• شنبه / ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۸
  • دسته‌بندی: اندیشه امام و رهبری
  • کد خبر: 1400121410229
  • منبع : مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

سلسله یادداشت های تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

«تحقق عدالت قضایی در الگوی اسلامی‌ ایرانی پیشرفت»

«تحقق عدالت قضایی در الگوی اسلامی‌ ایرانی پیشرفت»

عضو اندیشکده عدالت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در یادداشتی با عنوان «تحقق عدالت قضایی در الگوی اسلامی‌ ایرانی پیشرفت» بیان کرد: از اهداف اصلی نظام سیاسی اسلام، تحقق عدالت اجتماعی در سه محور عدالت حقوقی، اقتصادی و قضائی است.

به گزارش ایسنا؛ متن یادداشت دکتر سیدابوالحسن مخزن موسوی هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی بدین شرح است:

از اهداف اصلی نظام سیاسی اسلام، تحقق عدالت اجتماعی در سه محور عدالت حقوقی، اقتصادی و قضائی است؛ و طبق اصل ۱۵۶ قانون اساسی، مسئولیت گسترش عدل، نظارت بر حسن اجرای قوانین و پیشگیری از وقوع جرم بر عهده قوه قضائیه است. همچنین طبق اصل ۱۵۷ قانون اساسی، استخدام قضات عادل و شایسته از وظایف رئیس قوه قضائیه و طبق اصل ۱۶۱ قانون اساسی، نظارت بر اجرای صحیح قوانین در محاکم به عهده دیوان عالی کشور و طبق اصل ۱۷۴ قانون اساسی، حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین در دستگاه‌ها بر عهده سازمان بازرسی کل کشور است.

 از این جهت و برای کمک به دستگاه قضائی به عنوان مسئول گسترش عدالت و در جهت اجرای اصول مذکور قانون اساسی و ناظر به تدابیر ۴۳ ، ۴۴  و ۴۹  سند الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت، پیشنهادهای زیر عرضه می‌شود:

۱- ایجاد تحول اساسی در سازمان بارزسی، توانمندسازی، روزآمدسازی و هوشمندسازی آن برای ایفای نقش توأمان پیشگیری و کشف جرم و توجه ویژه به وظایف اساسی دستگاه‌ها و نهادها در شایسته‌سالاری و تقویت و تعمیق باورهای دینی جامعه و فرهنگ‌سازی بر اساس آن به منزله مهم‌ترین عوامل پیشگیری از وقوع جرم

۲- دسته‌بندی انواع جرائم در محاکم به صورت استانی و تجزیه‌وتحلیل آن به دست کمیته‌ای متشکل از خبرگانی از قضات و استادان دانشگاه و ارائه نتایج آن، همراه با راهکارهای پیشگیری به دولت و قوه مقننه و حوزه‌های قضائی و دیگر دستگاه‌های مرتبط

۳ - ایجاد تحول بنیادین در دستگاه قضائی با رویکرد پیشگیری‌محور و سازش‌محور و کم کردن هزینه‌های دادرسی برای دولت و مردم خصوصاً اقشار ضعیف

۴- هوشمندسازی نظارت‌ها در تمامی دستگاه‌های نظارتی و اهتمام همه این دستگاه‌ها به پیشگیری از وقوع جرم

۵- رعایت اصل شایسته‌سالاری که از لوازم آن، داشتن تخصص و ملکه نفسانی عدالت برای مدیران به صورت پیشینی و فرایندی است با پایش مستمر در اشکال مختلف از جمله با سامانه‌های هوشمند

۶- با توجه به اینکه اشتغال در منصب قضا در اسلام، منوط به داشتن دو شرط اساسی اجتهاد و عدالت است و ساختار دانشگاه تخصصی علوم قضائی و مأموریت‌های تعریف‌شده آن و نیز دانشگاه‌های متناظر و حتی مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه، پاسخگوی نیاز برای رسیدن به این هدف نیست؛ لذا لازم است دستگاه قضا اقدامات زیر را انجام دهد:

۶-۱- ارزیابی عملکرد چهل سال گذشته تا معلوم شود چه مقدار و با چه برنامه‌هایی به تحقق این دو شرط نزدیک شده است.

۶-۲- فراهم کردن سازوکاری جامع و متناسب و اجرای آن در قالب چند برنامه پنج‌ساله با هم‌افزایی همه مراکز آموزشی دارای رشته‌های قضائی و حوزه علمیه

۶-۳- ارتقای علمی و فرهنگی دانشگاه تخصصی علوم قضائی به منظور نیل به هدف

۷- بازآموزی سالیانه قضات خصوصاً در رعایت آداب و شیوه قضاوت و اهتمام جدی به صلح و سازش، تشویق قضات شایسته و تبلیغ و ترویج شیوه‌های داوری موفق و اثرگذار

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۵ ۱۱:۳۴

نظام قضایی هنگامی عدالت را به نحو احسن اجرا می‌کند که نه‌تنها قضاوت عادلانه باشد بلکه خدمات قضاوت نیز ارزان و دردسترس همه مردم باشد تا بتوانند عنداللزوم دادخواهی کنند.