• شنبه / ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۵
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1400121410494
  • خبرنگار : 50046

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان:

۱۰۱ هزار هکتار از مراتع خراسان شمالی طی امسال احاله مدیریت شد

۱۰۱ هزار هکتار از مراتع خراسان شمالی طی امسال احاله مدیریت شد

ایسنا/خراسان شمالی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی از احاله مدیریت ۱۰۱ هزار هکتار از مراتع این استان طی امسال خبر داد.

حسن وحید در نشست خبری که ۱۴ اسفندماه برگزار شد، گفت: این اداره کل در تلاش است تا مدیریت مراتع را به بهره برداران احاله کند تا طرح های مرتعداری توسط خود این افراد در مراتع اجرایی شود.

وی با اشاره به دنبال آن هستیم تا بهره برداران در طرح های خود سایر الگوها همچون کشت گیاهان دارویی، اکوتوریسم، تهیه و حفظ منابع آبی و ... را در نظر بگیرند، اظهار کرد: در حال حاضر تهیه طرح های مرتعداری به تولید علوفه خلاصه شده است که باید این نگاه تغییر یابد.

وحید افزود: طی سال جاری در سطح ۷۰ هزار هکتار توسط خود بهره برداران طرح تهیه شده است.

وی تاکید کرد: حداقل تاثیری که احاله مدیریت مراتع و اجرای طرح های مرتع داری توسط خود بهره برداران به دنبال دارد این بوده که شخم و شیار در این مناطق به صفر رسیده و سطوح بروز آتش سوزی نیز به حداقل رسیده است.

این مقام مسئول به طرح های جنگل‌کاری نیز در سال جاری اشاره کرد و ادامه داد: طی امسال ۱۲۰ هزار هکتار طرح مدیریت جنگلی و ذخیره گاه جنگلی اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه در کشور ۱۵ گونه به عنوان ذخیره گاه جنگلی درنظر گرفته شده است، گفت: از این تعداد پنج گونه در خراسان شمالی وجود دارد که شامل فندق، ارس، گون، بادامشک و زالزالک است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی تصریح کرد: تاکنون ۸۵ درصد از نهال هایی که در این استان کشت شده اند سبز هستند.

وی با تصریح بر اینکه در حال حاضر قیمت چوب بسیار بالا رفته است، تاکید کرد: تمام تمرکز ما بر این است تا در مناطق جنگلی از قطع درخت ها جلوگیری شود.

وحید به حوزه بیابان این استان نیز اشاره کرد و گفت: ۱۸۰ هزار هکتار بیابان در این استان وجود دارد که برای ۱۷۵ هزار هکتار طرح تهیه شده است.

این مقام مسئول افزود: پنج هزار هکتار کانون بحرانی در این استان وجود دارد و تاکنون توانسته ایم کانون های بحرانی را کنترل کنیم.

وی در ادامه از توزیع ۲۰۰ هزار اصله نهال برای هفته درختکاری خبر داد و گفت: طرح زراعت چوب نیز در استان اجرایی می شود که تاکنون ۵۰ هزار اصله صنوبر توزیع شده و ۵۰ هزار نیز توزیع خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha