• دوشنبه / ۹ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400120906892
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

پژوهش هست؛ صنایع تبدیلی را دریابید

پژوهش هست؛ صنایع تبدیلی را دریابید

ایسنا/خراسان جنوبی خراسان جنوبی تنها زرشک بی دانه جهان را تولید می‌کند؛ زرشکی که اگر در هر نطقه این جهان بود از آن برای ثروت آفرینی استفاده می‌کردند، اما حال تعجب اینجاست که با وجود پژوهشگران بومی و انجام کارهای تحقیقاتی به فکر ایجاد صنایع تبدیلی و عملیاتی کردن پژوهش‌ها نیفتاده‌ایم.

محصولات استراتژیک خراسان جنوبی مانند زعفران، عناب، زرشک و حتی گیاهان دارویی در کشور و جهان حرف اول را می‌زنند، اما اکنون راهی که بتوان از آن فرآوری لارم را به دست آورد یا بتوان با محصولات متنوعی این آورده‌های کشاورزی بی بدیل را به دنیا عرضه کرد وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، اگر می‌خواهیم توسعه یافته باشیم باید از آنچه در دست داریم؛ از مواهب طبیعی یا محصولات کشاورزی بهترین بهره را ببریم؛ حال آنکه مجالی برای این بهر گیری درست وجود ندارد و یا شاید هم فرصت‌هایی وجود داشته و ما نابودش کرده‌ایم و چه سخت است این فرصت سوزی. وقتی حتی صنایع تبدیلی برای زرشک هزار فایده در خراسان جنوبی نداریم؛ چگونه انتظار ثروت آفرینی را داریم؟.

 وقتی پژوهش عملیاتی نمی‌شود 

محسن پویان، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی به ایسنا گفت: زرشک از جمله محصولات مهم و استراتژیک خراسان جنوبی است؛ وقتی از تاریخچه این گیاه صحبت می­شود باید به لحاظ گیاه شناسی گونه بی­دانه این گیاه از گونه­‌های دانه­‌دار تفکیک شود.

وی با بیان اینکه گونه­‌های متفاوت دانه­ دار گیاه در طول تاریخ از تمدن ایران باستان گرفته تا مصر و چین و هند و یونان و اروپا مورد استفاده خوراکی و دارویی و زینتی داشته است، افزود: در ایران نیز از زرشک برای ساخت محلول خوراکی­‌ها استفاده می­شود این محلول در موارد ترک اعتیاد کاربرد دارد.

پویان گفت: علاوه بر موارد فوق داروهایی برای کاهش فشار خون و از بین بردن پلاک­های عروقی از آن ساخته می­شود؛ درختچه زرشک با توجه به تطابق مفید آن در راستای سازگاری با شرایط اقلیمی منطقه و استفاده‌های متعدد دارویی و غذایی دارای مزیت نسبی قابل قبولی در بین محصولات خراسان جنوبی است.

پژوهش هست؛ صنایع تبدیلی را دریابید

این پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان جنوبی یادآور شد: هرچند در حال حاضر از پتانسیل‌های اقتصادی این گیاه ارزشمند در تولید فرآورده‌های دارویی استفاده به عمل نمی‌­آید، اما چشم انداز امیدوار کننده‌ای در این زمینه با توجه به فعالیت‌های ارزشمند ملی و منطقه‌ای برای این گیاه وجود دارد که با وجود فعالیت‌های گسترده کشورهای خارجی از جمله چین باید ضمن حفظ روال علمی و پژوهشی، سرعت لازم در حصول نتیجه مطلوب مدنظر باشد.

پویان ادامه داد: به دلیل انحصاری بودن زرشک بی­ دانه در خراسان جنوبی از مزیت نسبی اقتصادی برخوردار بوده و می­‌تواند از پتانسیل­‌های مهم تولیدی و اشتغال­زایی و ارزآور به شمار آید، اما تاکنون در حوزه صنایع تبدیلی حرفی برای گفتن نداشته و نتوانسته این محصول ارزشمند را به فرآورده‌های مختلف تبدیل کند.

وی بیان کرد: ایران به عنوان بزرگترین تولیدکننده زرشک جهان شناخته شده است، اما در بحث صادرات محصول زرشک با چالش‌هایی مواجه است؛ بی تردید یکی از دلایل ناکامی صادرات محصولاتی مانند زرشک عدم بازاریابی مناسب و عدم ایجاد برندهای داخلی است که می‌توان با برنامه‌ ریزی‌ صحیح و حمایت بخش‌های دولتی و ترغیب بخش خصوصی در راستای افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه، زمینه پیشرفت این بخش را مهیا کرد.

پویان افزود: بیش تر محصول زرشک پس از برداشت با روش‌های سنتی خشک می‌شوند و ممکن است در حین این فرایند در معرض آلودگی‌های میکروبی و قارچی قرار گیرند؛ یکی از علل عدم موفقیت در صادرات این محصول نیز می‌تواند میزان بالای آلودگی ناشی از روش‌های نادرست فرآوری و خشک کردن این محصول باشد.

وی بیان کرد: پژوهشگران مجتمع در حال تالیف کتابی با عنوان "معرفی روش‌های بهینه خشک کردن محصولات استراتژیک" از جمله زرشک هستند تا بهترین روش برای خشک کردن این محصولات را به کشاورزان و بهره برداران برای افزایش میزان بهره‌وری محصول معرفی کنند.

پژوهش هست؛ صنایع تبدیلی را دریابید

زنجیره تولید کافی نیست؛ تحقیقات صرف فایده‌ای ندارد 

علیرضا مقری فریز، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در این مرکز طرح‌هایی برای افزایش عملکرد از محصولات استراتژیک به اجرا درمی‌آید که نقش بسزایی در درآمدزایی دارد.

وی افزود: طرح‌های پژوهشی در این موسسه برنامه‌ریزی شده و سپس بر روی آن کار صورت می‌گیرد؛ برخی از طرح‌ها مجری استانی داشته و برخی نیز پایه‌ای بوده مانند کلکسیون زرشک و عناب که در حال کار کردن و انجام کار پژوهشی روی آن هستیم.

مقری فریز بیان کرد: زنجیره تحقیقات در این حوزه در استان کامل نیست چراکه گاهی تعداد نفرات و زنجیره علوم تکمیل نیست؛ دلیل دیگر هم این است که صنایع مرتبط با تحقیقات پا نگرفته‌اند بنابراین نمی‌توان انتظار کار عملی روی تحقیقات داشت.

وقتی صنایع مرتبط با این محصولات هنوز در خراسان جنوبی ایجاد نشده است چه طور می‌توان انتظار ثروت آفرینی را داشت؛ چطور می‌توان از ثروت طبیعی استان بهره برد و چگونه می‌توان این مردمی را که روی گنج زندگی می‌کنند را منتفع کرد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha