ایسنا، اکنون که پس از چند سال امکان سفر به شرط تزریق واکسن و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی فراهم شده گلگشت و تازه کردن دیدار با اندیمشک دیدنی خالی از لطف نیست.

در آغاز  «سده نو» سراغ شمالی‌ترین شهر خوزستان می‌رویم؛ شهری که راه آهن آن در آخرین سال سده اخیر به عنوان بخشی از راه آهن سراسری ایران جهانی شد و فصلی نو در زمینه گردشگری صنعتی ـ ریلی برایش رقم خورد.

اندیمشک، توسعه خود در سده اخیر را مدیون راه آهن عبوری از جغرافیای خود است و بیشترین تاثیر را از وجود راه آهن پذیرفته است و از این رو «ریل شهر ایران» نامیده می‌شود. در آخرین مرداد سده اخیر با ثبت جهانی راه آهن ایران در فهرست آثار یونسکو اندیمشک بار دیگر طعم جهانی شدن را چشید. پیش از این ساخت ابرسازه‌هایی چون سدهای جهانی دز و کرخه، قهرمانی تیم کشتی این شهر در نخستین دوره مسابقات کشتی فرنگی جام باشگاه‌های جهان، طراحی و تولید لباس‌های برند جهانی مجید در این شهر و... نام اندیمشک را در سطح جهان مطرح کرده بود اما این بار راه آهن، این شاهرگ حیاتی، بود که باز هم نام و آوازه اندیمشک را در زمینه جدیدی (میراث صنعتی و گردشگری ریلی) در سطح جهانی مطرح کرد.

پتانسیل‌های گردشگری شهرستان اندیمشک به شاخه‌های متنوع گردشگری ریلی، آبی، طبیعت، دفاع مقدس، باستانی، تاریخ معاصر و... تقسیم می‌شود.

«سده نو» و ریل شهر ایران «اندیمشک»

راه آهن این شهرستان با قدمتی بیش از ٩٠ سال از قدیمی‌ترین خطوط ریلی کشور است که مهمترین اتفاقات سده اخیر از جنگ جهانی دوم و اشغال متفقین تا توسعه صنعتی در دهه‌های بعد و جنگ هشت ساله عراق علیه ایران را به خود دیده است. موزه راه آهن این شهر از اولین موزه‌های ریلی کشور است که در مجاورت ایستگاه راه آهن اندیمشک و در سوله‌ای به جای مانده از روزهای آغازین ساخت راه آهن جانمایی شده است. معماری آجری محله نه فامیلی و درختان کنار (سدر) بلوار راه آهن با قدمتی بیش از نیم قرن در کنار بافت قدیم راه آهن از جمله مناطق شصت فامیلی و سی دستگاه معبری زیبا برای پیاده‌روی و عکاسی گردشگران در آغاز فصل بهار است. مجتمع مسکونی شرکت تراورس بتنی (شهرک فرانسوی ها) با معماری مدرن دهه ۵۰ و بیمارستان شهید کلانتری مربوط به دوران دفاع مقدس، به همراه زرین درختان (میراث طبیعی ۸۰۰ ساله) از دیگر جاذبههای درون شهری اندیمشک است.  

در مسیر ریلی این شهرستان نیز پل‌های طاق سنگی زیبا و باشکوه  «دم‌دم» و «شهبازان» چشم هر انسان با ذوقی را مسحور ظرافت و هنر سازندگان این آثار می‌کند. روستای زیبای تووه و پل قدیم تله زنگ، تونل‌های شماره ۲۲ و ۲۳ به عنوان دومین و سومین تونل‌های طویل راه آهن ایران، بناهای زیبای ایستگاه بالارود و مناظر بکر حاشیه ریل، از ناشناخته‌های این شهرستان است که تماشای آنها علاقه‌مندان به طبیعت و معماری را به وجد می‌آورد.  

اما در طرفین «ریل شهر ایران»، چهار سد عظیم و دریاچه‌های زیبایشان خودنمایی می‌کند. سدهای ثبت ملی شده دز و کرخه به همراه سد تنظیمی کرخه و سد مخزنی بالارود فرصتی فراهم می‌آورد تا با طی مسافتی اندک از هر گوشه این شهر راهی دریاچه یکی از این سازه‌های آبی شوید و از طبیعت آن لذت ببرید. اگرچه امروزه سدهای بزرگ و مدرن یاد شده دنیای صنعتی در این شهرستان بیشتر به چشم می‌آیند اما این اقلیم همواره در گذر تاریخ با مهندسی آب پیوند داشته و قنات‌های دز و بالارود، پای پل کرخه، پل صیحه (آباره عباس خان)، آسیاب‌های ساخته شده در کنار رودخانه‌ها و... نشان از نقش مهندسی آب در این جغرافیا در طول تاریخ دارد.

«سده نو» و ریل شهر ایران «اندیمشک»

بازدید از سدهای دز و کرخه هر ساله در ایام نوروز برای عموم مردم امکان‌پذیر است. دریاچه این سدها نیز محل مناسبی جهت تفریحات آبی و کمپینگ است. بهترین زمان بازدید از دریاچه این سدها، از اواخر پاییز تا اوایل بهار است. در پایین دست سد دز تفرجگاه ساحلی قلعه مختار و دهکده ساحلی والفجر فضایی مناسب برای تفریحات آبی رودخانه‌ای فراهم آورده است. دره آبی زیبا به طول چندین کیلومتر موسوم به «چم سبز» نزدیک‌ترین منطقه به خروجی سد دز است که زلال‌ترین قسمت رودخانه دز را شامل می‌شود و در سال‌های اخیر این شهر گرمسیری را به یک مقصد گردشگری تابستانی تبدیل کرده است.

طبیعت شهرستان اندیمشک به دلیل تلاقی رشته کوه‌های زاگرس با جلگه خوزستان بسیار متنوع است. از جمله جاذبه‌های آن، دژ و انارستان‌های منطقه گردشگری منگره، دره آبی کولاب، گندم‌زارهای دهستان مازو، روستاهای گردشگری پلاژ و حمام، کول سرده، مسیر زیبای کوهستانی منتهی به امامزاده احمد (ع)، بیشه کمونه، منطقه حفاظت شده چهل‌پا و کوه تنگوان و... است که در آغاز بهار مناظری چشم‌نواز پدید می‌آورد.

اگر به تاریخ جنگ علاقه‌مند هستید بازدید از بزرگ‌ترین منزلگاه تجهیز و پشتیبانی جبهه‌های جنوب (پادگان دوکوهه)، یادمان شهدای گمنام، بیمارستان شهید کلانتری و پل نادری را از دست ندهید.

محوطه باستانی شوش، معبد چغازنبیل و سازه‌های آبی شوشتر به همراه مسیر راه آهن سراسری تهران ـ جنوب ، چهار اثر جهانی استان خوزستان هستند که به دلیل نزدیکی به اندیمشک، با سفر به این شهر می‌توان با طی مسافتی از این سایت‌های جهانی نیز بازدید کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha