• پنجشنبه / ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400121915283
  • خبرنگار : 50037

اسدآباد باید سید جمال های دیگری تربیت کند

اسدآباد باید سید جمال های دیگری تربیت کند

ایسنا/همدان نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: اسدآباد باید سید جمال الدین های دیگری را  تربیت کند چرا که  از شهری با وجود مردان بزرگی چون سید جمال انتطار  از آنان بالا می رود و نباید پرچم اصلاح گری بر زمین بماند و باید این حرکت  اصلاح گری اجتماعی  ادامه داشته باشد.

به گزترش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی موثقی گفت:سیدجمال اسدآبادی یکی از کسانی است که در راس بیداری اسلامی قرار داشت و حرکت اصلاح گری را آغاز کرد و 
اولین حرکت اصلاحی سید جمال اصلاح دینی در بین دینداران جامعه  بود.

وی با اشاره به اینکه در قرن‌های گذشته اصلاح دینی توسط مصلحان دینی اروپایی در اروپا منجر به حذف معنویت در جامعه و جریان سکولاریسم شد و تمدن غربی امروز در غرب فرایند همین جریان است،خاطر نشان کرد:در آن دوران جهان اسلام هم بنا بر آن بود جریان اصلاحی را پیش بگیرند  و معنویت را کنار بگذارند اما نتوانستند چرا که بنای معنویت در جامعه اسلام بنا و اساس محکمی دارد و اهل باطن و معنویت است.

شعبانی موثقی خاطر نشان کرد: جریان اصلاحی در مشرق زمین جواب نداد چرا که مشرق زمین مهد انبیای الهی بوده  و این حرکت اصلاحی موفق نشد و نتوانستند دین را  از مشرق زمین بگیرند و کنار بگذارند.

وی با بیان اینکه در آن دوران سیدجمال بازگشت راه اصلاح دین را  ایجاد کرد،گفت:در آن زمان حرف سید جمال آن بود که اگر قرار است دین در جامعه تحرک ایجاد کند باید به سنت و دین  بازگشت .
شعبانی موثقی بیان کرد: مشرق زمین با روح دین گره خورده و تمدن قوی و ریشه‌های قوی فکری و اندیشه‌های قوی دارد و مشرق زمین برای اصلاح دینی از نوع اصلاحات پروتستان نیست و سید جمال این را تشخیص داده بود.

وی با اشاره به اینکه بستر دوم که سید  جمال حرکت کرد اصلاح اجتماعی بود یاد آور شد:سید جمال معتقد بود عدالت پایه اجتماع انسانی است اگر می خواهید جامعه اصلاح شود اول باید انحطاط و دردها را دید.

شعبانی موثقی گفت: کسانی که درد جامعه را می بینند و تشخیص می دهند  مصلح اجتماعی هستند و مصلح اجتماعی سید جمال دو مسئله را معتقد است باید اصلاح شود.

وی  با اشاره به اینکه سید جمال از انحطاط جامعه اسلامی ناراحت بود گفت: اگر قرار است جامعه اسلامی به اصلاح برسد و از پسرفت و مشکلات نجات یابد  راه آن مبارزه با استکبار است.

امام جمعه همدان با بیان اینکه در جهل زدایی و فساد زدایی سید جمال به سراغ حاکمان می‌رفت یاد آور شد:وی به آن نتیجه رسیده بود که  به واسطه مردم می‌توان حاکمان را اصلاح کرد و مطالبه گری مردم جامعه را اصلاح می کند .

وی با اشاره به اینکه کمترین نقش سید جمال  آن بود که مصلحان اجتماعی زیادی را  تربیت کرد یادآور شد: امام راحل به عنوان یک مصلح بزرگ اجتماعی نیز با استفاده از تجارب سید جمال در تفکرات و سخنان خود نقطه محرکه جامعه را تشخیص داد و امروز این تفکرات و سخنان نیز در اندیشه های مقام‌معظم رهبری متبلور است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha