• دوشنبه / ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1400122318490
  • خبرنگار : 30057

۴۰۰ نفر عضو هیات علمی در دانشگاه‌ها دانش‌آموخته ۲۰ دانشگاه برتر دنیا هستند

۴۰۰ نفر عضو هیات علمی در دانشگاه‌ها دانش‌آموخته ۲۰ دانشگاه برتر دنیا هستند

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با بیان اینکه در حال حاضر ما ۶۰ هزار دانشجو در خارج از کشور داریم و این عدد در مقایسه با ۴ میلیون دانشجوی مشغول تحصیل در داخل کشور عدد کمی است،گفت: از سوی دیگر ۳۰۰ استارت‌آپ در کشور از سوی متخصصان ایرانی خارجی از کشور راه اندازی شده است.

به گزارش ایسنا سورنا ستاری امروز در مراسم تقدیر از پایگاه‌های میزبان برتر در برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور، توسعه را اقدامی فرهنگی توصیف کرد و افزود:  اقتصاد دانش بنیان متکی به نیروی انسانی کارآمد است و پدیده نیروی انسانی کارآمد نیز یک پدیده جهانی است که همه کشورها برای جذب و نگاهداشت نیروی نخبه در کشور خود، برنامه دارند.

وی اقتصاد دانش‌بنیان را در کشور یک فرهنگ نو و جدید دانست و اظهار کرد: برای توسعه آن، اتفاقات زیادی باید در کشور چه در خصوص بازگشت نخبگان ایرانی به کشور و چه جذب نخبگان غیر ایرانی رخ دهد و این همان اقدامی است که هم اکنون در حال اجرا است.

ستاری با بیان اینکه ایران کشوری است که در طول تاریخ بیش از چند هزار نفر تابعیت ایران دارند، اما کشوری مهاجرپذیر نیست، ادامه داد: بحث جذب نخبگان غیر ایرانی در حال انجام است و در این مسیر خوشبختانه مشکلات موجود برای اقامت ۳تا ۵ سال نخبگان و کارآفرینان غیر ایرانی مرتفع شده است، ضمن آنکه یکی از اولویت‌های جدی وزارت کشور در دولت جدید، جذب نخبگان ایرانی مقیم خارج است و در این زمینه وزارت کشور با همکاری بنیاد ملی نخبگان در این زمینه اقدام کرده اند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با گلایه از کوتاهی سازمان آمار ایران در خصوص ارائه آمار مهاجرت، افزود: آمار مهاجرت بخشی از آمار جمعیت یک کشور است و متاسفانه در این سال‌ها آمار مشخصی از سوی این نهاد ارائه نشده و این در حالی است که آماری که از مهاجرت نخبگان در برخی از محافل داده می‌شود، رفرنس جهانی ندارد.

ستاری با تاکید بر اینکه کسی با پدیده مهاجرت مخالف نیست، ولی باید با ابعاد خود انجام شود، بر ضرورت ایجاد زیرساخت‌های لازم برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور تاکید کرد و گفت: این معاونت از سال ۹۴ برنامه بازگشت ایرانیان خارج از کشور را شروع کرده و برای اجرای این برنامه در کشور، الگوهای جهانی در زمینه اعزام بورسیه یا بازگشت، مطالعه شد. 

وی ادامه داد: در حال حاضر ما ۶۰ هزار دانشجو در خارج از کشور داریم و این عدد در مقایسه با ۴ میلیون دانشجوی مشغول تحصیل در داخل کشور عدد کمی است، این در حالی است که کشورهای اطراف ۳۰درصد جمعیت دانشجویی آنها در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند.

ستاری یادآور شد: در سال ۵۷ تعداد ۵۲ هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های آمریکا مشغول به تحصیل بودند، در حال حاضر ۱۱هزار نفر از دانشجویان ما در دانشگاه‌های آمریکا مشغول به تحصیل هستند و رتبه سیزدهم را در خصوص تحصیل افراد در دانشگاه های آمریکا داریم و اگر بتوانیم سیستمی برای بازگشت نخبگان ایرانی به کشور داشته باشیم، می توانیم از قابلیت های آنها استفاده کنیم.

ستاری افزود: ما در ۱۰ دانشگاه برتر امریکا که جزو ۲۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارند، حدود ۲۰۰ تا ۲۲۰ دانشجو داریم؛ یعنی سالی ۴۰ نفر بوده است و تمرکز ما در بنیاد ملی نخبگان برای بازگشت افراد از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا برای این است که این افراد یک سرمایه برای کشور هستند.

رییس بنیاد ملی نخبگان با ابراز خرسندی از این که در این نهاد زیرساخت‌هایی برای بازگشت محققان ایرانی خارج از کشور آماده شود، اظهار کرد: این اقدام در تمام دانشگاه‌های برتر کشور در حال انجام است و در نظر داریم این زیر ساخت‌ها  برای نخبگان غیر ایرانی نیز فراهم شود.

به گفته وی، حدود  ۱۰۰ دانشجوی خارجی در ایران حضور دارند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور ادامه داد: با توجه به زیر ساخت‌هایی که در دانشگاه‌ها و شرکت های دانش‌بنیان برای بازگشت ایرانیان به کشور ایجاد شده،  ‌۲۵درصد بازگشتی‌ها در دانشگاه‌ها مشغول به کار می‌شوند، یعنی ۴۰۰ نفر عضو هیات علمی در دانشگاه ها که عمدتا دانشگاه‌های برتر هستند، مشغول به فعالیت شدند و مابقی در شرکت های دانش بنیان مشغول فعالیت هستند و تا کنون ۳۰۰ استارت‌آپ از سوی این افراد راه اندازی شده است.

وی با تاکید بر اینکه ما باید بر روی سیاست‌های بازگشت کار کنیم، افزود: ما باید در حوزه‌های علم و فناوری تعاملات داشته باشیم و این امر نیاز به ساختارهایی دارد و با ایجاد این زیر ساخت‌ها امسال ۵۶۰ نفر از این حمایت‌ها استفاده کرده‌اند و این عدد نسبت به سال گذشته که ۴۶۰ نفر بوده، رشد افزایشی را نشان می‌دهد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با بیان اینکه درنظر داریم در برنامه های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیادملی نخبگان میزان حمایت‌های مادی را از این افراد افزایش دهیم، گفت: امیدوارم سال آینده سال خوبی در خصوص توسعه فرهنگ نخبگانی در تمام سازمان‌ها باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha