• دوشنبه / ۹ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1400120906905
  • منبع : نمایندگی خوزستان

رکود شدید کپوبافی خوزستان با شیوع کرونا

رکود شدید کپوبافی خوزستان با شیوع کرونا

ایسنا/خوزستان یک هنرمند کپوباف می‌گوید:‌ بعد از شیوع کرونا با رکود شدید بازار کار مواجه شده‌اند.

 لیلا علی‌پور در گفت وگو با ایسنا، گفت: بعد از شیوع کرونا با رکود شدید بازار کار مواجه شدیم و به همین دلیل به تولید انفرادی روی آوردیم و در خانه مشغول به کار شدیم اما با این حال، حمایتی از جانب مسؤولان مربوط به این هنر دیده نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هنر دستی زنان و مردان نشان از هویت و میراث گذشتگان دارد و برای تداوم آن باید همه تلاش کنند.

کپوبافی خوزستان که بیشتر با عنوان حصیربافی برای عموم مردم قابل درک است هنر دیرینه دزفول و یکی از نمونه‌های پرکاربرد صنایع دستی خوزستان محسوب می‌شود. وجود نخل در سرتاسر خوزستان یکی از علت‌های رواج کپوبافی با قدمتی ۵۰۰ ساله است. در حقیقت با استفاده از هنر و تکنیک پیچشِ برگ‌های درخت‌های نخل به دور نی‌های مردابی روند بافت کپو صورت می‌گیرد.

علی‌پور اظهار کرد: نزدیک به ۲۰ سال است که مشغول به کار کپوبافی هستم و ۱۰ سال پیش مدرک تولید انفرادی گرفتم اما تسهیلات بانکی دوران کرونا به من تعلق نگرفته است.

او ادامه داد: بعد از شش ماه تلاش مستمر به دلیل سختی تمدید مدرک، نتوانستم آن را تمدید کنم و به همین علت وام بانکی را از دست دادم.

این هنرمند صنایع دستی معتقد است: ایجاد فضایی برای دیده شدن و به فروش رسیدن محصولات شاید به بهبود اوضاع هنرهای دستی کمک کند.

انواع مختلف کپو به شکل‌های متفاوت خمره، دایره، بیضی و مسطح بافته می‌شوند. این اشکال بنا بر ظاهر برای کاربردهای مختلفی را خلق می‌شوند. کیفیت کپو هم به شدت بستگی به تبحر در بافت دارد. به طوری که بافت ظریف و ریز، زیبایی محصول نهایی را دوچندان می‌کند. هنرمندان رشته هنری کپوبافی خوزستان محصولات متنوعی را خلق می‌کنند که عمدتا نقش تزیینی دارند. آنها کپوها را بیشتر در اشکال دایره‌ای و بیضی می‌سازند. محصول نهایی کار آنها شامل جادستمالی، زیرقوری، گلدان، سبدهای نان، و جای پیاز و سیب‌زمینی می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha