• شنبه / ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۱
  • دسته‌بندی: اندیشه امام و رهبری
  • کد خبر: 1400121410215
  • منبع : مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

سلسله یادداشت های تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

«رشد انسان سالم، هدف الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت»

«رشد انسان سالم، هدف الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت»

استاد بیماری‌شناسی گیاهی دانشگاه تربیت‌مدرس در یادداشتی با عنوان «رشد انسان سالم هدف الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت» عنوان کرد: سرطان به‌ منزله دومین عامل مرگ‌ومیر در سطح جهان و ایران، ریشه در عناصری چون ازت، دیگر آلاینده‌ها و به‌خصوص سموم مصرفی دارد. این امر، مبین استفاده نامطلوب از دو نهاده سم و کود در کشور هست که علی‌رغم ضرورت مصرف عاقلانه، سوءمصرف آنها مهم‌ترین عامل تهدید سلامت انسان و محیط‌زیست خواهد بود.

به گزارش ایسنا، متن یادداشت دکتر ابراهیم پورجم استاد بیماری‌شناسی گیاهی دانشگاه تربیت‌مدرس بدین شرح است:

یکی از اهداف الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تأمین غذای‌ سالم به منظور رشد انسان سالم است. از این رو، تدبیر ۳۵ این سند به صراحت، به این هدف پرداخته است:

«تأمین امنیت و ایمنی غذایی با تأکید بر تولید داخلی، ترویج تغذیه سالم و حلال، ممنوعیت تولید و واردات محصولات تراریخت بدون مجوز سلامت و ایمنی زیستی، اصلاح الگوی تولید و توزیع و مصرف مواد غذایی و محصولات کشاورزی و دامی و آبزی، و برقراری سازوکارهای نظارتی مورد نیاز».

نظر به اهمیت و ضرورت موضوع فوق، یادداشت زیر به تبیین جوانب گوناگون آن می‌پردازد.

امروزه علی‌رغم توسعه علم، فناوری و بهداشت و توفیقات شگرف بشر در شناخت و درمان بیماری‌های مختلف، متأسفانه شاهد سبقت گرفتن آلام ناشی از بیماری‌های گوناگون بشر، از شتاب فناوری هستیم. بروز و ظهور انواع ناخوشی‌ها و بیماری‌های ناشناخته، گسترش معتنابه بیماری‌های لاعلاج یا کم‌علاج، طویل‌تر شدن مداوم صفوف بیمارستان‌ها و ... از امور ناخوشایندی است که کشور ما نیز (برخلاف برخورداری از جایگاه رفیع دارو و درمان در بین کشورهای منطقه و جهان) از آن رنج می‌برد.

نگاه اجمالی به گزارش‌های موجود، ما را به نقش بی‌بدیل مواد غذایی و محصولات سالم در حفظ و استمرار سلامت انسان و جامعه رهنمون می‌سازد.

 امری که علاوه بر تأمین آرامش جسمی و روانی افراد جامعه، نقش آشکاری در کاهش هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی خواهد داشت. این در حالی است که گزارش‌ها موجود درخصوص سلامت محصولات کشاورزی کشور چندان امیدوارکننده نیست و حاکی از وجود مقادیر غیر مجاز سموم و آفت‌کش‌ها در بعضی محصولات هست.

باید توجه داشت که سرطان به‌ منزله دومین عامل مرگ‌ومیر در سطح جهان و ایران، ریشه در عناصری چون ازت، دیگر آلاینده‌ها و به‌خصوص سموم مصرفی دارد. این امر، مبین استفاده نامطلوب از دو نهاده سم و کود در کشور هست که علی‌رغم ضرورت مصرف عاقلانه، سوءمصرف آنها مهم‌ترین عامل تهدید سلامت انسان و محیط‌زیست خواهد بود. تدبیر ۳۵ سند الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت ضمن بررسی بعضی از مشکلات این حوزه، راهکارهای ممکن برای برون‌رفت از این مسئله اساسی را دنبال می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۵ ۱۱:۳۵

امنیت غذایی یعنی غذای کافی و سالم به طور مداوم در دسترس آحاد جامعه باشد. این، جزو حقوق اولیه و اساسی هر انسان است.