• پنجشنبه / ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۵
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1400122621075
  • خبرنگار : 50233

قبل سفر واکسن‌تان را بزنید

نوروز و خطر "ویروسی با میل بالا به تغییرات جهشی"

نوروز و خطر "ویروسی با میل بالا به تغییرات جهشی"

ایسنا/سمنان یک پزشک فوق‌تخصص با اشاره به آیین‌های نوروزی و افزایش قابل توجه ترددها و سفرها در تعطیلات پایانی سال، خطر احتمالی بروز موج هفتم را منتفی نداست و گفت: ویروس ذاتا میل به حیات دارد و تغییرات جهشی کروناویروس نیز با همین هدف رخ می‌دهد.

دکتر کامران قدس در گفت‌وگو با خبرنگاران از اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از همه‌گیری بیشتر در کشور و استان خبر داد و اظهار کرد: برخلاف رفتار بیماری‌های با عامل باکیری که به تدریج در مقابل روندهای درمانی مقاوم و از این طریق تداوم می‌یابند، بیماری‌های ویروسی ذاتا به دنبال جهش و تغییر شکل هستند.

 دبیر ستاد استانی مقابله با کرونا با اشاره به خطر جهش جدید ویروس کرونا ادامه داد: متاسفانه با توجه به اعیاد و آیین های پیش رو، حضور اجتماعی مردم، خریدهای آخر سال، حجم بالای سفرها در نوروز و...احتمال جهش ویروس و افزایش بیماران در ایام پیش رو نیز وجود دارد لذا همکاری بالای شهروندان و رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و توجه به توصیه های همکاران می‌تواند مانع از شیوع بیشتر در این ایام شود.

وی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با سفرهای نوروزی و نحوه مقابله با متخلفین احتمالی گفت: ملاک برای ما انجام حداقل دو دز واکسیناسیون است. البته با توجه به اینکه نظارت از طریق خودروها انجام می شود بدیهی است که در این روش، تنها راننده خودرو پایش می شود.

برخی از عوارض کووید۱۹ با بیمار می ماند؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص ماندگاری احتمالی برخی از عوارض کووید۱۹ اظهار کرد: همانطور که می‌دانید ویروس در این بیماری و بیماری های مشابه به یک عضو آسیب می زند. البته ویروس کرونا در برخی سویه ها نظیر دلتا معمولا ، "ریه" را هدف قرار می‌داد و این اندام را شدیدا درگیر می‌کرد اما در برخی سویه ها نظیر امیکرون این درگیری ریه وجود ندارد و از همین رو شمار موارد بستری و مرگ در این موج اخیر کاهش داشته است.

دکتر قدس با بیان اینکه درگیری شدید ریه ممکن است به از بین رفتن برخی از سلول های ریوی منجر شود ادامه داد: معمولا بدن سلول های دیگری را جایگزین این سول های از بین رفته می کند اما این سلول های جدید فاقد عملکرد کامل سلول های قبلی است و لذا در این بیماری در مواردی شاهد آسیب به برخی اندام ها هستیم.
وی اضافه کرد: بواسطه همین آسیب ها گاه برخی از بیماران که درگیری شدید ریوی داشتند، بعد از بیماری در برخی مواقع دوباره با تنگی نفس روبرو می شوند. ضمن اینکه در مواردی نیز شاهد آسیب هایی به سیستم ایمنی بیماران بودیم که همین آسیب به برخی عوارض مغزی و..نیز انجامیده است. اگرچه مواردی از این دست کمتر دیده شده اما به هر حال مواردی در بین بیماران بوده است.

۳۰ پایگاه اورژانس و امدادهوایی استان سمنان در ایام نوروز

دبیر ستاد استانی مقابله با کرونا از فعال‌سازی ۳۰ پایگاه اورژانس استان سمنان در ایام نوروز خبر داد و گفت: علاوه بر این پایگاه ها که ۲۴ساعته در این ایام خدمات ارائه می‌دهند ۱۹ پایگاه اورژانس جاده ای، ۱۰ پایگاه شهری و یک پایگاه هوایی با ۱۵۷ تکنیسین اورژانس و ۳۱ آمبولانس در مدت ۲۰ روز آماده خدمت‌رسانی هستند.

نوروز و خطر ویروسی با میل به تغییرات جهشی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان از ایجاد کمپ سلامت نوروزی ویژه مسافران نوروزی و زوار عبوری در استان سمنان خبر داد و گفت: کمپ سلامت نوروزی در شهرستان سرخه راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: در ایام نوروز براساس وظایف ذاتی دانشگاه، تمام ظرفیت‌های بیمارستانی استان آماده خدمت‌رسانی به هم استانی ها، مسافران و زوار رضوی است .

ایجاد ۷ تیم بازرسی برای نظارت در ایام نوروزی

وی ادامه داد: ارائه خدمات دندان‌پزشکی در مراکز منتخب، فعال بودن مراکز واکسیناسیون و غربالگری، آمادگی تمامی بیمارستان های استان از جمله فعالیت های درمانی تعطیلات نوروز است و تمامی آمبولانس‌ها در میادین شهری و مسیر جاده ای در ساعت مقرر و معین در حالت آماده باش قرار دارند.

وی همچنین از فعالیت ۵۶ بازرس در قالب ۶ تیم شهرستانی و یک تیم استانی در ایان نوروز خبر داد و گفت: یکی از مهمترین تمهیدات این دانشگاه در ستاد نوروزی اعزام اکیپ‌های بازرسان بهداشت محیط برای نظارت بر مراکز توزیع مواد غذایی، رستوران ها، هتل ها و اماکن عمومی بین راهی است تا سلامت مواد غذایی در سطح استان مورد بررسی قرار گیرد.

دکتر قدس تصریح کرد: در این برنامه اماکن عمومی و مراکز عرضه مواد غذایی به ویژه اماکن پرتردد و مراکز عرضه مواد غذایی حساس توسط بازرسین بهداشت محیط مورد بازرسی مستمر قرار گرفته و با متخلفین برخورد خواهد شد و بخشی از این بازدید ها به صورت بازدید مشترک و با مشارکت دستگاه‌های اجرایی ذیربط خواهد بود.

نوروز و خطر ویروسی با میل به تغییرات جهشی

قبل سفر واکسن تان را بزنید
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اشاره به تداوم خدمات این دانشگاه در حوزه واکسیناسیون گفت: جدا از مراکز واکسیناسیون که در ساعات اداری کار واکسیناسیون را انجام می‌دهند، چهار مرکز منتخب دانشگاه نیز به صورت ۲۴ ساعته آماده خدمات رسانی به هم استانی ها و میهمانان نوروزی استان هستند.

این پزشک فوق‌تخصص با دعوت از عموم هموطنان و خصوصا شهروندان هم استانی برای انجام و تکمیل واکسیناسیون تصریح کرد: رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی در ایام بیش از هر زمانی ضروری ست. ضمن اینکه توصیه می‌کنیم که شهروندان قبل از سفر واکسیناسیون خود را تکمیل کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان از آمادگی کامل این دانشگاه برای تکمیل واکسیناسیون همه مراجعین در ایام روزهای تعطیل خبر داد و گفت: همکاران ما با همه توان در خدمت عموم هموطنان در استان هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha