• یکشنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: اندیشه امام و رهبری
  • کد خبر: 1400121511332
  • منبع : مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

سلسله یادداشت های تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

«تحول نظام تعلیم‌وتربیت در الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت»

«تحول نظام تعلیم‌وتربیت در الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت»

عضو اندیشکده علم الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و استاد دانشگاه شاهد در یادداشتی با عنوان «تحول نظام تعلیم‌وتربیت در الگوی اسلامی‌ ایرانی پیشرفت» بیان کرد: نظام تعلیم‌ و تربیت، فراگیرترین و بزرگ‌ترین نهاد عمومی کشور است و توسعه مطلوب آن، مستلزم بازنگری و تحول در ساحت‌های کلیدی است.

به گزارش ایسنا،‌ متن یادداشت دکتر محمدرحیم عیوضی بدین شرح است:

الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت، جایگاه ویژه‌ای برای نظام تعلیم‌ و تربیت قائل است و این نظام را یکی از ارکان اجرای الگو و پیشرفت کشور می‌داند. از این رو در تدبیر شماره ۸ به طور ویژه به آن پرداخته و بر آن تاکید کرده است:

«تحول در ساختار، رویکرد و محتوای نظام تعلیم‌وتربیت کشور و والاسازی جایگاه معلمان، برای تربیت انسان‌های مؤمن، توانمند، خلاق، مسئولیت‌پذیر و دارای روحیه مشارکت جمعی».

نظر به اهمیت نظام یاد شده، این یادداشت به تبیین ابعاد آن می‌پردازد.

در جهان معاصر، پیشرفت و تعالی کشورها و ملت‌ها، مستلزم انسان‌های شایسته و کارآمدی است که بتوانند در شرایط پیچیده و همواره متغیر امروزین، موجب بقا و توسعه جامعه شوند.

از این رو، تحقق آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی ایران مانند پیش‌گامی در علم و فناوری، حضور فعال و سازنده در عرصه‌های بین‌المللی و احیای تمدن نوین اسلامی در گرو تربیت انسان‌های مؤمن، توانمند، خلاق، مسئولیت‌پذیر و برخوردار از روحیه مشارکت جمعی است.

بنابراین، عرصه تعلیم‌ و تربیت از مهم‌ترین زیرساخت‌های تعالی همه‌جانبه کشور و ابزاری جدی برای ارتقای سرمایه انسانی شایسته کشور در عرصه‌های مختلف است، به تعبیری جامع‌تر، نظام تعلیم‌ و تربیت، نهادی اجتماعی و سازمان‌ یافته است که به منزله مهم‌ترین عامل و ساز و کار ایجاد و توسعه دانش، مهارت و بینش، عهده‌دار تربیت و پرورش سرمایه انسانی شایسته است. از این‌ رو، نظام تعلیم‌ و تربیت به مثابه ساز و کار ایجاد و گسترش ظرفیت‌ها و قابلیت‌های وجودی افراد اجتماع و تربیت و پرورش انسان‌های شایسته و کارآمد از اهمیت و ضرورت راهبردی برخوردار است.

پیشبرد فرایند پیشرفت و تحقق اهداف توسعه جامعه، مستلزم همگامی و انطباق مستمر با مقتضیات زمان و مکان است که در قالب مفهوم تحول متبلور می‌شود. بدین منظور، نظام تعلیم‌ و تربیت، فراگیرترین و بزرگ‌ترین نهاد عمومی کشور است و توسعه مطلوب آن، مستلزم بازنگری و تحول در ساحت‌های کلیدی است. این محورهای کلیدی که با نام‌های رویکرد، محتوا و ساختار مطرح می‌شوند زنجیره مرتبطی از تحولاتی را به ارمغان می‌آورند که به اثربخشی و کارآمدی نظام و نهاد تعلیم‌وتربیت می‌انجامد و ضمن والاسازی جایگاه و منزلت معلمان به پرورش و تولید سرمایه انسانی مؤمن، توانمند، خلاق، مسئولیت‌پذیر و مشارکت‌گرا منتهی می‌شود. حکمرانی خوب به علت جامعیت، روزآمدی و کاربردپذیری، الگوی ساختاری مطلوبی را برای تحول نظام تعلیم‌ و تربیت ارائه می‌نماید. افزون بر این، فرهنگ و آموزه‌های اسلام نیز بر مؤلفه‌های حکمرانی خوب تأکید می‌کنند. از این ‌رو، سازماندهی تحول ساختاری پیرامون این الگوی مدیریت و راهبری می‌تواند نقطه ‌عطف دیگری را در ساحت توسعه و تعالی نظام تعلیم‌وتربیت به ارمغان آورد.

تحقق تدبیر شماره ۸ سند الگوی اسلامی‌ ایرانی پیشرفت، مستلزم تحول نظام آموزش‌وپرورش در محورهایی است که ضمن حاکم‌سازی همه‌جانبه جهان‌بینی اسلامی از قابلیت اجرا، مخاطب‌پذیری و دستاوردمندی برخوردار باشد. بدین منظور، سازماندهی تحول با رویکرد عدالت‌گرایی، محتوای مهارت‌محوری و ساختار حکمرانی خوب، ظرفیت ویژه‌ای را برای والاسازی جایگاه معلم و تربیت انسان‌های مؤمن، توانمند، خلاق، مسئولیت‌پذیر و برخوردار از روحیه مشارکت جمعی عرضه می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۵ ۱۱:۳۲

اگر قرار باشد عرصه‌های مؤثر در پیشرفت کشور، اولویت‌بندی شوند هیچ عرصه‌ای به اهمیت عرصه تعلیم و تربیت نیست.