حسن بابایی در سفر استانی به آذربایجان شرقی، در نشست مشترک با رئیس و اعضای هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان شرقی افزود: در برون سپاری خدمات ثبتی موافقت ریاست محترم قوه قضاییه را هم اخذ کرده ایم و امیدواریم بخشی از دغدغه های مالی سردفتران از این رهگذر مرتفع شود.
وی تاکید کرد: از اعضای کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان شرقی درخواست میکنم، اگر موارد دیگری به غیر از ۲۰ خدمت ثبتی در نظر گرفته شده برای تفویض، به ذهنشان رسید، مراتب را به کمیته برون سپاری سازمان اسناد و املاک کشور اعلام کنند تا مورد بررسی قرار دهیم.
وی تاکید کرد: پیشنهاد مشخص ما در همین رابطه این است که در ادارت کل ثبت اسناد و املاک استان ها کمیته فناوری تشکیل شود تا در جریان برون سپاری ها، دانش و فرایندهای لازم، حداقل به دفتریاران انتقال داده شود.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه سردفتران و دفتریاران جزئی از همکاران ما و بخشی از خانواده ما در سازمان ثبت هستند، گفت: رفع مشکلات فعالان این حوزه را در دستور کار قرار داده ایم و تا حصول نتیجه، تلاش هایمان را دامه خواهیم داد.
وی عنوان کرد: بر همین مبناست که اعتقاد داریم مشاوران و بنگاهداران املاک و یا خودرو فقط باید نقش دلالی وراهنمایی کننده موضوع قانون تجارت را داشته باشند و تنظیم قراردادهاونیزسند نقل و انتقالات مربوطه حتما در دفاتر اسناد رسمی انجام شود.
معاون رئیس قوه قضاییه خواستار انسجام بیشتر کانون های سردفتران و دفتریاران کشور شد و پیشنهاد ایجاد تشکلی ملی برای فعالان این حوزه را داد.
بابایی گفت: به باور من کانون سردفتران و دفتریاران، باید پارلمان ملی و مجموعه اجرایی قوی ای داشته باشد تا بتوانیم مشترکا اقدامات خوبی طراحی کنیم.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به مشکلات سال های دور و نزدیک حاکم بر صنف سردفتران و دفتریاران، اظهار کرد: بخشی از مشکلات، زیرساختی بوده که در دهه های گذشته وجود داشته و متاسفانه بخش هایی از تا الان هم ادامه داشته است.
وی گفت: حاکمیت این مشکلات باعث شده ساختار به وجود آمده، سست و بدون چارچوب های قانونی باشد، ضمن اینکه بسیاری از قوانین نیز متعلق به دهه های گذشته است که در هم پیوندی با ارتباطات ضعیف کانون های سردفتران و دفتریاران با قوه قضاییه، مشکلات را دوچندان کرده است.
به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی کانون سردفتران آذربایجان شرقی؛ بابایی اجرای کاداستر را یکی از دغدغه های مهم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برشمرد و گفت: تحقق این برنامه مهم میتواند آثار مطلوبی بدنبال داشته باشد؛ چنانکه بخش قابل توجهی از منافع آن به دفاتر ثبت اسناد رسمی برمی گردد.
وی در عین حال تاکید کرد: هرچند که نقل و انتقال ها در دوره پساکاداستر در دفاتر ثبت اسناد رسمی انجام خواهد شد، ولی نباید تعرفه های موجود ملاک عمل باشد و باید تعرفه مناسب برای دفاتر نیز در نظر گرفته شود.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همچنین اظهار کرد: آذربایجان شرقی دهمین استانی است که در چهار ماه اخیر میزبان سفرها استانی ما شده است.
در این نشست، «مهدی اقبال»، معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز گفت: در سال جاری کمترین ورودی پرونده در دادگاه تجدید نظر مربوط به استان آذربایجان شرقی بوده است.
وی با اشاره به اجرای ماده 29 قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی اظهار داشت: از ابتدای سال 1401 تعرفه برون سپاری های اخیر نیز ابلاغ خواهد شد.
اقبال در پایان اصلاح مواد 54 و 13 قانون دفاتر اسناد رسمی را جزو برنامه های سازمان دانست و بر پیگیری آن تاکید کرد.
«محمد افخمی»، مدیر کل ثبت اسناد و املاک آذربایجان شرقی نیز در این نشست با اشاره به ساماندهی پروندههای مربوط به تخلفات انتظامی اظهار کرد: موارد پروندههای تخلفات انتظامی به یک سوم کاهش پیدا کرده و عمده گزارشات نیز مربوط به شرایط شکلی اسناد بوده است.
وی با اشاره به ظرفیت بسیار خوب دفاتر اسناد رسمی استقبال دفاتر استان، برون سپاریهای اخیر را بسیار مناسب ارزیابی کرد و گفت: اداره کل استان تعامل بسیار خوبی با کانون داشته و در اجرای اهداف عالی سازمان تمامی مساعی خود را به کار گرفته است.
مدیر کل ثبت استان، اسکن دفاتر موجود در دفاتر اسناد رسمی را جزو برنامه های اداره کل و کانون عنوان کرد و افزود: این امر به دو شیوه و از طریق خود دفاتر اسناد رسمی و یا یکی از شرکتهای تخصصی و با پرداخت هزینه مربوطه انجام خواهد شد.
در ادامه جلسه، «علی خندانی» رئیس کانون سردفتران و دفتریاران تهران با انتقاد از مصوبه اخیر مجلس در بودجه پیشنهادی سال 1401 با تاکید بر پیگیری و تحقق نهایی قانون الزام به تنظیم اسناد اموال غیر منقول گفت: لازم است برون سپاری های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را جدی گرفته و الکترونیکی شدن خدمات در دفاتر اسناد رسمی نیز باید به صورت کامل محقق گردد.
«محمود حسن زاده»، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان شرقی نیز ضمن تقدیر از سازمان ثبت اسناد به دلیل رویکرد عدالت محورانه و تعامل سازنده با کانون های سردفتران به ویژه در این استان، از هجمههای ناروای اخیر علیه دفاتر اسناد رسمی و قطعی مکرر سامانه انتقاد و بر اصلاح آیین نامه اخیر دفاتر اسناد رسمی تاکید کرد.
وی ادامه داد: لازم است در جذب احتمالی سردفتر، اقتضائات اقتصادی، جمعیتی و سایر شرایط قانونی مد نظر قرار گرفته و با اصلاح قوانین مربوطه تعرفه دفاتر به صورت سالانه افزایش پیدا کند.
حسن زاده تصریح کرد: از طرفی لازم است برون سپاری ها نیز همراه با تعرفه متناسب به دفاتر ابلاغ گردد و امکان صدور رای وحدت رویه نیز در استان ها فراهم شود.
انتهای پیام
نظرات