• دوشنبه / ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400121612482
  • خبرنگار : 90057

اظهارات وزیر خارجه چین درباره روسیه، اوکراین، آمریکا و کره شمالی

اظهارات وزیر خارجه چین درباره روسیه، اوکراین، آمریکا و کره شمالی

وزیر خارجه چین گفت که کشورش آماده است در صورت لزوم با جامعه بین‌المللی برای میانجیگری میان روسیه و اوکراین همکاری کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین ابراز امیدواری کرد روسیه و اوکراین در دور سوم مذاکرات پیشرفت بیشتری داشته باشند.

وانگ در یک کنفرانس مطبوعاتی سالانه گفت: «روسیه و اوکراین دو دور مذاکرات را برگزار کرده‌اند و ما امیدواریم که طرفین در دور سوم مذاکرات آتی به پیشرفت‌های جدیدی دست یابند. برای صلح میانجیگری می‌کنیم، ما و روسیه به دنبال احیای جنگ سرد نیستیم.»

روسیه

او روابط چین و روسیه را «مهم‌ترین روابط دوجانبه جهان» توصیف کرد که «به صلح، ثبات و توسعه جهانی کمک می‌کند.»

وزیر امور خارجه چین به تعهدی که در سفر چند هفته پیش پوتین به پکن اعلام شد اشاره کرد و گفت: «به وضوح و بدون تردید شراکت و پیوند ما به جهان نشان می‌دهد» که هر دو کشور «به طور مشترک با احیای جنگ سرد و دامن زدن به تقابل‌های ایدئولوژیک مخالف هستند».

وانگ همچنین با بیان اینکه روابط روسیه و چین علیه هیچ کشور ثالثی نیست، تاکید کرد: «علی‌رغم هرگونه تغییر بین‌المللی، دو کشور به توسعه روابط ادامه خواهند داد.»

آمریکا

او گفت: «هدف واقعی استراتژی هند و اقیانوس آرام آمریکا، ایجاد نسخه هند و اقیانوسیه ناتو است. هدف از این راهبرد حفظ یک سیستم هژمونیک تحت سلطه ایالات متحده است که ساختار همکاری منطقه‌ای مبتنی بر همکاری در داخل آسه‌آن را تخریب می‌کند.»

وانگ یی گفت: سیاست آمریکا در قبال حوزه شرق آسیا و اقیانوس هند و تلاشهایش برای تقویت روابط نظامی با ژاپن، استرالیا و هند "فاجعه‌ای است که صلح و ثبات منطقه را مختل می کند.  آمریکا به بهانه ارتقای همکاری‌های منطقه‌ای بازی‌های ژئوپلیتیکی انجام می دهد. این رویه "مغایر"  با تمایلات منطقه‌ای برای همکاری بوده و "محکوم به نداشتن آینده است."

وانگ یی از این شکایت کرد که واشنگتن در حال سازماندهی متحدانش در راستای "سرکوب چین" است.

او گفت: هدف واقعی "استراتژی هند-اقیانوسیه" آمریکا ایجاد نسخه‌ای از ناتو در منطقه هند-اقیانوسیه است.

این در حالی است که روند گسترش ائتلاف غربی از سوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به عنوان یکی از دلایل حمله او به اوکراین مورد استناد قرار گرفت.

وانگ از دولت بایدن خواست روح توافقات دهه ۱۹۷۰ که گشایش دهنده روابط آمریکا با دولت کمونیستی پکن بودند را احیا کند.

وی تصریح کرد: "ایالات متحده همچنان از هیچ تلاشی در راستای پیشبرد رقابت شدید با چین دریغ نمی‌کند و دائماً به مسائل مربوط به منافع اصلی چین حمله می‌کند و در قبال آنها تحریک به ایجاد دردسر می‌کند."

او تاکید کرد که واشنگتن باید "به مسیر درست عقلانیت و عمل گرایی بازگردد."

کره شمالی

دیپلمات ارشد چین تاکید کرد که بهبود روابط با کره شمالی بر عهده دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا است.

وانگ یی در ادامه از واشنگتن خواست تا برای بهبود روابط با کره شمالی دست به ابتکار عمل بزند.

او دولت بایدن را متهم کرد به این که در پاسخ دادن به "اقدامات مثبت" دولت کیم جونگ اون رهبر کره شمالی "با هدف حمایت از گفتگو" کوتاهی کرده است.

وانگ یی تاکید کرد: اینکه در قدم بعد به سراغ چه کاری باید رفت تا حد زیادی به کاری که طرف آمریکایی انجام می‌دهد بستگی دارد: آیا آنها واقعاً اقدامات ملموسی برای حل مشکل اتخاذ خواهند کرد یا به استفاده از مساله شبه جزیره (کره) به عنوان یک ابزار برای چانه زنی استراتژیک ادامه خواهند داد؟

وزیر امور خارجه چین از واشنگتن خواست به جهت رسیدگی به "نگرانی‌های امنیتی مشروع" کره شمالی و ایجاد اعتماد گامهایی را اتخاذ کند اما جزئیاتی در این خصوص ارائه نکرد.

وی بیان کرد: چین مایل است به ایفای نقش سازنده و تلاش برای این منظور ادامه دهد.

دریای چین جنوبی

وانگ با مطرح کردن مناقشه در دریای چین جنوبی، از این موضوع که خارجی‌ها در تلاش‌ها برای ایجاد یک "نظام نامه رفتاری" دخالت می‌کنند شکایت کرده و گفت که دولت‌های پکن و آسیای جنوب شرقی باید رها باشند تا خودشان مذاکره کنند.

وانگیی تاکید کرد، خارجی‌ها "نمی‌خواهند دریای چین جنوبی آرام باشد، زیرا این امر باعث می‌شود آنها بهانه مداخله برای منافع شخصی را از دست بدهند. مداخله خارجی نمی تواند سرعت همکاری های منطقه ای را متوقف کند.

تایوان

وانگ یی همچنین گفت: «مسائل اوکراین و تایوان کاملاً متفاوت است و نمی‌توان آنها را با هم مقایسه کرد. تفاوت اساسی این است که موضوع تایوان منحصراً یک موضوع داخلی چین است، زیرا این جزیره بخشی جدایی‌ناپذیر از خاک چین است، در حالی که مسئله اوکراین یک اختلاف بین کشورهاست.

وانگ تصریح کرد: برخی از حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین دفاع می‌کنند، اما این حق را به چین نمی‌دهند. در مورد تایوان، این مواضع استاندارد دوگانه کاملاً آشکاری است.علت ریشه‌ای تنشی که در تنگه تایوان وجود دارد، این است که حزب «دی‌پی‌پی» اصل چین واحد را به‌رسمیت نمی‌شناسد و مقامات این حزب با حمایت از جدایی‌طلبان به دنبال از بین بردن آینده تایوان هستند. حمایت آمریکا از جدایی‌طلبان تایوانی موجب افزایش تنش در تنگه تایوان شده و صلح و ثبات منطقه را به خطر انداخته که عواقب زیادی برای آمریکا خواهد داشت. دو سوی تنگه تایوان تاریخ مشترکی دارند و آینده تایوان در گروه روابط دوستانه با سوی دیگر تنگه خواهد بود و نه وعده‌های نیروهای خارجی. آن‌ها باید بدانند مسیر استقلال تایوان به بن‌بست می‌رسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۷ ۰۱:۵۳

مرگ بر آمریکا و انگلیس

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۸ ۰۵:۲۶

آفرین آفرین مرگ بر امریکای جهان سوز و خونریز مرگ بر انگلیس خونخوار و خونریز و مکار هر خونی در جهان ریخته میشود به گردن این ناپاکان ظالم است خد ایا شر اینان را به خودشان برگردان

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۷ ۰۹:۱۸

چین نظر و دیدگاهش همیشه مثبت و با شفاف بوده.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۷ ۰۹:۲۱

چین.همیشه ثابت کرده.نظر مثبت و شفاف دارد.درضمن اعتبار و اعتماد را خیلی جدی می‌گیرد

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۷ ۱۳:۴۹

دقیقا همینطور آقا

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۷ ۱۹:۴۷

در کلام مرد صادق الهی امام خمینی نباید شک کرد که فرمود شیطان بزرگ امریکاست و هرچه فریاد دارید بر سر امریکا بزنید.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۷ ۲۱:۱۸

درود بر اسلام درود بر ایران درود بر روسیه درود بر چین درود بر یمن درود بر لبنان درود بر عراق درود بر ونزوئلا درود بر هر آزادی خواه مبارز با استعمار ملت های مظلوم مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر انگلیس مرگ بر فرانسه مرگ بر اروپا

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۸ ۱۶:۴۷

سلام، ممنون هموطن، خداوند حق را بینا و شنواست،، درود بر حقی که از زبان شما انسان با شرف جاری شد و به نگارش درآمده، البته با اجازه بنده نیز درود بر سوریه و فلسطین اشغالی (غزه و کرانه باختری) را اضافه کنم، لطفاً همگی بیدار باشیم، و گول غربگراها و منافقین داخلی و خارجی و غرب را نخوریم، یا علی، پاینده باد ایران و باشرف های جهان...

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۸ ۰۶:۴۴

حتما روسیه هم خیلی خوبه و پوتین هم مرد شریف و محترمی هست

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۸ ۰۷:۳۱

چی چی حرف چین مثبت بوده اون هم تایوان را میخاد بگیره

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۸ ۰۸:۵۰

چینی ها با اینکه چند سال دیگه جای آمریکا را در ابر قدرتی می گیرند اصلا روحیه استکباری ندارند واهل صلحند.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۸ ۰۹:۴۶

امریکا کره جنوبی ست ....

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۸ ۰۹:۴۹

کره از جنوبی گرفته میشه شرق اسیاه ..و اوکران ...

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۸ ۰۹:۵۲

ما هوروشیما را با خاک یکسان خاهم کرد ....