رسول جهانگیری امروز (چهارشنبه، ۱۸ اسفند ماه) در شصت و پنجمین جلسه کارگروه تنظیم بازار استان، با اشاره به روند قیمتگذاری گروه کالایی یک و دو، اظهار کرد: قیمتگذاری گروه کالایی یک، شامل هفت رسته در کمیسیون نظارت صورت میگیرد، اما درباره گروه کالایی دو که البته شرایط گروه کالایی یک را ندارد، قیمتگذاری عمدتاً بهصورت ارشادی و با هماهنگی نماینده سازمان بازرگانی و نماینده حمایت از حقوق مصرف کننده، قیمت بهصورت ارشادی تعیین میشود؛ یعنی عملاً بازار را بر مبنای سیاست عرضه و تقاضایی قرار دادهاند، چون اگر تمام سیستم کالایی مبتنی بر برخورد قهری باشد، تنظیم سطح عرضه بر هم خواهد خورد.
وی با تأکید بر لزوم الصاق نرخ نامههای مصوب توسط اصناف در جایی مشخص و جلوی چشم مشتری، گفت: درباره نصب نرخ نامه در کمیسیون نظارت، مقرر و تصویب شد که تمام اصناف ملزم به الصاق نرخ نامههای مصوب خود در زمان گشتزنی ایام پایانی سال هستند، همچنین نرخ نامههای مصوب در پایان هر سال مشخص کننده قیمت سال بعد اجناس هستند.
به گزارش ایسنا، رییس اتاق اصناف اصفهان البته وضعیت بازار را امیدوارکننده ارزیابی کرد و افزود: بازار از نظر فراوانی کالا با مشکل مواجه نیست و آن نوساناتی که دو سال پیش شب عید ایجاد میشد را دیگر اکنون نداریم؛ مثلا گرانی اکنون پسته به خاطر همان دو سال پیش است، ما امسال جهش قیمت را در ارتباط با کالاهای ضروری شب عید نداریم و اتفاقاً در حال تحریک تقاضا هستیم تا از حالت رکود خارج شویم، چون مردم طی این دو سال بیشتر به سمت خرید مایحتاج ضروری خود رفتند و خرید تفننی نکردهاند.
جهانگیری وجود بازارهای فروش فوقالعاده اقلام را سیاستی مفید برای تحریک بازار دانست و تصریح کرد: برگزاری بازارهای فوقالعاده در قالب اتحادیهها و البته با نظارت کامل قیمت میتوانند، بازار را از حالت رکود خارج کنند، همچنین از ۱۰ تا ۱۵ روز برای حضور کسبه در ماه مبارک رمضان هماهنگی لازم با بسیج، اداره اماکن، نیروی انتظامی صورت گرفته است.
وی درباره قیمت زولبیا، بامیه و آش که اقلام پر مصرف ماه مبارک رمضان است، گفت: در اصفهان زولبیا و بامیه و آش نسبت به دیگر کلانشهرها مناسبترین قیمت را دارد، و تفاهم نامههای لازم با نماینده حمایت از حقوق مصرف کننده امضا شده است. البته گاهی دخالتهایی خارج از حدود اختیارات صورت میگیرد و باعث میشود حمایت از حقوق مصرف کننده اتفاقاً باعث ضربه زدن به مصرف کننده شود. اینها مواردی است که در کمیسیون نظارت هم به آن پرداخته شده است.
رییس اتاق اصناف اصفهان درباره افزایش قیمت گوسفند نیز، تأکید کرد: گوسفند براساس نوع و بوم زیر زدن یعنی مقداری کسری دارد؛ زیر زدن اصطلاحی کشتارگاهی است که چوبدارها آن را به کار میبرند و تقسیم به کل لاشه میشود، تفاوت این ۲ درصد با ۲.۲ و ۲.۳ به همین دلیل است که وقتی یک گوسفندی کشته میشود گاه نصف جواب میدهد که البته تعداد این قبیل گوسفندان کم است و در بعضی انواع گوسفندها هر لاشهای یک تا سه کیلو زیر میزنند که باعث افزایش قیمت نهایی آن میشود.
انتهای پیام
نظرات