• پنجشنبه / ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۹:۰۳
  • دسته‌بندی: اندیشه امام و رهبری
  • کد خبر: 1400121209054
  • منبع : مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

سلسله یادداشت‌های تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

عدالت بین‌نسلی در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

عدالت بین‌نسلی در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

یک عضو اندیشکده عدالت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و دانشیار دانشگاه تهران در یادداشتی به موضوع عدالت بین‌نسلی در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخت.

به گزارش ایسنا، متن یادداشت حسین حاتمی‌نژاد به شرح زیر است:

« در مسیر پیشرفت و تکامل جامعه، عدالت بین‌نسلی و تاب‌آوری اهمیت زیادی دارند. از این رو، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در یکی از بندهای مبانی عملی (اصول) خود به این موضوع پرداخته است:

«بهره‌برداری امانت‌دارانه و بهینه از منابع زیستی و طبیعی با تأمین عدالت بین نسلی و  تاب‌آوری و رعایت آستانه‌های زیستی».

بر این اساس این یادداشت به تبیین ابعاد این اصل می‌پردازد.

از سال ۱۳۲۷ تاکنون، برنامه‌های متعددی به منظور رشد و توسعه سرزمین ایران تدوین و اجرا شده است. اما هیچ گاه  این برنامه ها به پیشرفت واقعی کشور منجر نشده است. برنامه‌های پنج‌گانه عمرانی قبل از انقلاب (۱۳۵۷-۱۳۲۷) با هدف رشد اقتصادی اجرا شد که با توجه به الگوی قطب رشد وارداتی از غرب، به تشدید تفاوت‌ها و نابرابری‌های منطقه‌ای، عدم تعادل بین نواحی شهری و روستایی و به هدر رفتن منابع طبیعی و معدنی کشور منجر شد؛ و اینک این سرزمین، از تاب‌آوری لازم برخوردار نیست، که اوضاع چندساله اخیر، گواه روشنی بر این مدعا است.

بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، تغییر نگرش در میان مسئولان و کارشناسان هویدا شد، به طوری که به جای رشد، به فکر توسعه افتادند؛ یعنی به جای توجه به جنبه‌های کمی رشد اقتصادی به فکر ارتقای کیفیت زندگی مردم محروم و ابعاد اجتماعی رشد بودند.

در سطح جهانی نیز بحث توسعه پایدار مطرح است که دارای سه بعد محیط زیستی، اقتصادی و اجتماعی است.

آنچه در سند الگوی اسلامی‌ ایرانی پیشرفت مطمح نظر است فراتر از توسعه غربی است و وجوه متعدد معنوی را نیز شامل می‌شود؛ از جمله اخلاق محیط زیستی و تعهد نسل حاضر در حفاظت از منابع طبیعی و معدنی برای استفاده نسل‌های آتی؛ و آن در صورتی است که نسل فعلی، از منابع زیستی، طبیعی و معدنی کشور برای رفع نیازهایش به صورت امانت‌دارانه، بهره‌برداری، و آستانه‌های زیستی را رعایت کند.

به بیان دیگر، چنانچه عدالت درون‌نسلی و بین‌نسلی را در نظر داشته باشد، می‌توان به تاب‌آوری در مقابل حوادث طبیعی و انسان‌ساخت امیدوار بود.

بر اساس پیش‌بینی برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد (هبیتات)، مهم‌ترین گرایش‌ها و روندها در قرن ۲۱ شامل مواردی است که به تشدید بحران‌های محیط زیستی و مشکلات اقتصادی و اجتماعی و ناآرامی‌های سیاسی منجر خواهد شد.

برای ارتقای شاخص‌های تاب‌آوری کشور در مقابل بحران‌های احتمالی باید چاره‌اندیشی کرد. افزایش سلطه شهرها و نظام شهرنشینی، پیر شدن جمعیت، افزایش نابرابری درآمدی میان شهرها و روستاها، افزایش ناپایداری شغلی در نظام تقسیم کار اجتماعی، تشدید الگوی مصرفی و کالایی شدن فضا-مکان، بسط روابط سرمایه‌داری، گسترش مشاغل غیر رسمی، کاهش کیفیت زندگی و سقوط ارزش‌های انسانی از مهم‌ترین موارد فوق‌الذکر است.

صاحب‌نظران را عقیده بر آن است که باید سه اصل مهم پایداری، یعنی "برابری بین‌نسلی"، "عدالت اجتماعی درون‌نسلی" و "مسئولیت فرامرزی" مدنظر قرار گیرد.

بر اساس این، تمدن جدید اسلامی که سازگار با اوضاع فعلی جهان خواهد بود، با افزایش تاب‌آوری کشور و رعایت اصول فوق می‌تواند الگوی مناسبی برای جهان در حال توسعه باشد.

اخلاق اسلامی و فضیلتِ کمک به محرومان و تهی‌دستان ایجاب می‌کند که کاستی‌های گذشته در نظام برنامه‌ریزی توسعه سرزمین مرتفع شود و مناطق و نواحی محروم در اولویت بهره‌مندی از مواهب پیشرفت اسلامی ایرانی قرار گیرند.

 به بیان دیگر، عدالت جبرانی برای بهبود وضعیت معیشت و ارتقای شاخص‌های کیفیت زندگی جاماندگان و واماندگان از «قطار توسعه» و کسانی که دچار عقب‌ماندگی تاریخی شده‌اند، الزامی است. تاب‌آوری این سرزمین در گرو این اصل ارزشمند است که بهره‌برداری از منابع زیستی و طبیعی کشور باید امانتدارانه و همراه با تأمین عدالت اجتماعی و فرصت‌های برابر برای کلیه شهروندان -چه شهری و چه روستایی- باشد که منجر به بهبود شرایط زندگی و افزایش سرمایه اجتماعی و تحکیم انسجام ملی و تضمین تمامیت ارضی خواهد شد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۵ ۱۱:۳۷

پس از حفظ منابع طبیعی، یکی از وجوه عدالت در بهره‌برداری از آن، حفظ حقوق نسل‌های آینده در بهره‌برداری از آن است.