• سه‌شنبه / ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400121713342
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

اجرای گروه یسنا در بخارست

اجرای گروه یسنا در بخارست

ایسنا/اصفهان کنسرت «شرق به دیدار شرق» توسط گروه یسنا و با آواز و ساخته‌های علی اصغر رحیمی، آهنگساز، خواننده و نوازنده تنبور اصفهانی شب گذشته در سالن آمفی تئاتر آرت هاوس بخارست به روی صحنه رفت.

علی اصغر رحیمی از چهره‌های فعال موسیقی (مقامی عرفانی) ایران با سری جدیدی از کنسرت‌های برون مرزی تحت عنوان (شرق به دیدار شرق) ظاهر شده است. او که طی یک همکاری مشترک از چند سال پیش با همراهی موزیسین‌های شرقی اروپا گروه یسنا را شکل داده به ایسنا می‌گوید: در این سری از کنسرت‌ها که تاکنون در چند شهر رومانی برگزار شده است، اشعار عمر خیام  و مولانا را به آهنگسازی و خوانندگی خود و همراهی چهره‌های موزیسین رومانی و با سازهای ویولنسل، ویلون و گیتار به روی صحنه بردیم.
 
او درباره این که چرا اشعار مولانا و خیام را برای این اجراها در نظر گرفته ادامه می‌دهد: عمر خیام و مولانا نام‌هایی آشنا در گوشه و کنار جهان  هستند که فلسفه برخاسته از اشعارشان آدمی را دعوت به صلح، امنیت، آرامش و دریافتن لحظه‌های عمر می‌کند و آن هم فارغ از تاکید بر هرگونه مذهب، فلسفه و قومیتی.

به زعم او در شرایط بحران‌زده امروزی این همان فقدان و نیاز است، آنچنان که نه تنها ویروس کووید که همه‌گیر شده، بلکه فراگیری و سلطه‌طلبی انواع ویروس‌هایی چون سیاست‌مداری‌ها، قدرت‌طلبی‌ها و لشکرشی‌ها که نوع بشر را درگیر و مبتلا و قربانی ساخته است نیز مشهود و ملموس است، چنانکه می‌گوید: به منظور مقابله با این آلام فراگیر برآن شدیم تا با تکیه بر سلاح‌های کهنه، اما قدرتمندی همچون فرهنگ، هنر و ادبیات شرقی، مدافعانی همچون عمرخیام و مولانا را به دفاع و مقابله آوریم تا فریاد صلح‌طلبی ایشان و نیز شرقیان را به گوش جهانیان رسانیم.اما از آن روی که این فریاد هدفی همچون تمامی نوع بشر را نشانه رفته است، لزوم و چاره را در آن دیدیم که ساز و آوازی را که از سرزمین شرقی ایران برخاسته با ساز دیگر نوازندگانی از شرق اروپا به هم درآمیزیم تا انتزاع و انتفاع قومی و ملیتی به کنار رفته و اتحاد و اتفاق بشری به میان آید.

آندری، کالین، و کریستی اعضای گروه یسنا هستند که همراهی آنان با علی‌اصغر رحیمی سری کنسرت‌های شرق به دیدار شرق را رقم زده است. کنسرتی دیگر از سریال شرق به دیدار شرق شب گذشته در سالن آمفی تئاتر «آرت‌هاوس بخارست» به روی صحنه رفت و با استقبال گسترده عموم مردم و همچنین اهالی فرهنگ و هنر رومانی مواجه شد. استاد لشه، معروف‌ترین چهره موسیقی و آواز رومانی همچنین استادان دانشگاه موسیقی بخارست و دیگر موزیسین‌ها نیز در این کنسرت حضور داشتند.

نقطه عطف این اجرا اما آن بوده که آندری نوازنده ویولنسل این گروه در حالی که ساعاتی پیش از کنسرت مادر خود را از دست داده بود، بدون اطلاع به یارانش به جمع آنان پیوست و خبر فوت مادرش را پس از اجرای کنسرت بازگو کرد.

گزارش از شیما خزدوز

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha